فیلم: روش‌های مطالعه‌ی برترهای کنکور در درس شیمی (قسمت اول)

در مقاله‌ی زیر، روش‌های مطالعه رتبه‌های برتر کنکور 97 در درس شیمی آمده است:

فیلم: روش‌های مطالعه‌ی برترهای کنکور در درس شیمی (قسمت اول)

در مقاله‌ی زیر، روش‌های مطالعه‌ رتبه‌های برتر کنکور 97 در درس شیمی آمده است:

روزبه امین تفرشی هستم رتبه‌ی 5 کشوری رشته‌ ریاضی:

آقای امین تفرشی، در مورد روش مطالعه‌تان در درس شیمی به دانش‌آموزان توضیح می‌دهید؟

درس شیمی برای من ضعیف‌ترین درسم بود برای همین یک توجه خیلی ویژه روی آن داشتم و برای این‌که بتوانم به یک سطح مناسبی برسیم اول این‌که برای مسائل آن باید تئوری مساله‌ها را یاد بگیریم بعد این‌که سعی کنیم تمام محاسبه‌ها را کار کنیم، سعی کنیم سرعت محاسبه زیاد بشود و هر چه تست بیشتر بهتر. برای تعریفی‌ها هم سعی کردم کتاب را چندین مرتبه بخوانم از اول تا آخر، این خیلی کمک می‌کند برای تعریفی‌ها، خود کتاب درسی بهترین منبع است.

........................................................

صدرا بهروزیه هستم رتبه‌ی 6 منطقه 1 و رتبه‌ی 16 کشوری تجربی.

روش مطالعه‌تان را در درس شیمی برای دانش‌آموزان می‌فرمائید؟

در درس شیمی هم مثل زیست، سعی می‌کردم به متن کتاب کاملا تسلط داشته باشم وقتی که هر فصل را جداگانه مطالعه می‌کردم و مطمئن می‌شدم مسلط شده‌ام مخصوصا در ماه‌های آخر، بین کتاب‌های شیمی سه سال ارتباط برقرار می‌کردم. سعی می‌کردم بعضی از عددهای مهم را یا جدول‌هایی که ممکن بود از آن‌ها در کنکور سوال بیاید را حفظ کنم هرچقدر که از کتاب عددها را بیشتر حفظ می‌کردم، اعتماد به نفسم هم در درس شیمی بیشتر می‌شد، بعد این‌که مطمئن می‌شدم به یک فصلی تسلط دارم و متن کتاب را بلد هستم سراغ تست‌های کنکور می‌رفتم و آن‌ها را هم که سال به سال سخت‌تر می‌شدند، سعی می‌کردم بتوانم همه‌ی آن‌ها را حل کنم و با سلیقه‌ی طراحان کنکور آشنا شوم. از سوالات تالیفی، آن سوالات محاسباتی را که عددهایشان هم سخت بودند را هم استفاده می‌کردم ولی نه به اندازه‌ی سوالات استاندارد کنکور.

........................................................

امیرحسن قاسمی هستم از تبریز، رتبه‌ی 7 منطقه‌ی 1 رشته تجربی:

در مورد روش مطالعه‌تان در درس شیمی به دانش‌آموزان توضیح دهید:

درس شیمی دو قسمت است مفهومی و مساله و حل کردنی برای قسمت مفهومی و تئوری اولویت اول و آخر کتاب درسی است و یک مقدار تست هم خوب است ولی باز هم کتاب درسی را باید اولویت قرار دهید. برای مساله‌ها تست بیشتر زدن مفید است تا خواندن دوباره مطالب، تست‌های زیاد از انواع مختلف.

........................................................

سینا همتی رتبه‌ی 5تجربی ایثارگران 25% از اردبیل:

در مورد روش مطالعه‌تان در درس شیمی توضیح می‌دهید؟

درس شیمی درسی بود که از اول آن را دوست داشتم به همین خاطر، بهترین روشی که من برایش پیدا کردم حاشیه‌نویسی بود. در حاشیه‌ی کتاب، نکات جزوه‌ی معلم و حتی نکات درس‌نامه‌ها را می‌نوشتم و از آن به عنوان خلاصه استفاده می‌کردم و از تست‌های استاندارد استفاده می‌کردم.

........................................................

من سید ابوالفضل رحیمی هستم از بیرجند، رتبه‌ی 9 منطقه 2 رشته‌ی ریاضی.

در مورد روش مطالعه‌تان در درس شیمی توضیح می‌دهید؟

من اول که درس شیمی را شروع کرده بودم یکی از نقاط ضعف جدی‌ام بود یعنی از همان سال‌های پایه در شیمی مشکل جدی داشتم. برای آن‌که ببینم مشکلم کجاست اول از همه، کتاب آبی را تهیه کردم و چون تعداد سوالات زیاد و متنوعی داشت شروع کردم به زدن تست و هر چه که جلوتر می‌رفت می‌فهمیدم که من در مسائل شیمی خیلی مشکل خاصی ندارم و مشکلم بیشتر در نکات حفظی است که کتاب آبی کانون سوالات تالیفی زیادی در این زمینه داشت که همین باعث شد من یک فشار بسیار زیادی را بگذارم روی حفظیات و تقریبا هر روز یک فصل شیمی را از عید به بعد از 0 تا 100 دوباره بخوانم و بعد از این‌که به یک تسلط کافی رسیدم بروم سراغ کتاب سه‌سطحی آن جا دیگه سوالات سطح سختش را به صورت زمان‌دار حتی در زمان کمتر از استاندارد حل کنم!

در نهایت در کنکور این درس را چند درصد زدید؟

وقتی که من آزمون‌های کانون را شروع کرده بودم 50 یا 60 می‌زدم ولی امسال با این‌که این‌قدر سخت شده بود درصد دومم بود بعد از ادبیات و 88% زدم.

........................................................

محمد امین حاجی‌خداوردیان هستم از هشتگرد، رتبه‌ی 10 منطقه 3 رشته‌ی ریاضی.

شما گفته بودید درس شیمی در ابتدا برایتان نوسانی بوده و در این درس توانستید به مرور زمان به نتیجه‌ی بهتری برسید، در این گونه موارد دانش‌آموزان دوست دارند با روش شما آشنا شوند، روش خودتان را در این درس می‌فرمائید؟

در شیمی میانگین درصدم 30 درصد بود که با استفاده از فیلم‌های 3 سه‌دقیقه‌ای سایت کانون و استفاده از حاشیه نویسی خود کتاب درسی، با استفاده از نکاتی که در آزمون، غلط می‌زدم یا بلد نبودم را به صورتی حاشیه‌نویسی داخل کتاب می‌نوشتم و نکات را به صورت جداگانه در دفتری می‌نوشتم که در دوران جمع‌بندی از آن استفاده کردم و تاثیر خیلی مثبتی گذاشت و از میانگین درصد 30 به 76 رسیدم.


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

Menu