گفت و گو با راستگار؛ دانش آموز برتر دوازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی: محمدرضا پایه : دوازدهم تجربی نام شهر و استان: اردبیل میانگین تراز: 7872 از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده اید: از سال 94-275 آزمون شغل و تحصیلات مادر: فرهنگی

گفت و گو با راستگار؛ دانش آموز برتر دوازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی: محمدرضا راستگار

پایه : دوازدهم تجربی

نام شهر و استان:اردبيل

میانگین تراز: 7872

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده اید: از سال 94-275 آزمون

شغل و تحصیلات مادر: فرهنگی - کارشناسی ارشد

شغل و تحصیلات پدر: کارمند – دکتری

مصاحبه کننده : محسن پورزارع


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ 

با راهنمایی مادرم و تصمیم خودم در آزمون های کانون ثبت نام کردم.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

مهم ترین دستاورد بنده این بود که با برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی را یاد گرفتم – پیوستگی یک عامل مهم دیگر  برای رسیدن به اهدافم بود که با شرکت در آزمون ها به طور مرتب به آن دست یافتم– مدیریت زمان هم دستاورد مهم دیگر بود که با برنامه کانون به آن دست یافته ام.

 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

دانش آموزی هستم که برنامه راهبردی کانون را برای خودم شخصی سازی کرده و با شرکت مرتب در آزمون برای رسیدن به اهدافم تلاش می کنم. من با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ بوده و برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی می‌کنم. 

 

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

برای اینکه با آزمون می توان نقاط ضعف و قوت را شناخت و برای رسیدن به هدفم خستگی برای من معنا ندارد.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

مهم ترین عامل موفقیت پیوستگی در آزمون می باشد چون مباحث آزمون ها متفاوت می باشد. با پیوستگی در آزمون هر مبحث در زمان خود مطالعه شده و این مساله برایم در طول سال تحصیلی خیلی مهم است.

 

 آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ 

بله برای درک اشکلات در هفته اول و جبران آن در هفته دوم شرکت می کنم تا به درصد و تراز مدنظر در آن درس برسم.

 

 آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

بله دانستن نقاط ضعف و سعی در برطرف کردن آن ها   تا روز آزمون.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

كارنامه اصلي كه همان روز آزمون دريافت مي كردم و کارنامه پروژه ای که می توان در یک نگاه متوجه افت و خیز شد.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

بله برنامه راهبردی را با توجه به زمان های خالی در طول روز شخصی سازی کرده و طبق آن پیش می روم.

 

آیا روش بازیابی را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟

بله از طریق مشاورم آقای پورزارع و مقالاتی که در سایت کانون مطالعه کرده ام با اين روش آشنا شده ام.

 

روش مطالعه‌ی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خوانید یا دوباره‌خوانی می‌کنید؟

در دروس مختلف روش مطالعه متفاوت مي باشد اما در بعضي مواقع دوباره خوانی مي كنم چون حس می کنم که با این روش مطالب را دوباره یاد گرفته ام.

 

در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

زیست – باعث افزایش چند از ده بنده در آن درس شد و توانستم ضعف و قوت خود را پیدا کنم و با توجه به آن برنامه ریزی خود را پیش ببرم.

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟

بله حتما بعد آزمون همه سوالات را تحليل مي كنم. چون پاسخ تشریحی جامع کانون در یادگیری نکات جدید کمک می کند.

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ 

خير زياد دچار افت نشدم و با هماهنگي كه با برنامه داشتم تقريبا با ثبات پيش رفته ام.

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

مادرم بيشتر پيگير آموزشي من هستند  و در برنامه ریزی به بنده کمک می کنند.

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

ریاضی و فیزیک اغلب نمره کامل می گیرم.

من در دروس محاسباتي هم به خاطر علاقه و هم پايه قوي نسبت به بقيه دروس بهتر هستم و سعي مي كنم براي اين دروس تيپ هاي مختلف سوالات را تمرين كنم و سوالات را تيپ بندي و طبقه بندي كنم.

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

زیست به خاطر پر حجم بودن و فرار بودن انرژي بيشتري از من ميگيرد كه با خواندن نكات و مطالعه روزانه و یادداشت نکات مهم اين درس را نيز بهتر كردم.

 

 به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری می‌کند؟ 

بيشتر اوقات تست كار مي كنم  و بین مطالعه و تست زنی همیشه سعی کردم تعادل برقرار کنم. يعني زماني كه نياز به مطالعه دارم حتما مطالعه مي كنم و سپس تست مي زنم.

 

کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید.

نقش برنامه ای چون فقط با برنامه کانون جلو می روم و دقيقا ميدونم در هر زماني چه كاري را بايد انجام دهم.

 

سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟ 

بله من توانستم درجه سختی سوال را تشخیص دهم و این در مدیریت آزمون ها به من کمک می کند.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟

حدود 10 اشتباه در هر آزمون

 

 هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ 

اولویت بنده بررسی اشتباهات بوده ولی سوال های ساده که در دام افتاده ام را هم بررسی می کنم.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

زیست شیمی با بررسی مجدد سوال و مطالعه دقیق پاسخ نامه تشریحی.

 

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

بله به من همیشه روحیه می دهند و نظرشان این است که این افت و خیز هست که باعث می شود نقاط ضعف و قوت خودم را بشناسم.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله خیلی کمک می کند چون ساعت مطالعه هر درس در هر هفته مشخص شده و با توجه به آن تصمیم می گیرم که تغییراتی در زمان مطالعه و تعداد تست خود انجام دهم یا روش خود را تغییر دهم.

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

آبی و سه سطحی چون سوالات در سه سطح طراحی شده و حجیم نبودن آن هم نقطه مثبت بوده و اینکه برای جمع بندی کتاب مناسبی می باشد و سطح تسلطم را بالا می برد و نکات خوب کتاب آبی که در درسنامه نوشته شده است.

 

کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید؟

روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت

 

استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟

گوشی شخصی ندارم شب قبل از خواب برخی گروه های مدرسه و مطالب خاصی که مد نظر هست را از گوشی مادرم چک می کنم.

 

دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟

کم کردن حجم درس برای سال تحصیلی آینده و مرور مطالب سال های قبل

 

برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

هر روز تایم مشخصی را هم برای دهم و هم یازدهم اختصاص می دهم.

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله البته چون سال کنکور هست تا حدودی کنار گذاشتم ولی سال های قبل برنامه داشتم. روزهای تعطیل تفریح می کنم و فیلم مورد علاقم را می بینم.

 

قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟

مادرم از همان سه چهار سالگی برایم کتاب های علمی و داستانی می خرید و خودشان برای من می خواندند کتاب هوش و حل سوالات آن را قبل از شروع مدرسه را با مادرم انجام می دادم.

 

آیا اشخاصی هستند که بخواهید از آن ها تشکر کنید؟

از زحمات پدر و مادرم و آقای پور زارع مشاورم و همچنین آقای رواقی مدیر مدرسه و دبیران زحمت کشم کمال تشکر را دارم که من را در راه موفقیت حمایت و راهنمایی کردند.

Menu