گفت‌وگوبا صبا تکلوابدالی، دوازدهم تجربی از نیشابور باتراز 7992

از سال 1395 و زمانی که کلاس دهم بودم در آزمون‌های کانون شرکت می‌کردم.

گفت‌وگوبا صبا تکلوابدالی، دوازدهم تجربی از نیشابور باتراز 7992

گفت‌وگو با صبا تکلوابدالی ، دانش‌آموز دوازدهم تجربی از نیشابور با میانگین تراز 7992

وقتی برای اولین اسمم را در مجله‌ دیدم...


از چه سالی به کانون آمدی؟

از سال 1395 و زمانی که کلاس دهم بودم در آزمون‌های کانون شرکت می‌کردم.


چند سال است که در آزمون‌های برنامه‌ای شرکت می‌کنی؟

سه سال است که در آزمون‌های برنامه‌ای شرکت می‌کنم و تا کنون در بیش از 50 آزمون برنامه‌ای شرکت کرده‌ام.

صبا تکلوابدالی، دوازدهم تجربی از نیشابور باتراز 7992


دلیل حضور مداوم شما از سال‌های پایه در آزمون‌های برنامه‌ای چه بود؟

آزمون‌ها در درجه‌ی اول به دلیل برنامه‌ی کامل و دقیقی که داشتند به زندگی تحصیلیِ من نظم می دادند. علاوه‌بر آن به دلیل جامعه‌ی آماری بالایی که داشت می‌توانستم خودم را به درستی محک بزنم. آزمون‌های کانون به من انگیزه‌ی درس خواندن می‌داد.


در سال‌های پایه از چه ترازی شروع کردی؟ اگر در این سال‌ها پیشرفت کرده‌ای، دلیل این پیشرفت چه بوده است؟

در اولین آزمون ترازم 6600 شد. پس از آن به تراز 7000 رسیدم و میانگین ترازم در سال‌های پایه به طور میانگین 7200 بود و امسال به 7800 رسید. به دلیل شرکت زیاد در آزمون‌های کانون یاد گرفته بودم چگونه درس بخوانم و برنامه‌ریزی کنم. به طور مثال من مهارت کافی برای حل سوالات زیست را با شرکت در آزمون‌ها کسب کردم و با چگونگی طراحی سوال‌ها آشنا شدم.


مهم‌ترین ویژگی آزمون‌های برنامه‌ای کانون را چه می‌دانی؟

برنامه‌ریزی کردن برای دراز مدت کار ساده‌ای نیست. اما برنامه‌ی راهبردیِ آزمون‌های کانون این کار را انجام داده‌است و من فقط لازم است برای دو هفته برنامه‌ریزی کنم. مرور چندین باره‌ی درس‌ها از جمله ویژگی‌های آزمون‌هاست که این مساله به من آرامش می‌دهد.


برنامه‌ی راهبردی را چگونه برای خود شخصی‌سازی می‌کردی؟

برنامه‌ی مدرسه معمولا با برنامه‌ی آزمون‌ها هماهنگ بود. در بعضی مواقع برنامه‌ی مدرسه نسبت به برنامه‌ی راهبردی جلوتر یا عقب‌تر بود و من تمام تلاشم را می‌کردم تا هیچ‌کدام را رها نکنم. سعی می‌کردم برنامه‌ای که جلوتر است را بخوانم که کاری سخت اما انجام‌شدنی‌ بود.


کدام درس‌ها در آزمون‌های برنامه‌ای کانون نقطه‌ی قوت شماست؟ روش‌هایت در مطالعه‌ی این درس‌ها چیست؟

درس شیمی نقطه‌ی قوت من در آزمون‌هاست. کار اساسی که حتما باید در این درس انجام شود خواندن کتاب و درسنامه‌ی کتاب کمک‌درسی و حل تست است. اما آن‌چه موجب افزایش مهارت در حل سوالات می‌شود در درجه‌ی اول حل چند باره‌ی تست‌هاست. به نظرم برای درس شیمی اگر یک تست را حتی برای پنجمین بار حل کنید هم ضرر نکرده‌اید. مهم این است که شما در حل تست به تسلط برسید. علاوه‌براین حفظیات درس شیمی را باید مانند درس زیست‌شناسی مطالعه کرد و به قیدها توجه کافی داشت. حتی در صورت امکان بهتر است خلاصه‌برداری هم انجام شود.


آیا درسی بوده که برایت چالشی باشد یا نمره‌ی پایین‌تری در آن‌ داشته باشی و روش مطالعه‌ات را در آن تغییر داده باشی؟

درس ادبیات برای من چالش‌برانگیز بود. من معمولا ادبیات را پنج‌شنبه‌ی قبل از آزمون می‌خواندم، اما ادبیات درسی نیست که بتوان با یک روز خواندن، از آن درصد خوبی کسب کرد. باید حداقل هر دو الی سه روز یک بار برای ادبیات وقت گذاشت. تسلط بر تست‌های آرایه و قرابت معنایی جز با تمرین و تکرار به دست نمی‌آید. ممکن است که شما در ماه اول احساس کنید که هیچ پیشرفتی نداشته‌اید. اما قطعا در درازمدت نتیجه را مشاهده خواهید کرد.

صبا تکلوابدالی، دوازدهم تجربی از نیشابور باتراز 7992


آیا از دفتر برنامه‌ریزی استفاده می‌کنی؟

بله، این دفتر ساعت مطالعه‌ی من را افزایش داد. به نظرم مهم‌ترین ویژگی دفتر برنامه‌ریزی این است که هرکس برنامه‌ی مخصوص به خودش را دارد.


از کدام‌ یک از کتاب‌های پیمانه‌ای کانون استفاده می‌کنی؟ مزیت این کتاب‌ها برایت چه بوده است؟

از کتاب ریاضی پیمانه‌ای کانون استفاده می‌کنم. مهم‌ترین مزیت کتاب‌های آبی دربرگرفتن سوالات زیاد از کنکورهای سال‌های قبل است که آن را از سایر کتاب‌های کمک‌درسی متمایز می‌کند. ضمنا کتاب‌های کانون علیرغم این‌که برای اولین بار برای دوازدهم به چاپ می‌رسند، ایرادات کمتری نسبت به سایر کتاب‌ها دارند.

ضمنا کتاب‌های پیمانه‌ای برای دروس عمومی هم یک منبع جامع و کامل هستند که با وجود آن‌ها دیگر نیازی به سایر کتاب‌های کمک‌درسی نخواهیم داشت.


از کدام‌ یک از کتاب‌های سه‌سطحی استفاده می‌کنی؟ مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب‌های سه‌سطحی از نظر شما چیست؟

از کتاب سه‌سطحی فیزیک استفاده می‌کنم. سطح سوالات این کتاب بسیار عالی است و حجم کتاب بسیار مناسب است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب می‌توان به طبقه‌بندی و سطح‌یندی سوالات اشاره کرد و این ویژگی کتاب‌های سه‌سطحی را به بهترین منبع برای دوران جمع‌بندی تبدیل می‌کند.


از آزمون‌های برنامه‌ای کانون خاطره‌ی آموزشی هم داری؟

روزی که برای اولین‌بار اسمم را در مجله‌ی آزمون دیدم روز خاطره‌انگیزی برای من بود. این به من انرژی بیشتری داد تا بیشتر تلاش کنم و نام خودم را در بین نفرات برتر تثبیت کنم.


شغل و تحصیلات پدر و مادر شما چیست؟

پدر و مادرم هردو مدرک لیسانس دارند. پدرم معاون فناوری در یکی از دبیرستان‌های نیشابور و مادرم معلم مقطع دبستان هستند.


پدر و مادر چگونه با شما همراهی می‌کنند؟

همراهیِ پدر و مادر یکی از ارکان موفقیت دانش‌آموزان است. وقتی متوجه می‌شوی که پدر و مادرت بیشتر از خودت به هدفت ایمان دارند، انرژی مضاعفی می‌گیری. به نظرم پدر و مادر باید نیازهای فرزندان خود را بشناسند و سعی در کمک به آن‌ها داشته باشند. برای خود من، درس خواندن در سروصدا، عاملی آزاردهنده است. خانواده‌ی من از هر روشی برای کاهش این مساله استفاده می‌کنند. قطعا سال کنکور سال بسیار مهمی است. پدر و مادر دغدغه‌های محیط اطراف را برای من کاهش داده‌اند تا من فقط دغدغه‌ی درس را داشته باشم.


مهم‌ترین ویژگی آموزشی شما چیست؟ معمولاً شما را در میان دوستان و اقوام و مدرسه به چه ویژگی‌ای می‌َشناسند؟

پشتکار و تلاش مهم‌ترین وسژگی من است که بیشترِ موفقیتم را مدیون آن هستم.


آیا در میان نزدیکان شما افراد دیگری هم در آزمون‌های برنامه‌ای کانون شرکت کرده‌اند؟ اگر عضو بوده‌اند چه نتایجی کسب کرده‌اند؟

بله، خواهرم که در سال 97 کنکور داد و در رشته‌ی داروسازی دانشگاه مشهد پذیرفته شد و عمه‌ام که در سال 80 کنکور داد و اکنون فوق‌تخصص قلب هستند، هر دو در آزمون‌های کانون شرکت می‌کردند.  

صفحه‌ی شخصی صبا ابدالی‌تکلو در سایت کانون

صبا تکلوابدالی، دوازدهم تجربی از نیشابور باتراز 7992


Menu