گفت‌و‌گوی کاظم قلم‌چی با علی باطبی؛ رتبه 8 منطقه 1 تجربی 1402

من خودم خیلی موافق این حرف نیستم، به خاطر اینکه معتقدم بهترین مطالعه برای یک دانش آموز کنکوری مطالعه

گفت‌و‌گوی کاظم قلم‌چی با علی باطبی؛ رتبه 8 منطقه 1 تجربی 1402

 علی باطبی

رتبه 8 تجربی منطقه 1

تهران 

نام مدرسه:علامه حلی 4

سال‌های حضور در کانون: 4سال  

میانگین تراز :  7300

تعداد آزمون ‌ها: 100 آزمون


پیاده سازی: مهزاد حسنی مقدم

از چه زمانی خیلی جدی و طبق برنامه کار کردید ؟

شروع جدی مطالعه تستی من برای آمادگی کنکور از بهمن ماه سال دهم بود .

 

بعضی  می‌گویند کسی که تست می زند، مفروضاتش قوی می‌شود و درس ها را عمقی یاد نمی گیرد، نظر شما چیست ؟

من خودم خیلی موافق این حرف نیستم، به خاطر اینکه معتقدم بهترین مطالعه برای یک دانش آموز کنکوری مطالعه تستی است و یادگیری باید با تست اتفاق بیفتد و شاید خواندن صرف نتواند تمام زوایای یک مبحث را نشان دهد.


یعنی شما برعکس می گویید نه تنها مطالعه  سطحی نیست، بلکه مجبوری عمیق تر مطالعه کنی و به جزییات بیشتری دقت کنی .

دقیقا چون با دیدگاه های متفاوتی مثلا در مورد یک درس مثل زیست شناسی با خواندن کتاب می توانید  تا مثلا بیست درصد کتاب را یاد بگیرید که بیشتر مطالب مربوط به خط به خط کتاب هستند، ولی برای مطالب مفهومی، استنباطی و ترکیبی بیشتر در تست، یادگیری اتفاق می افتد.


شما نسبت اختصاص زمان  مطالعه تستی و کتاب درسی را در ایام مختلف سال چطور تنظیم می کردید؟ 

در سال دوازدهم چون مطالب جدید بود و هدف یادگیری مباحث دوازدهم بود، سعی می کردم در ابتدا مطالب را به صورت روزنامه وار و نه دقیق از روی کتاب و درس نامه  مطالعه کنم و بعد به مطالعه تستی بپردازم.


درصد آن چطور بود ؟

حدود 60 ، 70 درصد وقت مطالعه ام در اوایل سال  تستی بود و در اواخر سال شاید 80 ، 90 درصد زمانم را به تست اختصاص می دادم .


 شما در روش های درس خواندنتان روی کدام درس ها همیشه  قوی بودید  و در کدام درس ها روشتان ابتدا خوب نبود و بعدا  تغییر روش دادید و بهتر شدید؟

اول بگویم من تغییر روش در سال کنکور نداشتم . سعی کردم  ازمون و خطا را درسال یازدهم انجام بدهم.

پس یکی از فایده های اینکه آدم زودتر کارجدی را شروع کند؛ همین است .

وجود عادات خوب درقبل سال کنکور باعث می شود که عملکردت درسال کنکور بهتر شود. وقتی‌که راه های درس خواندن در سال کنکور مشخص باشد ، نیاز به  آزمون و خطا کم‌تر می شود و خود به خود بازدهی بیشتر می شود .

من در درس فیزیک همیشه خوب بودم و دلیلش این بود که در دوران راهنمایی خیلی جدی فیزیک با ما کار شد و درسال های دهم و یازدهم بهترین درصدهایم مربوط به فیزیک بود. درس زیست را از هفتاد ، هشتاد اول سال شروع کردم و در آزمون های آخر به 90 رسیدم .

زیست را چطور مطالعه کردید ؟

در درس زیست برخلاف سایر درس های تجربی ، نقش کتاب مهم تر است، ولی آن قدری نیست که صد در صد تمرکز روی کتاب باشد . در کنار کتاب درسی و درس نامه هایی که وجود دارد ، ابتدا تست های در سطح یادگیری و سپس تست های سطح بالاتر را کار می کردم .

شما در 100 آزمون شرکت داشتید و خودتان هم اشاره کردید که پیوستگی تان زیاد بوده ، علت این پیوستگی چه بود و چرا غیبت نمی کردید ؟

در سال  یازدهم دو غیبت داشتم اما درسال دوازدهم فکر کنم همه را شرکت کردم 

در ایام عید مطالعه ات بیشتر شد یا کمتر ؟

اوج ساعت مطالعه ام در ایام عید بود .

یعنی در زمان عید که همه مشغول تفریح و دید و بازدید هستند شما ساعت مطالعه بیشتری داشتید ، خانواده بهشما نمی گفتند چقدر درس می خوانی و به خودت استراحت بده !

خانواده در ایام عید واقعا خیلی به من کمک کرد .

چطور به شما کمک کردند؟

تنها روزی که استراحت کردم روز اول فروردین بود که سال تحویل بود و به دیدن پدربزرگ و مادربزرگم رفتیم در بقیه روزهای عید همگی خانه بودیم و در دوران مطالعه ام رفت و آمدی در خانه نبود.

پدر و مادر شما بیشتر جدی و سخت گیر بودند یا مهربان یا هر دو ؟

در جای خود سخت گیر بودند و در جای خود مهربان بودند.

اگر احیانا نمره ات در آزمونی خوب نمی شد، واکنش خودت و پدر و مادرت چه بود ؟

خودم که به هر حال در یکی دو روز اول بعد آزمون ناراحت بودم چون مطالعه کرده بودم و به نتیجه دلخواهم نرسیده بودم ولی سعی می کردم فراموش کنم و برای ازمون بعد هدف گذاری کنم . 

و واکنش پدر و مادرت ؟

پدر و مادرم سعی می کردند که بیشتر روحیه بدهند که شاید اتفاقی بوده  است.

پس سرزنش نمی کردند ؟

نه اصلا

حالا برعکس اگر نمره ات خیلی خوب می شد . بهترین رتبه هایت چی بود؟

بهترین رتبه هایم آزمون های آخر بود که رتبه ام بین ده تا بیست کشور بود .


حالا اینجا مغرور نمی شدید ؟ یا دیگه درس نخوانید؟ یا کم کاری کنید ؟

سعی می کردم خوشحالی بعد از نتیجه خوبم در حد چند ساعت باشد تا کیفیت و کمیت مطالعه ام در روزهای بعد پایین نیاید. خانواده ام هم  بعد از نتایج خوب تشویقم می کردند، اما نه به اندازه ای که مغرور شوم . بیشتر من را به ادامه راه تشویق می کردند. 


برنامه مطالعاتی شما چگونه بود ؟

من چون می خواستم به کنکور دی برسم، تمرکزم در تابستان در تمام کردن دوازدهم بود اما در کنکور دی به تثبیت مطالب نرسیدم و نتوانستم آن‌طور که می خواستم نتیجه بگیرم و بهترین عملکردم نبود.


شما کنکور دی و تیر را چگونه تلفیق کردید ؟ چقدر تمرکزتان روی دی و چقدر روی تیر بود ؟ و نتیجه دی شما چه تاثیری برای ادامه مسیرت داشت ؟

کنکور دی در یک نگاه کلی اتفاق مثبتی بود. دانش آموزان به جای اینکه سر جلسه کنکور یک دفعه  به خوشان بیایند و نتیجه آنها سنجیده بشود شش ماه قبل یک تلنگر به آنها زده می شود که اگر مسیر اشتباهی رفته باشند و یا اگر کارهایی کرده باشند که در صورت انجام ندادن آنها نتیجه بهتری می گرفتند ، از آنجا به بعد حذف می شد و یکم به خودشان می آمدند. اما در مورد عملکردخودم چون در آزمون دی جمع بندی و تثبیت مطالب را صورت ندادم نتوانستم به درصد بالایی از سوالات در کنکور دی جواب بدهم . شاید میانگین دصدم حدود 60 بود به جز فیزیک که توانسته بودم آن را خوب تمام کنم . بعد از آزمون دی سعی کردم نیمه پرلیوان را ببینم و به اون درصدی که جواب نداده بودم نگاه نکنم . نقاط ضعف مباحث مطالعه شده دی را تقویت کنم و مباحث تجمیع نشده و تثبیت نشده را جمع کنم .


یک دو گانه دیگر امتحان نهایی و کنکور است، امسال امتحان نهایی اهمیتش بیشتر از گذشته بود . این دو را چطور تلفیق کردید ؟ روش شما چگونه بود؟

 اوایل سال یازدهم که خبر حذف عمومی ها و تاثیر قطعی معدل امد، یک احتمال این بود که شاید عمومی ها برگردد، اما گوشه ی ذهنمان این بود که وقت بیشتری را  روی اختصاصی و وقت کم‌تری را برای عمومی بگذاریم و همین هم باعث شد من در ازمون های یازدهم افت تراز در عمومی و افزایش تراز در اختصاصی داشته باشم . در سال دوازدهم اگر مطالعه ی عمومی را از ابتدای سال شروع می کردم خیلی به من کمک می کرد، فقط به ادبیات از اول مهر توجه می کردم و بقیه درس ها را برای اوایل اردیبهشت به بعد گذاشتم و خیلی در آن زمان اذیت شدم، چون در پروژه اردیبهشت وقت زدن ازمون های جامع بود و هم در پروژه امتحان نهایی، امتحان ها خیلی خسته ام می‌کرد . اگر بحث مطالعه عمومی را از ابتدای سال جدی تر می گرفتم، فقط شاید در حد یک ساعت در روز یا سه یا چهار ساعت در هفته می توانست به من کمک زیادی بکند.

 

می توانید درصدهایتان را بگویید ؟ 

در کنکور تیر : زیست90،  فیزیک ۹۳/۳، ریاضی ۵۱ ، شیمی ۶۳، زمین شناسی 73  

  

کدام درس را  نسبت به دی بهتر زده بودید ؟

در همه درس ها نسبت به ازمون دی افزایش درصد داشتم.

 

حتی ریاضی ؟

در ریاضی افزایش درصد نداشتم؛ریاضی خیلی سخت تر بود و همین ۵۱ درصد ارزش بیشتری از ۶۰ درصد داشت.

 

این سختی درس ریاضی به شما ضربه نزد ؟ توانستید خودتان را مدیریت کنید ؟ برای مدیریت زمان ریاضی چیکار کردید ؟

 داخل جلسه کنکور یک جو خاصی وجود دارد . اوائل در ازمون های کانون هم ریاضی سخت بود، اما شرایط در روز کنکور متفاوت بود. در دفترچه دو خود درس شیمی هم درس اسانی نبود و من انتظار این حد از سختی ریاضی را نداشتم  و فکر می‌کردم شیمی را که تمام کردم، بعدش سراغ چند سوال زمین شناسی می روم و در نهایت ریاضی را تکمیل می کنم،  ولی بعد از زمین شناسی که به ریاضی رسیدم ، ۵ دقیقه اول خیلی حالم بد بود ولی بعدش یک نگاه به اطراف خودم کردم و با خودم گفتم این موضوع سختی فقط برای من نیست!

 بعد از اینکه صفحه اول تمام شد و من دیدم که ۶،۷ سوال اول خیلی سخت است، دیگه گفتم واقعا خیلی سخت است و مثل کنکور ۱۴۰۰ است و تا حد امکان باید به سوالات جواب بدهم.


یک بار سوالات را جواب دادید یا برگشتید ؟

 اگر اشتباه نکنم سه بار برگشتم . بار اول تا اخر دفترچه رفتم و قصدم این بود که بتوانم سوال های اسان را پیدا کنم . فقط ۳ یا ۴ سوال را توانستم حل کنم . بار دوم وقت بیشتری گذاشتم و حدود ۵ تا سوال حل شد . اما بار سوم که برگشتم چون چندین بار صورت سوال را دیده بودم و انگار مغز خود به خود یک راه حلی برای سوالات تصور می کند، توانستم به ۱۰ سوال پاسخ بدهم.

 

چه جالب! تراز هایت در امتحان مدرسه و اختصاصی کنکور چند شد ؟

 تراز کنکور ۱۳۱۸۹ و تراز امتحان نهایی ۱۰۸۳۶

 

چیزی که از کانون یاد گرفتی و فکر می کنی بعدا در زندگی و دوران دانشجویی به دردت می خورد ، چیست ؟

 منظم بودن و برنامه ریزی را از کانون یاد گرفتم.

 

این منظم بودن باعث نمی شود که ادم مثل ربات بشود ؟ خوب است یا بد ؟ 

منظم بودن تا یک حدی خوب است . از یک جایی به بعد که وسواس وارد بحث منظم بودن می شود خوب نیست .

 

خودت را یک ادم یک بعدی ( فقط درس خوان ) می دانی یا به جوانب دیگر رشد شخصیتی هم می پردازی؟ 

این جوری نبودم که صد در صد فقط درس باشد . فضای مجازی را در سال کنکورم حذف نکردم اما کم‌تر بوده است.


ایا بودن در فضای مجازی باعث نمی شود که از مسیر اصلی پرت بشوی ؟ چطور این را مدیریت می کردی ؟ می گویند شخصیت ادم ها به این بستگی دارد که چند درصد عمرشان در فضای مجازی و چند درصد در فضای واقعی است ؟ 

اراده ای که دانش اموز باید داشته باشد تا بتواند خودش استفاده از فضای مجازی را کنترل کند ، کار سخت اما شدنی است .

پدر و مادرت به شما اعتماد داشتند ؟ بله

چند درصد اعتماد و چند درصد نظارت بوده است ؟ معمولا پدر و مادرهای رتبه های برتر هم به بچه های خودشان اعتماد می کنند، هم نظارت دارند .  نظارت که صد درصد بود . وقتی پدر و مادرم متوجه می شدند که خیلی دارم از فضای درس دور می شوم ، تذکر می دادند .

حدس می زنم که شما در برابر این تذکر پرخاش نمی کردی ؟ بلکه بیشتر دوست بودید ؟ 

 بله، همیشه سعی کرده ام بیشترین راهنمایی را از پدر و مادرم بگیرم . به هرحال انها افرادی هستند که جز صلاح فرزندشان چیز دیگری را نمی خواهند و این عامل اصلی است که ما باید به انها اعتماد کنیم.

برگردیم به جنبه های دیگر شخصیتی مثل فعالیت های هنری و ورزشی .  از اول دبستان من در کلاس های مختلف فوتبال، والیبال، بسکتبال شرکت می کردم . از ۴ ،۵سالگی پیانو می زنم .

ایا در زمان کنکور هم به این برنامه ها ادامه دادی ؟ 

تا سال یازدهم خیلی خوب پیش می رفتم . اواسط سال دوازدهم خیلی کم شد ولی به صفر نرسید .

ایا در دانشگاه هم ادامه می دهید ؟

 بله صددرصد

 ورزش چطور ؟ 

ورزش درسال دهم و یازدهم به دلیل کرونا خیلی کم بود ولی قبلا تا سال نهم فعالیت داشتم.

 

 رابطه ات با دوستانت چگونه است ؟ چه تیپ دوست هایی دارید ؟ درس خوان یا ورزشکار ؟ 

من سعی می کردم دایره ارتباطی گسترده ای داشته باشم و با افراد محدودی صحبت نکنم. دوستان زیادی دارم و این دوستان در طیف های مختلف شخصیتی ، اخلاقی و … هستند. 

آن‌ها چطور به شما نگاه می کنند ؟آیا شما را قبول دارند یا می گویند بیش از حد یک بعدی هستید ؟ 

آن‌هایی که درس نمی خوانند هم قبولت دارند ؟

 بله - سعی کردم در طول زندگی ام دوستانی را انتخاب کنم که حتی اگر گاهی اوقات بابت درس خوان بودنم ، با من شوخی کنند ولی همراه من باشند و من را از مسیر اصلی ام دور نکنند .


پدر و مادرت در زمینه سازی برای رشدفکری شما و افزایش توان ذهنی تان قبل از دبستان چه کارهایی برای شما کردند؟

 من قبل از مدرسه می توانستم بعضی تابلوها را بخوانم و حتی چند کلمه را بنویسم و این را مدیون پدر و مادرم هستم و همچنین از زمان کودکی به اموزش زبان من پرداختند .  


آیا پدر و مادرت برایت قصه می خواندند ؟ کتاب داستان می خریدند ؟ 

بله  یادت می اید اولین کتاب داستانی که خودت شخصا خواندی ، چه نام داشت ؟ 

واقعا یادم نمی اید اما می دانم در تابستانی که به کلاس چهارم می‌رفتم ، کتابی را با دلخواه و اشتیاق خودم انتخاب کردم و خواندم . 


 ایا با پدر و مادرت به کتابفروشی می رفتید ؟

بله 

 چه کارهایی را احتمال داشت مشترکا با پدر و مادرت انجام بدهید؟ 

با پدرم ورزش می رفتم. 0

 با پدر و مادرت می توانی خوب صحبت کنی ؟ 

بله - این صمیمیت که بین ما وجود دارد را خیلی دوست دارم.  

آیا دعوایتان می شود؟

خیر 

 در انتخاب رشته نظر شما و پدر و مادرتان چه بود ؟ 

احتمال می دهم که دندان پزشکی را انتخاب کنم . انها اولویت را به نظر و علاقه من می دهند . 

 شغل پدر و مادرتان چیست ؟ مادرم دندان پزشک و پدرم حسابدار است .

  ایا پدر شما ورود به رشته ی حسابداری را به شما توصیه نمی کردند ؟

 از اول با توجه به علاقه ای که در من از بچگی دیده بودند ، به دندان پزشکی تشویقم کردند و اصلا علت انتخاب رشته تجربی همین ورود به دندان پزشکی بود . 


 نکته ای است که خودتان بخواهید اضافه کنید : 

دانش اموزان‌ مختلف باید تلاشی داشته باشند که در اخر از خودشان راضی باشند،ایا شما در اخر از خودت راضی بودید؟ شاید می توانست کمی بهتر باشد ، ولی به جایگاهی که رسیدم، راضی هستم.

 

برای مشاهده سایر مصاحبه‌های کاظم قلم‌چی با رتبه‌های برتر کلیک کنید

فایل های ضمیمه

Menu