کدام پاسخ را می‌پسندید؟ یک سؤال، 4 پاسخ- 12 بهمن 95

بیشتر اوقات دیدن و خواندن پرسش‌های دیگران، خود، از مطالعه‌ی چندین صفحه‌ی متن اثرگذارتر است...

کدام پاسخ را می‌پسندید؟ یک سؤال، 4 پاسخ- 12 بهمن 95

یک سؤال، 4 پاسخ

بیشتر اوقات دیدن و خواندن پرسش‌های دیگران، خود، از مطالعه‌ی چندین صفحه‌ی‌ متن اثرگذارتر است. آدم را به فکر فرو می‌برد، ذهن را می‌پروراند، زبان را به گردش درمی‌آورد و قلم را به حرکت وامی‌دارد! این صفحه متعلق به همه‌ی دانش‌آموزان و مشاوران است؛ همه‌‌ی کسانی که دوست دارند بپرسند و همه‌ی کسانی که جواب‌های‌شان راهی است برای عمیق‌تر شدن و درک بیش‌تر مسئله. برای همین، چه دانش‌آموز باشید چه مشاور و پشتیبان، در این‌جا، هم می‌توانید بپرسید هم می‌توانید یاد بگیرید.


چرا این همه به مهندسی دوباره‌ی منابع در نیم‌سال دوم تأکید می‌شود؟

پاسخ 1- آن‌چه نیم‌سال دوم را متفاوت و تأثیرگذار می‌سازد و به واسطه‌ی آن برخی دانش‌آموزان رشد می‌کنند یا حتی جهش آموزشی پیدا می‌کنند، شناخت درستی است که نسبت به خود و توانایی‌های‌شان در نیم‌سال اول به دست آورده‌اند. اگر تحلیل درستی از خود داشته باشند به بهترین نحو می‌توانند از این موضوع استفاده کنند. در نیم‌سال دوم فرصت‌ها بسیار تعیین‌کننده و تأثیرگذار است؛ به همین دلیل انتخاب منابع درست مطالعاتی می‌تواند نقش مهمی در نتیجه‌گیری داشته باشد؛ زیرا منابع مطالعاتی نیم‌سال اول کارایی خود را به‌خوبی نشان داده‌اند و لازم است دانش‌آموزان در آغاز نیم‌سال دوم با بررسی میزان تأثیر منابع خود تصمیم درستی در مورد تداوم استفاده یا تغییر آن‌ها بگیرند. برای مثال منابعی را که کمک شایانی به یادگیری کرده‌اند حفظ کنند و آن‌هایی را که زیاد مؤثر نبودند تغییر دهند. منابع کم‌حجم‌تری که حاوی سؤالات کنکور سنوات اخیر است می‌تواند جایگزین‌های خوبی برای منابع پرحجم باشند.

پژمان عبداللهیان

پاسخ 2- یکی از ابزارهای مهم در مسیر موفقیت دانش‌آموزان منابع است. در صورتی که به‌درستی از آن‌ها استفاده کنید می‌توانید مسیر آینده‌ی خود را بهتر ارزیابی کنیم. پس با مهندسی دوباره این منابع گامی مهم در رسیدن به موفقیت نهایی برداشته‌ایم.

سیدمحمد حسینی

پاسخ 3- منابع کمک‌درسی، که برای بازیابی مطالب و مراحل دوم و سوم فرایند مطالعه استفاده می‌شوند، از دو دیدگاه نقش مهمی در یادگیری شما دارند. اول این‌که این منابع باید کاملاً منطبق بر ویژگی‌های مطالعاتی شما باشند، نیازهای شما را برطرف کنند و سؤالات استاندارد در اختیارتان بگذارند و در دیدگاه دوم، کیفیت این منابع باید با زمانی که برای استفاده از آن‌ها صرف می‌کنید تناسب داشته باشد. به بیان ساده‌تر در شروع نیم‌سال دوم دستاوردهای ارزشمندی در زمینه‌ی فراشناخت و شناخت روش‌های مطالعه دارید و بر همین اساس می‌توانید منابعی که بیش‌ترین کاربری را دارند از سایر منابع تمایز ببخشید و از سوی دیگر با توجه به اهمیت زیاد عامل «زمان» در نیم‌سال دوم می‌توانید تناسب بیش‌تری بین کیفیت منابع و ارزش زمانیِ خاصی که برای آن‌ها صرف می‌کنید برقرار کنید.

حسام زینی

پاسخ 4- از جمله (نیم‌سال دوم آغازی مهم‌تر) می‌توان پی برد که اهمیت نیم‌سال دوم بیش‌تر از نیم‌سال اول است؛ علاوه بر آن‌که نتیجه‌ی نهایی شما در پایان سال (پایان نیم‌سال دوم) به دست خواهد آمد شما ابزاری برای شروع بهتر در نیم‌سال دوم در اختیار دارید. از این ابزارها کارنامه‌ی مدرسه، کارنامه‌ی پروژه‌ای و کارنامه‌ی مبحثی را می‌توان نام برد. با کمک این ابزار به بررسی روش‌های خود بپردازید. روش‌های مؤثر و مفید را نگه دارید و روش‌های غیر مؤثر خود را تغییر دهید. در این راستا یکی از عواملی که نقش مهم در موفقیت شما دارد منابع مطالعاتی است. با مهندسی منابع مطالعاتی کتاب‌هایی که تا به حال استفاده نشده یا مؤثر نبوده‌اند جای خود را به کتاب‌های مؤثر می‌دهند. از آن‌جا که منابع مطالعاتی نقش مهم و مؤثری در موفقیت دارد مهندسی منابع در آغاز  نیم‌سال دوم بسیار ضروری است.

محمد کتابدار

Menu