سری مقالات نوشتن مقاله (قسمت 5): نوشتن مقاله‌ی انتقادی

در مقاله‌ی انتقادی از شما انتظار می‌رود تا نقادانه بنویسید و آن چه را خوانده‌اید، تجزیه و تحلیل و ارزیابی کنید. اما معنی این گفته چیست؟

سری مقالات نوشتن مقاله (قسمت 5): نوشتن مقاله‌ی انتقادی

در مقاله‌ی انتقادی از شما انتظار می‌رود تا نقادانه بنویسید و آن چه را خوانده‌اید، تجزیه و تحلیل و ارزیابی کنید. اما معنی این گفته چیست؟ به هنگام نوشتن مقاله‌ی انتقادی باید بپذیرید که لزوماً یک ایده‌ی صحیح وجود ندارد و باید دیدگاه‌‌های مختلف را در نظر بگیرید. نظریه‌پردازان ممکن است یک‌دیگر را نقض کنند و دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشند. در این جا کلمه‌ی "نقادانه" به معنی "سبک و سنگین کردن و داشتن اندیشه‌ای پرسش‌گر درباره‌ی ایده‌های دیگران، جستجویی فراتر از جستجوی سطحی معانی و مقاصد، مقایسه‌ی تفاسیر و نظریه‌ها و نیز اصول و فرضیات مختلف است".

اگر چه ممکن است به‌‌عنوان بخشی از کار خود به نوشتن توصیفی نیازی مبرم داشته باشید، با این حال باید ویژگی‌های تجزیه و تحلیل و تفکر انتقادی را نیز در نوشته‌ی خود منعکس کنید. ممکن است این سؤال پیش بیاید که تفاوت‌ اصلی بین نوشته‌ی توصیفی و انتقادی در چیست؟

ویژگی‌های نوشته‌ی توصیفی

  • اطلاعات ‌زمینه‌ای را ارائه می‌دهد و زمینه‌ی مربوط به موضوع را فراهم می‌کند.

  • بیان می‌کند که چه چیز در کجا و چگونه اتفاق می‌افتد. 

  • توضیح می‌دهد که یک نظریه چه می‌گوید و چه روش‌هایی را به کار گرفته است.

ویژگی‌های نوشته‌ی انتقادی

  • اهمیت، نقاط ضعف و قوت نظریه‌ها و استدلال‌ها را بررسی می‌کند.

  • روابط بین هر چیز را به منظور در نظر گرفتن تناسب و هم‌خوانی بین آن‌ها بررسی، و در صورت امکان بین آن‌ها پیوند برقرار می‌کند.

  • هر ادعا را بر اساس شواهد، مورد بحث قرار می‌دهد.

  • عواقب یا ارزش نظریه‌ها در عمل را مورد توجه قرار می‌دهد.

نوشتن پیش‌نویس اولیه

قبل از این‌که سراغ پیش‌نویس اولیه بروید، مطمئن شوید که زمان کافی را صرف طراحی هر مرحله کرده‌اید. به خودتان به اندازه‌ی کافی فرصت بدهید تا بتوانید ایده‌هایتان را توسعه داده و اطلاعاتتان را سازماندهی کنید.

وقتی مطمئن شدید که برای نوشتن پیش‌نویس اولیه آماده هستید، سریع آن را بنویسید تا بتوانید سراغ ایده‌هایتان بروید و آن‌ها را به ترتیب پیش ببرید. نیازی نیست که در این مرحله خیلی نگران سبک نگارش و یافتن دقیق کلمات باشید. از جملات کوتاه استفاده کنید و نکات خود را ساده و صریح بنویسید.

گاهی ساده‌تر است که عناوین را به صورت پررنگ بنویسید؛ این نکته می‌تواند در ادامه‌ی کار به شما کمک کند. می‌توانید از هر جایی که دوست دارید، نوشتن را شروع کنید؛ مثلاً از بخشی که با آن احساس راحتی بیش‌تری می‌کنید. اگر جایی گیر کردید، وقفه‌ای در کار خود ایجاد کنید و دوباره سعی کنید.

هر ‌قدر هم که بدخط یا ناقص نوشته باشید، ویرایش و کار کردن روی چیزی که قبلاً نوشته‌اید، خیلی راحت‌تر از شروع کردن با یک صفحه‌ی کاغذ یا صفحه‌ی‌ نمایش سفید است. 

نکاتی برای نوشتن

از جملات بسیار طولانی اجتناب کنید.

تا جایی که ممکن است از گفته‌های خود استفاده کنید. از نقل‌قول‌های بسیار طولانی بپرهیزید. هنگامی که مستقیماً از جملات نویسنده‌ی دیگری استفاده می‌کنید، حتماً با استفاده از علامت نقل‌قول آن را مشخص کنید تا به سرقت ادبی دمتهم نشوید (فصل 6 را ببینید). هرگز برای استدلال‌ کردن از نقل‌قول استفاده نکنید.

مقاله‌ی خود را برای یک دوست توضیح دهید، به ‌ویژه کسی که در حیطه‌ی موضوع مقاله اطلاعات دقیقی ندارد. اگر توانستید نظرات خود را به‌طور واضح برای او بیان کنید، می‌توانید نتیجه بگیرید که ایده‌های اصلی کار خود را متوجه شده‌اید.

برای مطالعه ی قسمت قبلی این مقاله، به لینک زیر مراجعه کنید:

  1. سری مقالات نوشتن مقاله (قسمت 4): ساختار مقاله

Menu