بهترین راهکارها برای سحرخیز بودن

با توجه به نیاز بدنتان باید به اندازه‌ی کافی بخوابید. اگر قرار است صبح‌ها زودتر از معمول بیدار شوید باید شب‌ها هم زودتر از معمول به رخت‌خواب بروید.

بهترین راهکارها برای سحرخیز بودن

برای برخی از ما، سحرخیز بودن و زود از خواب بیدار شدن، تصویرِ افتادن از تخت‌خواب، خوردن چند لیوان چای یا قهوه و کسل بودن در میانه‌ی روز را تداعی می‌کند؛ اما چنین نیست. برای تجربه‌ی سحرخیزیِ بسیار عالی، باید جدول زمانی خواب خود را بازنشانی کنید، عادت‌های مؤثر خود را برای زود بیدار شدن توسعه دهید و به یک فرد سحرخیز تمام‌عیار تبدیل شوید.

1. اهداف زمانی خود را برای بیدار شدن مشخص کنید

مثلاً اگر برای فردا صبح می‌خواهید به سفر بروید و باید ساعت 6 صبح از خواب بیدار شوید، این هدفِ زمانیِ شماست. ممکن است در طول هفته اهداف زمانی شما برای بیدار شدن، یکسان یا متفاوت باشند. هدف‌گذاری و نوشتن اهداف، حتی اگر به آن‌ها دست نیابید، باعث می‌شود از غافلگیر شدن سیستم بدنی خود جلوگیری کنید.

2. هر روز ساعت خود را برای 15 دقیقه زودتر کوک کنید

اگر می‌خواهید عادتِ سحرخیزی را در خود نهادینه کنید سعی کنید هر روز نسبت به روز قبل 15 دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید و این تغییر تدریجی را آن قدر ادامه دهید تا به هدف مورد نظرتان دست پیدا کنید.

3. شب‌ها به اندازه‌ی کافی بخوابید

با توجه به نیاز بدنتان باید به اندازه‌ی کافی بخوابید. اگر قرار است صبح‌ها زودتر از معمول بیدار شوید باید شب‌ها هم زودتر از معمول به رخت‌خواب بروید. این که شب‌ها دیر بخوابید و از خودتان توقعِ سحرخیز بودن داشته باشید درست نیست و به مرور زمان شما را آشفته و کسل می‌کند.

4. برای خودتان هیجان ایجاد کنید

از شب قبل برای صبح یک صبحانه‌ی عالی آماده کنید یا یک موزیک بسیار عالی یا لباس منظم و اتوکشیده‌ای برای پوشیدن برای خودتان تدارک ببینید. چیزی که شما را هیجان‌زده می‌کند، به شما انگیزه‌ی کافی برای بیدار شدن از خواب خواهد داد. می‌توان برای ایجاد انگیزه‌ی صبحگاهی هم فکر و برنامه‌ریزی کرد.

5. قبل از خواب به برنامه‌ی روز بعد فکر کنید

اگر از شبِ قبل برنامه‌ی فردا و کارهایی را که در پیش دارید مرور کنید باعث می‌شود ذهنتان برای بیدار شدن در وقت مشخص آماده‌تر باشد. خیلی وقت‌ها شاید تجربه‌ی این را داشته‌اید که ساعت را برای بیدار شدن در زمان خاصی تنظیم کرده‌اید و چند دقیقه زودتر از هشدار ساعت از خواب بیدار شده‌اید. این موضوع آمادگیِ ذهنِ شما را برای انجام برنامه‌های روزانه نشان می‌دهد. حتماً قبل از خواب یک بار برنامه‌ی خود را مرور کنید.

6. اتاقتان را یک ساعت پیش از خواب، کم‌نور کنید

برای این‌که بتوانید به‌موقع بخوابید تا صبح در ساعتی که می‌خواهید با شادابی بیدار شوید، بهتر است حدود یک ساعت پیش از خواب، اتاقتان را کم‌نور کنید تا پیغام خواب به مغزتان صادر شود. تلفن همراه، کامپیوتر، تلویزیون و... را خاموش کنید. سعی کنید قبل از خواب کمی مطالعه داشته باشید. مطالبی که در طول روز آموختید و برنامه‌ی فردای‌تان را مرور کنید تا با آرامش به خواب بروید.


منبع :

Menu