مدیریت زمان در جلسه آزمون با محمدعلی رنجبر، رتبه 151 تجربی

صحبت‌های رتبه 151 تجربی، محمدعلی رنجبر در مورد نحوه مدیریت زمان در جلسه آزمون

مدیریت زمان در جلسه آزمون با محمدعلی رنجبر، رتبه 151 تجربی

صحبت های رتبه 151 تجربی، محمدعلی رنجبر در مورد نحوه مدیریت زمان در جلسه آزمون:

در كنكور، زمان‌بندی به اندازه دانش علمی مهم است. شما بايد بتوانيد با برنامه ريزی و تصميم گيری صحيح، زمان محدود آزمون را طوری مديريت كنيد كه بتوانيد به طور حداكثری آموخته‌های خود را در آزمون به كار گيريد. در اين جا ضمن آموزش چند روش معروف، به نكات كاربردی آنان نيز مي‌پردازيم:

1- تقسيم بندي زماني دروس: براي هر درس يك زمان كلي اختصاص دهيد كه بعد از پايان آن در هر وضعيت از پاسخ گويي به درس كه هستيد، آن را رها كرده و به سراغ پاسخ‌گويي به درس بعدي برويد. البته زمان معين هر درس بايد يك انعطاف پذيري 2 تا 3 دقيقه‌اي داشته باشد كه نسبت به درجه سختي تغيير كند. دقت داشته باشيد كه مجموع زمان‌هاي برنامه ريزي شده كمتر از زمان كل آزمون باشد تا امكان بازگشت به سوالات فراهم شود.

2- تقسيم بندي زماني سوالات: در طي حل سوالات هر درس، سوالات وقت گير را علامت بزنيد و در وقت اضافه آمده از زمان معين درس بعد از حل سوالات راحت‌تر به آن‌ها باز گرديد. به ياد داشته باشيد كه ارزش تمامي سوالات يك درسف فارق از درجه سختي و راحتي يكسان است. پس از زماني كه داريد نهايت استفاده را بكنيد و تا حد امكان سوالات بيشتري را پاسخ دهيد و خود را درگير يك سوال سخت نكنيد.

استراتژي بازگشت در اين روش دوبار اجرايي می‌شود؛ يك بار در طي زمان معين هر درس كه در پايان سوالات راحت‌تر به سوالات سخت‌تر مي‌پردازيم. استراتژي بازگشت دوم در فاصله بين پايان مجموع زمان‌هاي معين دروس و زمان آزمون است در اين فاصله زماني، ابتدا سعي مي‌كنيم به سوالات دروسي با ضريب يا ارزش و اثرگذاري بيشتر پاسخ دهيم. مثلاً بين ادبيات و عربي ابتدا به ادبيات می‌پردازيم ولي بين عربي و زبان خارجه، چون عربي اثر بيشتري بر تراز دارد، ابتدا به عربي مي‌پردازيم. اين بدان معني نيست كه وقت خود را صرف سوال وقت‌گیر يك درس با ارزش كنيم در حالي كه مي‌توانيم به چند سوال از درس ديگري پاسخ دهيم بايد ارزش و تعداد را باهم در نظر بگيريم.

سخن دوستانه

تجربه اين جانب گوشزد مي‌كند كه به زمان پايبند باشيد و بر روي يك درس حيثيتي نشويد؛ مثلاً اگر شيمي سخت است، بعد از پايان زمانش به سراغ درس بعدي برويد و در آن‌جا زمان ذخيره كنيد تا در دور بعدي مرور سوالات بتوانيد به سوالات بيشتري از شيمي بپردازيد. به عبارتي، ابتدا حداقل را در هركدام از دروس حفظ و سپس تراز را با پاسخ دادن به درس سرنوشت سازتر كه سخت تر است افزايش دهید. شيمي به عنوان درس سخت كنكور 99، نقطه قوت من بود كه با ذخيره زمان در رياضي و فيزيك به آن متوسل شدم. همچنين، تعداد دفعات توجه خود را به ساعت، مديريت كنيد تا با نگاه بيش از حد به آن دچار استرس نشويد و با توجه كم به آن نيز از زمان غافل نشويد. به نظر بنده، توجه در هر 5 سوال يك بار مناسب است.

Menu