فیلم: رتبه‌های برتر کنکور و دفتر برنامه‌ریزی

در مقاله‌ی زیر، رتبه‌های برتر از تجربه‌ی خودشان در استفاده از دفتر برنامه‌ریزی می‌گویند...

فیلم: رتبه‌های برتر کنکور و دفتر برنامه‌ریزی

صدرا بهروزیه رتبه‌ی 6 منطقه 1 و رتبه‌ی 16 کشوری تجربی:

آیا از دفتر برنامه‌ریزی استفاده می‌کردید و برایتان چه فایده‌ای داشت؟

از اول دبیرستان به طور منظم از دفتر برنامه‌ریزی استفاده می‌کردم و این باعث شد سال به سال ساعت مطالعه‌ی هفتگی‌ام بالا برود و با خودم رقابت می‌کردم و هر هفته به عملکرد هفته‌ی قبلم نگاه می‌کردم و اگر بهتر از هفته‌ی قبل عمل می‌کردم به خودم پاداش می‌دادم و برعکس اگر عملکرد بدتری داشتم سعی می‌کردم در هفته‌ی آینده درس بیشتری بخوانم تا جبران کنم.

یک مثال می‌زنید که این پاداش‌ها و تنبیه‌هایی که در نظر می‌گرفتید به چه صورت بودند؟

پاداش‌هایی که به خودم می‌دادم به این صورت بود که مثلا بیشتر استراحت کنم یا درس‌های ساده‌تر را اول بخوانم! تنبیه‌هایی هم که برای خودم داشتم به این صورت بود که مثلا از یک زمان تا زمان دیگر مجبور بودم در اتاق خودم باشم و بیرون نیایم.

و مطالعه کنید در آن ساعت؟

بله مطالعه‌ی مداوم.

........................................................

سیدعلیرضا حسینی رتبه‌ی 4 ایثارگران انسانی:

آیا از دفتر برنامه‌ریزی استفاده می‌کردید و چه تاثیری برایتان داشت؟

مهمترین کار برای داوطلبان همین برنامه‌ریزی است. من خودم این دفتر را تهیه کردم، همان مهرماه هم تهیه کردم. کارهایی که روزمره چه در مورد مطالعه چه حتی در مورد این‌که اوقات غیر از مطالعه‌تان به چه می‌گذرد هر روز را در این دفتر ثبت می‌کنید و همین باعث می‌شود بعد از چند هفته خودتان را ارزیابی کنید که ببینید چقدر پیشرفت داشتید و ثبت کردن این پیشرفت در این دفتر خیلی مهم است و همین باعث شد که تراز منم افزایش پیدا کند.

........................................................

علیرضا سلطانی رتبه‌ی 14 کشور و رتبه‌ی 8 منطقه‌ی 2 از قوچان تجربی:

آیا از دفتر برنامه‌ریزی استفاده می‌کردید و چه تاثیری برایتان داشت؟

من از سال سوم از دفتر برنامه‌ریزی استفاده می‌کردم و این واقعا یک برنامه‌ریزی مشخصی از کارهایی که من در آن دو هفته آزمون انجام می‌دادم به من می‌داد و اگر من متوجه می‌شدم در آزمون درسی را کم زدم به دفتر برنامه‌ریزی رجوع می‌کردم نحوه‌ی مطالعه‌ام و ساعت مطالعه‌ام در آن درس در دو هفته‌ی اخیر را مشاهده می‌کردم و به این ترتیب روش‌های نادرستم را استخراج می‌کردم و سعی می‌کردم که آن‌ها را به روش‌های درست تبدیل کنم.

بیشترین تاثیرش چه بود؟ آیا در افزایش ساعت مطالعه یا ایجاد تعادل به شما کمک کرد؟

بله واقعا خیلی تاثیر داشت بعد از دو سه هفته که این دفتر برنامه‌ریزی را پر کردم وقتی ساعت مطالعه‌ام نسبت به هفته‌ی گذشته یک مقداری کاهش داشت یا می‌دیدم در بعضی از درس‌ها توازن رعایت نکردم سعی می‌کردم در هفته‌های بعد جبران کنم این ساعت مطالعه را و این یک انگیزه‌ای بود برای درس خواندن بیشتر.

در تکمیل دفتر برنامه‌ریزی، آیا صفحه‌ی 182 را پر می‌کردید؟ ما معتقدیم این صفحه مثل فیلم است که کل مسیرتان را نشان می‌دهد نظر شما در مورد آن چیست؟

بله واقعا همینطور است چون واقعا می‌شود با نگاه کردن به این 2 صفحه از کتاب کاملا مسیری که تا حالا طی کردیم را ببینم و نقاط ضعف و قوت در یک نگاه راحت آشکار می‌شود.

........................................................

آرین عبدالهی رتبه‌ی 5 ایثارگران در رشته‌ی تجربی:

در مورد دفتر برنامه‌ریزی می‌گویید؟ استفاده می‌کردید و برایتان چه فایده‌ای داشت؟

من از 4 سال پیش که به کانون آمدم با دفتر برنامه‌ریزی درس خواندن را جدی شروع کردم و برنامه‌ریزی را از آن یاد گرفتم و در تمام طول این 4 سال از آن استفاده می‌کردم برای شیوه‌ی برنامه‌ریزی خودم.

چه تاثیری برای شما داشت؟ آیا در ایجاد تعادل یا افزایش ساعت مطالعه برایتان نقشی داشت؟

وقتی تمام کارهایی که کردی را می‌بینی باعث می‌شود خیلی چیزها که شاید به نظر نمی‌آید در یک نقشه مشخص می‌شود و باعث شد من از تراز 5700 که شروع کرده بودم حتی به تراز 8100 هم رسیدم.

اتفاقا می‌خواستم به همین موضوع اشاره کنم شما افزایش تراز چشمگیری داشتید می‌توانید چندین عامل خیلی مهم که در این موضوع موثر بودند را بیان کنید:

یک عامل این‌که واقعا دوست داشتم که پیشرفت کنم و بهتر شوم و در این راه دفتر برنامه‌ریزی خیلی تاثیر داشت که من در 3 آزمون از تراز 5700 به تراز 7000 رسیدم و مدیون دفتر برنامه‌ریزی هستم و سبک برنامه‌ریزی‌ای که پیدا کردم.

........................................................

کوثر دستورانی رتبه‌ی 9 منطقه 3 انسانی:

آیا از دفتر برنامه‌ریزی استفاده می‌کردید و چه تاثیری برایتان داشت؟

به نظرم مهم‌ترین نقطه قوت کانون همین دفتر برنامه‌ریزی‌شه. این‌که تو مطالعه می‌کنی امروز 5 ساعت می‌خوانی، فردا 6 ساعت، پس‌فردا 7 ساعت. قرار نیست تو با کسی مقایسه بشی ولی با خودت. این خیلی مهم است که آدم‌ها در زندگی‌شان خودشان را با خودشان مقایسه کنند. تو امروزت را با دیروزت مقایسه می‌کنی این باعث می‌شود که در رقابت و چالش قرار بگیری ولی با خودت. کسی که باهاش رقابت می‌کنی خودته خیلی مهم است که امروزت را با دیروزت، این هفته‌ات را با هفته‌ی قبلت مقایسه می‌کنی. وقتی می‌بینی حتی یک ساعت بیشتر خواندی مسلما انگیزه بهتری خواهی داشت ساعت مطالعه‌ات بالاتر می‌رود وقتی ساعت مطالعه‌ات پایین بیاید و آن را می‌نویسی و یادداشت می‌کنی خیلی مهمه خودت را سرزنش می‌کنی چرا ساعت مطالعه‌‌ات پایین آمد این‌ها خیلی مهم هستند که دفتر برنامه‌ریزی بهش پرداخته است. من را عادت داد به این که من در این یک سال و نیم، ساعت مطالعه‌ام را بنویسم و اگر جایی رفتم بالا انگیزه بگیرم و اگر پایین آمدم خودم را سرزنش کنم و در رقابت با خودم قرار بگیرم.

آیا دفتر برنامه‌ریزی به حفظ تعادل‌ها به شما کمک کرد؟

خیلی. قبل این‌که دفتر داشته باشم روزی 4 ساعت درس می‌خواندم و همش فکر می‌کردم خیلی درس می‌خوانم مثلا 7 الی 8 ساعت. ولی بعد از این‌که دفتر برنامه‌ریزی را تهیه کردم می‌دیدم به زور 2 ساعت درس می‌خوانم وقتی آدم یادداشت نمی‌کند همش فکر می‌کند خیلی درس می‌خواند ولی وقتی یادداشت کردم به آن تعادلی که گفتید مسلما رسیدم.

........................................................

فرنوش فخار، رتبه‌ی 4 کشور و رتبه‌ی 1 منطقه‌ی 2 انسانی:

مثل این‌که شما از دفتر برنامه‌ریزی و کتاب خودآموزی به سبک خودتان استفاده می‌کردید و به یک شخصی‌سازی رسیده بودید. خوشحال می‌شویم اگر این اطلاعات را در اختیار دانش‌آموزان هم قرار بدهید.

من از دفتر برنامه‌ریزی خیلی جواب گرفتم آن هم دلیلش این بود که به نظر من مکتوب کردن کارها خیلی باعث پیشرفت می‌شود و این باعث می‌شد که من هر هفته بخواهم خودم را بهتر از قبل کنم و این‌که من غیر از ساعت مطالعاتی‌ام دقیق تعداد تست‌هایم را می‌نوشتم و این‌طوری می‌شد که هفته به هفته بهتر بشوم.

........................................................

 دانیال حبیبیان رتبه‌ی 2 ایثارگران رشته‌ی تجربی:

آیا از دفتر برنامه‌ریزی استفاه می‌کردید و برایتان چه تاثیری داشت؟

فهمیدم کجا وقت الکی تلف کردم و سعی می‌کردم آن‌ها را جبران کنم.

استفاده از دفتر برنامه‌ریزی در افزایش ساعت مطالعه‌ی شما به شما کمک کرد؟

من مثلا اولش اطلاع دقیقی راجع به ساعت مطالعه‌ام نداشتم این‌که چقدر بازده داشتم و چقدر توانستم تست کار کنم اما به تدریج تعداد تست‌هایی که حل می‌کردم را می‌نوشتم و می‌توانستم به این طریق هم بازدهم و هم ساعت مطالعه‌ام را افزایش بدهم.

........................................................

امیر درخوش، رتبه‌ی 1 خانواده‌ی شهدا، از شهر دهدشت استان کهگیلویه و بویر احمد:

آیا شما از دفتر برنامه‌ریزی استفاده می‌کردید و برایتان چه فایده‌ای داشت؟

بله داشتم برنامه‌ای که برای یک هفته‌ یا یک سال می‌خوهد طراحی کند می‌توانست خیلی آسان با این دفتر برنامه‌ریزی کند و ساعت‌هایش در طی روز، کاملا تنظیم کند و دچار آشفتگی هم نشود که هم بتواند برنامه روز و هفته‌اش را کاملا در این دفتر جا بدهد.

استفاده از دفتر برنامه‌ریزی آیا در ایجاد تعادل یا افزایش ساعت مطالعه تاثیری داشت؟

بله وقتی من می‌دیدم با افزایش ساعت مطالعه بازده و نتیجه و ترازم در کانون بیشتر می‌شد خودبه خود ترغیب می‌شدم تا ساعت مطالعه‌ام را بیشتر کنم چون در دفتر برنامه‌ریزی آخر هر روز ساعت مطالعه را می‌نویسیم این افزایش ساعت مطالعه با افزایش تراز انگیزه‌ای بود برای افزایش ساعت مطالعه.

........................................................

سیده زهرا موسوی رتبه‌ی 9 هنر 97:

من از دفتر برنامه‌ریزی استفاده کردم و می‌توانم بگویم که به جرات خیلی تاثیرگذار بود در بالا بردن ساعت مطالعه‌ام و به من یک خودآگاهی می‌داد راجع به درس‌هایی که خواندم و چه درس‌هایی را باید بیشتر کار کنم و در واقع کم‌کاری‌هایم را بعضی وقت‌ها به من یادآور می‌شد.

........................................................

فاطمه صالحین رتبه‌ی 10 ایثارگران رشته‌ی ریاضی:

آیا شما از دفتر برنامه‌ریزی استفاده می‌کردید و برایتان چه فایده‌ای داشت؟

بله دفتر برنامه‌ریزی را پر می‌کردم و سعی می‌کردم ساعت مطالعه‌ام را افزایش بدهم حالا روز به روز یا هفته به هفته و مفید بود چون وقتی می‌دیدم تایم زیادی سر یک سری از دروس اتلافی دارم خیلی تلاش می‌کردم برای این‌که تایم مفیدی داشته باشم و کمتر اوقاتم را از دست بدهم.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

دفتر برنامه‌ریزی:دانیال حبیبیان
دفتر برنامه‌ریزی:علیرضا سلطانی
دفتر برنامه‌ریزی:امیر درخوش
دفتر برنامه‌ریزی: کوثر دستورانی
دفتر برنامه‌ریزی: فاطمه صالحین
دفتر برنامه‌ریزی:صدرا بهروزیه
دفتر برنامه‌ریزی:فرنوش فخار
دفتر برنامه‌ریزی: سیده زهرا موسوی
دفتر برنامه‌ریزی: علیرضا حسینی
دفتر برنامه‌ریزی: آرین عبدالهی
Menu