در سه آزمون پشت سر هم ترازم افت کرد ولی حساس نبودم
از چه سالی به کانون آمدی و در چند آزمون برنامهای کانون شرکت کردی؟
از سوم راهنمایی به کانون آمدم و در 86 آزمون برنامهای بدون غیبت شرکت کردم.
چه عاملی باعث که در آزمونها غیبت نداشته باشی؟
به نظرم آزمونها بهترین ابزار برای سنجش آموختهها بود و نشان میداد چهقدر از مطالب را یاد گرفتهایم. آزمونها برایم اولویت داشت تا بفهمم در چه مباحثی نقص دارم. اگر به مباحث آزمونی هم نمیرسیدم ذهنم را درگیر نمیکردم.
یعنی حتی اگر نتیجهی خوبی هم در آزمونها نمیگرفتی برای غیبت در آزمون بعدی وسوسه نمیشدی؟
اتفاقاً در سه آزمون پشت سر هم ترازم افت کرد ولی حساس نبودم و میدانستم که وقت جبران دارم. آزمونها پیوسته بودند و ایستگاههای جبرانی داشت. به همین دلیل تمرکزم را روی آزمون بعدی میگذاشتم.
مهمترین ویژگیهای برنامهی راهبردی از نظر شما چیست؟
آزمونهای مبحثی روی جزئیات کتاب تأکید داشت و در آزمونهای جمعبندی کل مطالب را پوشش میداد. حتی اگر در آزمونهای مبحثی نتیجهی خوبی نمیگرفتم میتوانستم در آزمونهای جمعبندی آن را جبران کنم.
از چه زمانی شناخت خوبی از ویژگیهای برنامهی راهبردی پیدا کردی؟
دو سال آخر دبیرستان به منطق برنامهی راهبردی توجه داشتم و با ویژگیهایش بیشتر آشنا شدم.
از چه ترازی شروع کردی و چهقدر پیشرفت داشتی؟
ترازهایم در سوم راهنمایی و اول دبیرستان حدود 5800 بود و در سال چهارم آن را به 8050 رساندم. سال سوم راهنمایی و اول دبیرستان بیشتر درس میخواندم. اواخر سال دوم تست زدن و برنامهریزی برای کنکور را جدی گرفتم و علاوه بر مطالعهی کتاب درسی برنامهی تستزنی هم داشتم.
موفقیت خود را چهقدر حاصل هوش و ویژگیهای ذاتی خود و چهقدر نتیجهی ویژگیهای اکتسابی خود میدانید؟
به نظر من 30 درصد هوش و استعداد ذاتی و 70 درصد تلاش باعث موفقیت من شد. سال سوم و چهارم واقعاً تلاش کردم و ایمان داشتم که بدون تلاش نمیتوانم نتیجهی خوبی بگیرم.
آیا درسی بود که با روش خاصی آن را بهبود بخشیده باشی؟
بله؛ برای زبان انگلیسی و شیمی روشی را اجرا کردم که باعث شد زبان را 95 و شیمی را 84 درصد پاسخ دهم.
به عنوان سخن آخر چه صحبتی داری؟
تمرکزم روی درس بود و به حواشی توجه نداشتم.