۸ تکنیک ساده برای تقویت حافظه

بسیاری از افراد تصور میکنند که حافظه انسان از زمان تولد تا مرگ به صورت ثابت باقی می ماند، یعنی کسی که حافظه خوبی ندارد، هرگز نمیتواند حافظه خوبی داشته باشد، در حالی که این یک تصور کاملا اشتباه ا...

۸ تکنیک ساده برای تقویت حافظه

بسياري از افراد تصور ميکنند که حافظه انسان از زمان تولد تا مرگ به صورت ثابت باقي مي ماند، يعني کسي که حافظه خوبي ندارد، هرگز نميتواند حافظه خوبي داشته باشد، در حالي که اين يک تصور کاملا اشتباه است. تقويت حافظه بسيار ساده تر از آن چيزي است که فکر ميکنيد. همانطور که ميتوانيد مسائل جديد، زبان جديد و هر مهارت جديدي را ياد بگيريد، با چند تمرين ساده نيز ميتوانيد حافظه خود را تقويت کنيد.

به طور کلي دو نوع حافظه داريم:

  1. حافظه کوتاه مدت
  2. حافظه بلند مدت

حافظه کوتاه مدت، همان بخشي است که مغز براي ذخيره اطلاعات کوچک که همان لحظه دريافت کرده، استفاده ميکند. براي مثال اگر شما فردي را براي اولين بار ملاقات کنيد و مغز شما نام فرد را در حافظه کوتاه مدت ذخيره ميکند. تحقيقات نشان دهنده اين هستند که حافظه کوتاه مدت ميتواند تا ۷ تکه کوچک از اطلاعات را ذخيره کند و بعد از آن اطلاعات جايگزين هم خواهند شد.

اما هنگامي که شما براي يک آزمون مطالعه ميکنيد، حافظه بلند مدت شما درگير ميشود. به خاطر سپردن خاطرات زندگي، لحظاتي که با دوستان و فاميل داشته ايد و ساير موقعيتهاي مشابه، در قسمت بلندمدت حافظه ذخيره ميشوند. در اين مطلب قصد داريم راه هاي تقويت حافظه بلند مدت را مطرح کنيم.

 

 حافظه شما درون مغز شما است

همه ما ميدانيم که حافظه، بخشي از مغز است، پس هر چيزي که به تقويت مغز کمک کند، به تقويت حافظه نيز کمک خواهد کرد. تمرينات فيزيکي، ورزشها و فعاليتهاي فکري، بازيهاي فکري و پازل مثل حل جدول و سودوکو از مثالهايي هستند که تاثير آنها بر حافظه اثبات شده است.

عقل ( مغز ) سالم در بدن سالم! تغذيه سالم، دوري از استرس، و کنترل عصبانيت از مواردي هستند که نه تنها باعث ميشوند مغز شما راحت تر بر روي موضوعي تمرکز کند، بلکه براي سلامت جسماني شما نيز مفيد هستند. خواب کافي در طي شب نيز بسيار مهم است. موارد مهم ديگر شامل مواد غذايي ويتاميني، امگا۳ و سبزيجات هستند.

8 تکنيک ساده براي تقويت حافظه

 

تقويت حافظه کوتاه مدت و بلند مدت

اولين نکته براي داشتن يک حافظه خوب، تمرکز است. براي اينکه اطلاعات در مغز شما بهتر حک شوند، بايد بهتر تمرکز کنيد. نکاتي را که ميتوانند در اين امر [تقويت حافظه] به شما کمک کنند در زير مشاهده ميکنيد:

 

1- تمرکز کردن

يکي از دلايل اينکه چيزي خوب در ذهن شما ثبت نميشود، انجام همزمان چند کار است. بر روي کاري که انجام ميدهيد تمرکز داشته باشيد و همزمان با آن کار ديگري را شروع نکنيد. اين مساله به اين دليل اهميت دارد که مغز براي ثبت صحيح و کامل اطلاعات به زمان نياز دارد. اگر اطلاعات به درستي در مغز يا حافظه ثبت نشوند، نميتوانيد آنها را کامل به ياد بياوريد.

 

2- بو کشيدن، لمس کردن، مزه کردن ، شنيدن و ديدن

اينها حواس پنجگانه اي هستند که زندگي بدون آنها بسيار دشوار خواهد بود ولي هرچه تعداد حواس بيشتري را هنگام به خاطر سپردن چيزي درگير کنيد، آن چيز را بهتر به خاطر خواهيد سپرد. براي همين اگر ميخواهيد نام کسي را که براي اولين بار او را ملاقات ميکنيد به خاطر بسپاريد، به چشمان او نگاه کنيد (حس بينايي ) و نام وي را زير لب تکرار کنيد ( تکرار شنوايي ) و سپس با وي دست دهيد ( حس لامسه ).
هر چه بيشتر از حواس ۵ گانه استفاده کنيد، حافظه شما راحت تر کار خود را انجام خواهد داد.

 

3- تکرار کردن

يکي از روشهايي که قطعا با آن آشنا هستيد، تکرار کردن است. بسياري از افراد براي به خاطر سپردن چيزي آن را مدام تکرار ميکنند. اين کار باعث ميشود تا اطلاعات براي مدت طولاني تري در حافظه شما باقي بماند.

 

4- بخش بخش کردن

يک عدد ده رقمي را تصور کنيد، براي مثال کد ملي يا شماره موبايل! بجاي اينکه آن را به صورت عدد به عدد و يا يک عدد واحد به خاطر بسپاريد، آن را به سه (چند) عدد بخش کنيد. به عنوان مثال ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰ را ميتوان اينگونه بخش کرد : ۷۸۹۰-۴۵۶-۱۲۳ به اين ترتيب ذهن راحت تر ميتواند آن را به خاطر بسپارد. اين مساله در مورد جملات نيز صدق ميکند. هنگامي که ميخواهيد جمله اي را به خاطر بسپاريد، آن را به بخشها و جملاتي کوچک تر بخش کنيد و هر بخش را جداگانه حفظ کنيد.

 

5- سازماندهي کردن

مغز علاقه زيادي به سازماندهي اطلاعات دارد. براي همين است که کتابها فصل بندي ميشوند و براي مقاطع تحصيلي، سرفصل درسي ارائه ميشود. سازماندهي اطلاعاتي که ميخواهيد آنها را به خاطر بسپاريد کمک بسيار زيادي به حافظه شما خواهد کرد. هرچه اطلاعات را دقيقتر به مغز ارائه دهيد، مغز نيز آنها را دقيقتر به خاطر شما خواهد آورد.

 

6- از تکنيکهاي تقويت حافظه استفاده کنيد

تکنيکها و روشهاي زيادي براي تقويت حافظه ابداع شده اند ولي تمام آنها در يک چيز مشترک هستند: کمک ميکنند تا اطلاعات پيچيده را از طريق تصوير سازي، مخفف سازي، منظوم سازي ( شعر ) و آهنگ بهتر به خاطر بسپاريم. براي مثال در علوم پزشکي، دانشجويان بايد نام استخوانهاي بدن را حفظ کنند يا اينکه علائم مشخص يک بيماري خاص را به خاطر داشته باشند. در اين موارد ميتوان حروف نخست بيماري و علائم مهم آن را مرتبط کرد. در آينده به تفصيل تکنيکهاي متفاوت تقويت حافظه را با شما در ميان خواهيم گذاشت.

 

7- از روشي که براي شما راحت تر است استفاده کنيد

هر فرد شيوه اي منحصر به فرد در يادگيري و به خاطر سپردن اطلاعات دارد و اينطور نيست که يک شيوه در تمام شرايط مناسب باشد. بايد براي شرايط مختلف از شيوه هاي مختلف استفاده کرد. سعي کنيد از روشي که مناسب شخص شما است استفاده کنيد، حتي اگر اين روش براي ساير افراد سخت و دشوار باشد و يا خوب جواب ندهد. شما خودتان بهتر از شرايط و تواناييهاي خود آگاهي داريد. مثلا بعضي ها با نوشتن روي کاغذ مطالب جديد را بهتر ياد ميگيرند و بعضي ديگر با ضبط کردن صداي خودشان و گوش دادن به آن، اين کار را انجام ميدهند.

ارتباط برقرار کردن بين اطلاعات

۸- ارتباط برقرار کنيد

هنگامي که چيز جديدي ياد ميگيريم، اغلب فراموش ميکنيم که بين اطلاعات جديد و قديمي رابطه برقرار کنيم. تحقيقات نشان ميدهند که وقتي بين اطلاعات جديد و قديمي ارتباط برقرار ميکنيم، حافظه آنها را با قدرت بيشتري ذخيره خواهد کرد و هر دو موضوع بهتر و دقيقتر در ذهن شما باقي خواهند ماند. اطلاعات جديد را مانند حلقه هاي زنجير به اطلاعات و تجربيات قديمي تر متصل کنيد.

 

به نظر ميرسد با افزايش سن، حافظه کارايي خود را از دست ميدهد؛ ولي در حالت معمولي نبايد چنين اتفاقي بيافتد. با استفاده از اين ۸ تکنيک ساده ميتوانيد حافظه خود را در هر زمان و هر سن تقويت کنيد.

منبع :

Menu