گفت‌وگوی کاظم قلم‌چی با علی افخمی‌نیا، رتبه‌ی 6 تجربی کشور

پنجم دبستان، دوم و سوم راهنمایی و از دوم دبیرستان به طور پیوسته در آزمون‌ها شرکت کردم و جمعاً در 91 آزمون حضور داشتم.

گفت‌وگوی کاظم قلم‌چی با علی افخمی‌نیا، رتبه‌ی  6 تجربی کشور

علی افخمی‌نیا، رتبه‌ی  4 تجربی منطقه‌ی 2 و رتبه‌ی 6 کشور از ارومیه:

هر بار که برنامه‌ریزی می‌کردم تجربه‌ام بیش‌تر می‌شد


از چه زمانی به کانون آمدی و در چند آزمون برنامه‌ای شرکت کردی؟

پنجم دبستان، دوم و سوم راهنمایی و از دوم دبیرستان به طور پیوسته در آزمون‌ها شرکت کردم و جمعاً در 91 آزمون حضور داشتم.


دلیل این پیوستگی از سال‌های پایه چه بوده است؟

مهم‌ترین ویژگی آن جامعه‌ی آماری بالای آن بود. از طرفی دوستانم هم در کانون شرکت می‌کردند و آزمون دادن در کنار آن‌ها برایم لذت‌بخش بود.


از چه ترازی شروع کردی و چه‌قدر پیشرفت داشتی؟

دوم دبیرستان را با تراز 7800 شروع کردم و در سال چهارم به بالای 8000 رسیدم.

علی افخمی‌نیا، رتبه‌ی  6 تجربی کشور


علت پیشرفت خود را چه می‌دانی؟

آرامش داشتم و اگر از برنامه عقب می‌افتادم سعی می‌کردم در برنامه‌ی آینده جایی را برای عقب‌ماندگی‌ها اختصاص دهم. هر بار که برنامه‌ریزی می‌کردم تجربه‌ام بیش‌تر می‌شد و این موضوع به پیشرفتم کمک زیادی کرد.


بین ویژگی‌های ذاتی و مهارت‌های اکتسابی کدام‌یک را برای موفقیت مؤثرتر می‌دانی؟

سخت‌کوشی همراه با روش‌های درست درس خواندن که نتیجه‌ی فراشناخت است بیش‌ترین کمک را می‌کند. سخت‌کوشی بی‌جهت هم نتیجه‌ی خوبی ندارد. من سال دوم دبیرستان سخت‌کوشی داشتم اما مسیر درستی نداشت. چون در حفظیات ضعیف بودم بیش‌تر درس جغرافیا را می‌خواندم و تعادل نداشتم.


از لحاظ مهارت‌های فراشناختی در زمینه‌ی روش‌های درس خواندن چه نمره‌ای به خودت می‌دهی؟

من از نمره‌ی 10، به خودم نمره‌ی 6 می‌دهم. مشکل جدی من این بود که روی روش‌های خودم پافشاری می‌کردم و حتی وقتی نتیجه نمی‌گرفتم آن را ادامه می‌دادم و آن را به گردن بی‌دقتی می‌انداختم. بعد از عید متوجه شدم باید روش‌هایم را تغییر دهم. در مورد زیست فکر می‌کردم متن درسی خیلی مهم است و به تست‌زنی اهمیت چندانی نمی‌دادم. بعد فهمیدم هر دو مهم است. کمی دیر به فراشناخت رسیدم اما توانستم به جمع‌بندی خوبی برسم.


راهنمایی اطرافیان چه‌قدر برایت اهمیت داشت؟

معمولاً توجه نمی‌کردم. قبل از تابستان سال چهارم برای روش‌های مطالعه وقت گذاشته بودم و در سایت‌های مختلف در این مورد مطالعه کرده بودم. به همین دلیل وقتی کسی به من روشی را پشنهاد می‌داد با این‌که آن را اجرا نکرده بودم چون برایم تازگی نداشت به آن اهمیتی نمی‌دادم.


در کدام درس فراشناخت خوبی پیدا کردی؟

در تابستان نسبت به درس عربی شناخت بهتری پیدا کردم و در کنکور نمره‌ام 85 شد. در اختصاصی‌ها هم روش خواندن زیست را پیدا کردم و متوجه شدم تست هم به میزان خواندن تشریحی اهمیت دارد.


پدر و مادرت از نظر آموزشی چه کار خاصی برایت انجام داده‌اند؟

آن‌ها از لحاظ مالی و حمایت عاطفی از هیچ چیز دریغ نکردند و چون دخالت مستقیم در درس‌هایم نداشتند احساس فشار و اذیت نمی‌کردم و به من اعتماد داشتند.


چه ویژگی خاصی داری؟

من در مورد مکان مطالعه خیلی دمدمی‌مزاج بودم و مکان مطالعه‌ام را تغییر می‌دادم و این رفتار جزء نقاط ضعفم بود. ویژگی خوبم هم سخت‌کوشی بود و خیلی تلاش می‌کردم. در مورد رتبه‌ام هم معتقدم زیاد کار سختی انجام ندادم که رتبه‌ی 6 کشور شدم. گویی کنکور را خودم طراحی کرده بودم. درس‌هایی که ضعف داشتم آسان طرح شده بود.

 

Menu