نکات مفید روانشناسی برای یادگیری مؤثر دانش‌آموزان(2)

معلمان اغلب، در معرض سیل دائمی روش‌شناسی برای آموزش قرار می‌گیرند که باعث می‌شود هم راهبرد‌های آموزشی و هم یادگیری دانش آموزان از طریق روز‌های مؤسسه، جلسات تیمی، سمینار‌ها و رسانه‌ها بهبود پیدا کند.

نکات مفید روانشناسی برای یادگیری مؤثر دانش‌آموزان(2)

در ادامه به برخی از مهم‌ترین یافته‌ها در مورد شیوه‌های معلم که بر رشد دانش‌آموز تأثیر می‌گذارد را بررسی می کنیم.

تمرین

کسب دانش و مهارت طولانی مدت تا حد زیادی به عمل بستگی دارد.

این اصل، جزئیات استراتژی‌های مبتنی بر تجربه را نشان می‌دهد که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا موارد یاد گرفته شده را در حافظه طولانی مدت رمزگذاری کنند.

علاوه بر موارد موجود در واحد حافظه، نمونه‌هایی از این اصل می‌تواند به اطلاع‌رسانی دستورالعمل در طول دوره کمک کند که با صدور ارزیابی مکرر از طریق مشکلات عملی، فعالیت‌ها و آزمون‌های نمونه، مربیان می‌توانند به دانش‌آموزان در افزایش دانش، مهارت و اعتماد به نفس خود کمک کنند.

علاوه بر این، مربیانی که فعالیت‌های تمرینی را در فواصل زمانی معین (تمرین توزیع شده) انجام می‌دهند، به دانش‌آموزان در دستیابی به افزایش توانایی‌های بازیابی طولانی مدت کمک می‌کنند.

آزمون‌های آزمایشی باید شامل سؤالات باز باشد که هم به بازیابی دانش موجود و هم به چالش استفاده از این اطلاعات در شرایط یا زمینه‌های جدید احتیاج دارد بنابراین، اصل چهار را نیز در بر می‌گیرد.

بازخورد

بازخورد روشن، توضیحی و به موقع دانش‌آموزان برای یادگیری مهم است.

این اصل اهمیت پاسخ‌های مربی را برجسته می‌کند و نشان‌دهنده بهترین شیوه ارائه بازخورد به دانش آموزان به منظور حفظ یا افزایش انگیزه یادگیری است.

ارائه بازخورد روشن، توضیحی و به موقع دانش‌آموزان برای یادگیری مهم است. نشریه CPSE مقاله‌ای با عنوان "استفاده از داده‌های کلاس برای بازخورد سیستماتیک به دانش‌آموزان برای بهبود یادگیری" اطلاعات اضافی در مورد روش‌های بازخورد از جمله پنج استراتژی اصلی را ارائه می‌دهد.

خودتنظیمی

خودتنظیمی دانش‌آموزان در یادگیری و مهارت‌های خودتنظیمی می‌توانند آموزش بهتری به همراه داشته باشند.

مهارت‌های خودتنظیمی، از جمله توجه، سازماندهی، کنترل خود، برنامه‌ریزی و استراتژی‌های حافظه، یادگیری و تعامل را بهبود می‌بخشند و می‌توانند از طریق آموزش مستقیم، مدل‌سازی و سازماندهی کلاس، آموزش داده شوند.

معلمان می‌توانند با برجسته‌سازی اهداف یادگیری در شروع و خاتمه درس، با استفاده از تقویم‌های کلاس، برجسته‌سازی مفاهیم دشوار که به تمرین بیشتری نیاز دارند، شکستن پروژه‌های بزرگ به اجزای قابل مدیریت، استفاده از روبریک‌های طراحی شده و اجازه دادن به زمان پردازش کافی از طریق روش‌های سازمانی، مدل سازی کرده که این کارها به دانشجویان کمک می‌کنند.

دانشجویان روانشناسی می‌توانند این تحقیق را در مورد عادات مطالعه خود مانند یادگیری تمرین کنترل خود با محدود کردن حواس پرتی‌های ارائه شده توسط تلفن‌های همراه و رسانه‌های اجتماعی اعمال کنند و همچنین می‌توان به دانش آموزان کمک کرد تا آزمایش‌های مربوطه را به منظور توجه کردن به تشویق و نتایج عملی خود طراحی کنند.

خلاقیت

خلاقیت دانش‌آموزان قابل پرورش است.

خلاقیت، یک مهارت حیاتی برای دنیای مبتنی بر فناوری قرن ۲۱ محسوب می‌شود و از آنجا که ویژگی پایداری نیست، می‌توان آن را آموزش، پرورش و افزایش داد.

این اصل، روش‌های خاصی را برای طرح تکالیف به منظور افزایش خلاقیت و ایده‌هایی برای چگونگی مدل سازی حل خلاقانه مسئله ارائه می کند.

خلاقیت در کلاس روانشناسی می‌تواند شامل فرصت‌هایی برای پروژه‌های تحقیقاتی طراحی شده توسط دانش‌آموزان، پروژه‌های ویدئویی، نمایش‌ها و ساخت مدل باشد و همچنین، برنامه‌های درسی واحد TOPSS شامل ایده‌های متنوعی برای جذب دانش‌آموزان خلاق است.

Menu