ایام مدرسه با خود نظم و برنامهریزی ذاتی را به همراه دارد. تعطیلی طولانیمدت مدارس در تابستان اتفاقاً فرصت مناسبی است که بتوان استعداد، علایق و توانایی بچهها را خوب شناخت.
تابستانِ بیمدرسه ابعاد چندگانهای دارد و شاید بدون داشتن برنامه، کار در این فضای چندبعدی دشوار باشد. استفادهی درست از اوقات فراغت، آمادگی برای سال تحصیلی آینده و تقویت و استمرار آموختههای گذشته نیاز به تدبیر و مشورت دارد؛ ازاینرو دانشآموزانی که چندبعدی عمل میکنند رفتاری متعادلتر خواهند داشت. وقتی مدرسه باز نیست، آنها میدانند که باید این مسئلهی مهم را حل کنند: اوقات فراغتم را چگونه مدیریت کنم؟