سری مقالات نوشتن مقاله (قسمت 3): طرح‌بندی فضای مقاله

هنگامی که موضوع مقاله را تجزیه و تحلیل کردید و طرحی کلی از آن چه باید بنویسید تنظیم شد، باید مطالعه و پژوهش خود را سازماندهی کنید.

سری مقالات نوشتن مقاله (قسمت 3): طرح‌بندی فضای مقاله

طرح‌بندی فضای مقاله

به‌عنوان نمونه‌، با این روش، موضوع مقاله‌ی زیر را در نظر بگیرید:

توضیح دهید که چگونه می‌توان ابزار ریاضی مونتسوری را به‌عنوان حمایتی اساسی از نظریه‌ی پیاژه در مورد رشد تفکر منطقی-ریاضیاتی قلمداد کرد. ( در 1750 کلمه)

در این دستورالعمل‌ها پرداختن به موارد ذیل ضروری است، تقسیم وزن (ارزش) هر کدام از آن‌ها نیز باید بدین صورت باشد:

1. آن چه را از رشد تفکر منطقی-ریاضیاتی و مفهوم ذهن ریاضیاتی مونتسوری برداشت می‌کنید، توضیح دهید. این دو مقوله را به هم پیوند دهید.

2. نظریه‌ی رشد شناختی پیاژه را با توجه ویژه به فرآیند انتزاع از طریق انطباق و سازماندهی اطلاعات مورد بحث قرار دهید.

3. توضیح دهید که چگونه ابزار ریاضی مونتسوری از طریق دخل و تصرف عینی می‌تواند سبب درک اولیه‌ی عملیات ریاضی در کودکان ‌شود. پیوندهای مربوط به این نظریه را بیان کنید. با ارائه‌ی مثال توضیحات خود را اثبات کنید.

در این‌جا محدوده‌ی مقاله 1750 کلمه است؛ حدوداً پنج صفحه‌ی 300 کلمه‌ای. به‌طور ایده‌آل، مقدمه‌ی شما باید حدوداً 10 درصد از محتوای مقاله، یعنی حدوداً 150 کلمه و نتیجه‌گیری قدری طولانی‎تر - حدوداً 200 کلمه - باشد. پس در نهایت 1150 کلمه برای متن اصلی مقاله باقی می‌ماند. برای رعایت وزن‌ هر کدام، باید حدوداً 350 کلمه را برای هر یک از دو بخش اول و تقریباً500 کلمه را برای بخش پایانی که وزن بیش‌تری دارد، در نظر بگیرید.

جمع‌آوری اطلاعات مربوطه

هنگامی که موضوع مقاله را تجزیه و تحلیل کردید و طرحی کلی از آن چه باید بنویسید تنظیم شد، باید مطالعه و پژوهش خود را سازماندهی کنید. با دقت به فصل‌های 3 و 4 در مورد مطالعه‌ی فعال و سازماندهی اطلاعات، از جمله بخش استفاده از اینترنت به‌‌عنوان یک منبع پژوهشی، نگاه کنید. به یاد داشته باشید که توجه دقیقی به منابع مربوط به همه‌ی اطلاعات ارجاعی خود داشته باشید.

تمام یادداشت‌های مربوطه و بخش‌هایی از کتاب‌ها را که برای نوشتن مقاله‌ مفید خواهند بود، جمع‌آوری کنید. این مطالب را در قالب بخش‌های مقاله‌ای که می‌خواهید بدان بپردازید، تنظیم کنید و مرتباً از خود بپرسید: "آیا من به این اطلاعات نیاز دارم؟"

با استفاده از یادداشت‌های خود یک طرح کلی تقریبی برای هر پاراگراف بنویسید. ممکن است ترجیح دهید که از عنوان‌گذاری و نقطه‌تاکید[1] یا یک طرح ذهنی برای هر بخش استفاده کنید. به دقت بررسی کنید که طرح شما حتماً به موضوع مقاله می‌پردازد و همه‌ی نکاتی را که باید در نظر بگیرید، تحت پوشش قرار می‌دهد.   

پس تا به این‌جای کار، شما:

  • در مقالات مربوطه و یادداشت‌هایی که قبلاً نوشته‌اید، بررسی و پژوهش کرده‌اید.

  • یادداشت‌های جدیدی را درباره‌ی ایده‌هایی که باید در نظر بگیرید، تهیه کرده‌اید.

  • یادداشت‌های خود را به تجزیه و تحلیل خود از موضوع مقاله ارتباط داده‌اید.

  • یک پاراگراف تقریبی یا طرحی کلی از هر یک از ایده‌های اصلی خود نوشته‌اید.

حال توقف کنید و آن چه را از این پژوهش یاد گرفته‌اید یا کشف کرده‌اید، در نظر بگیرید.

بار دیگر به عنوان مقاله‌ی خود رجوع کنید. آیا نظرتان دستخوش تغییر یا اصلاحی نشده است؟ آیا اکنون استدلال یا نکات آن را بهتر و واضح‌تر درک نمی‌کنید؟ آیا شواهد و مثال‌های کافی را در جهت اثبات آن‌ چه می‌خواهید بگویید، جمع‌آوری کرده‌اید؟ اگر جوابتان منفی است، پس به پژوهش، مطالعه و مشاهده‌ی بیش‌تری نیاز دارید.
--------------------------------

[1] Bullet Points

برای مطالعه ی قسمت های قبلی این مقاله، به لینک زیر مراجعه کنید:

سری مقالات نوشتن مقاله (قسمت 2): تجزیه و تحلیل

Menu