تلاش منظم از هر چیزی مهمتر است
از چه زمانی به کانون آمدی و در چند آزمون برنامهای شرکت کردی؟
از اول دبیرستان در 73 آزمون برنامهای کانون شرکت کردم. سال چهارم هیچ غیبتی نداشتم.
چه دلیلی داشت که در آزمونها غیبت نمیکردی؟
نظم ذهنی خیلی مهم است و اگر غیبت میکردم این نظم به هم میخورد. تلاش منظم از هر چیزی مهمتر است. گاهی به برنامهای که داشتم نمیرسیدم اما دلیلی نمیدیدم که غیبت کنم. یاد میآید دوم دبیرستان یک بار با شرایط بیماری هم در آزمون شرکت کردم و اتفاقاً رتبهی 1 کشور شدم.
منظور شما از تلاش منظم چیست؟
مراحل درس خواندن باید نظم داشته باشد تا دانشآموز بداند قدم بعدی چیست. من حتی در مسائل ریاضی هم این تلاش منظم را داشتم و میدانستم چگونه باید به راهحل دست پیدا کنم.
موفقیت خود را در نتیجهی چه عواملی میدانی؟
من برای هوش و استعداد و همچنین تلاش و پشتکار سهم مساوی قائل هستم. استعداد و پشتکار لازم و ملزوم یکدیگر هستند و هر کدام بدون دیگری کارایی چندانی ندارد. برخی از دوستان من از هوش بالایی برخوردار بودند اما چون تلاش نمیکردند رتبههای بالایی نداشتند.
پدر و مادرت برای موفقیت تو چه کاری انجام دادهاند؟
آنها همیشه به من تأکید داشتند که هدفم را رتبهی تکرقمی نگذارم و برای رتبه درس نخوانم. به من میگفتند کسب رتبهی تکرقمی هدف بزرگی نیست و هدفهای بزرگتری در زندگی وجود دارد. آنها همیشه از من خواستهاند انسان خوبی باشم و در شغل آیندهام مهارت و تخصص داشته باشم. البته اطرافیان به من القا میکردند که باید رتبهی تکرقمی کسب کنم و این حرفها اوایل روی من تأثیر میگذاشت اما پدر و مادرم مانع میشدند که این موضوع را هدف خود قرار دهم.
برنامهی راهبردی چه ویژگیهای مهمی دارد؟
از نظر من، تکرار مباحث در بازههای منظم مهمترین ویژگی برنامهی راهبردی است که باعث نظم ذهنی میشود.
از چه ترازی شروع کردی و چهقدر پیشرفت داشتی؟
اول دبیرستان که در اولین آزمون شرکت کردم ترازم 7446 شد. در سال چهارم به 8091 رسید. البته در تابستان سال چهارم افت تراز داشتم و دلیل آن فشاری بود که اطرافیان برای کسب رتبهی تکرقمی به من وارد میکردند. از اوایل سال چهارم در جلسات کانون شرکت کردم و یاد گرفتم که نباید به توقعات دیگر توجه کنم و باید بر هدفم متمرکز شوم.
خودت را چگونه معرفی میکنی؟
من سال چهارم یاد گرفتم که به اطرافیان توجه نکنم و از درس خواندن لذت ببرم. هنگام پاسخ به سؤالات به جای فکر کردن به نمره به خود سؤال فکر میکردم و از حل کردن لذت میبردم.