کدام پاسخ را می‌پسندید؟ یک سؤال، 6 پاسخ- 14 دی 95

بیشتر اوقات دیدن و خواندن پرسش‌های دیگران، خود، از مطالعه‌ی چندین صفحه‌ی متن اثرگذارتر است...

کدام پاسخ را می‌پسندید؟ یک سؤال، 6 پاسخ- 14 دی 95

یک سؤال، 6 پاسخ

بیشتر اوقات دیدن و خواندن پرسش‌های دیگران، خود، از مطالعه‌ی چندین صفحه‌ی‌ متن اثرگذارتر است. آدم را به فکر فرو می‌برد، ذهن را می‌پروراند، زبان را به گردش درمی‌آورد و قلم را به حرکت وامی‌دارد! این صفحه متعلق به همه‌ی دانش‌آموزان و مشاوران است؛ همه‌‌ی کسانی که دوست دارند بپرسند و همه‌ی کسانی که جواب‌های‌شان راهی است برای عمیق‌تر شدن و درک بیش‌تر مسئله. برای همین، چه دانش‌آموز باشید چه مشاور و پشتیبان، در این‌جا، هم می‌توانید بپرسید هم می‌توانید یاد بگیرید.


چگونه برنامه‌ی راهبردی در تنظیم و متعادل کردن برنامه‌ی مدرسه به ما کمک می‌کند؟

پاسخ 1- برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها هماهنگ با برنامه‌ی مدرسه است یا در بعضی موارد برنامه‌ی راهبردی از برنامه‌ی مدرسه عقب‌تر است تا دانش‌آموزان بتوانند درس را اول در مدرسه بخوانند و بعد آزمون دهند. برنامه‌ی راهبردی به مطالعه‌ی شما نظم و جهت می‌دهد و برای زمان‌هایی که به هر دلیلی از برنامه عقب افتاده‌اید ایستگاه جبرانی وجود دارد. اگر تک‌برنامه‌‌ای باشید و با برنامه‌ی راهبردی پیشروی کنید باعث از بین رفتن آشفتگی شما خواهد شد. شما با مطالعه طبق برنامه‌ي آزمون عملاً درس‌های مدرسه را هم خوانده‌اید و این کار باعث می‌شود همه‌ی درس‌ها به‌اندازه و متعادل خوانده شوند، البته به شرط آن‌که دفتر برنامه‌ریزی همیشه در کنار شما باشد.

محمد تره‌باری

پاسخ 2- برنامه‌ریزی‌های درسی متفاوت مدارس، شیوه‌های گوناگون تدریس دبیران، تعطیلی‌های نسبتاً زیاد به مناسبت‌های مختلف و سطوح ناهمگون آموزشی دانش‌آموزان یک کلاس موجب تشویش و نگرانی دانش‌آموز و پراکندگی ذهن و متعاقب آن افت شدید تحصیلی می‌شود. بدیهی است که برنامه‌ی راهبردی در این زمان می‌تواند به عنوان تکیه‌گاهی قابل اعتماد ضمن انسجام بخشیدن به برنامه‌ی درسی با تکرار به‌موقع و پوشش همه‌جانبه‌ی مباحث مختلف درسی، موجب وحدت رویه و تقویت خودآموزی دانش‌آموز شود.

حسین پرهیزگار

پاسخ 3- از آن‌جا که برنامه‌ی راهبردی در راستای برنامه‌ی مدرسه است می‌تواند ابزاری مهم در جهت کمک به دانش‌آموزان باشد. این تصور که دانش‌آموز هم باید برای مدرسه بخواند و هم برای آزمون‌های کانون، نادرست است؛ زیرا شما با اجرای برنامه‌ی راهبردی، برنامه‌ی مدرسه را نیز اجرا می‌کنید.

سیدمحمد حسینی

پاسخ 4- در طراحی برنامه‌ی راهبردی کانون به تقویم آموزشی مصوب آموزش و پرورش توجه شده است و معمولاً برنامه‌ی راهبردی کانون یا هماهنگ با برنامه‌ی مدرسه یا حتی یک گام عقب‌تر از آن است. دانش‌آموزان با بررسی برنامه‌ی راهبردی در هر آزمون به سرفصل‌‌هایی که طی دو هفته در مدرسه آموزش خواهند دید واقف می‌شوند و با توجه به اهمیت و حجم مباحث مطرح‌شده در آزمون می‌توانند برای آن زمان‌بندی و برنامه‌ریزی کنند تا بر اساس آن به هر مبحث در هر درس وقت مورد نیاز آن را اختصاص دهند؛ اما اگر برنامه‌ی مدرسه با برنامه‌ی کانون هماهنگ نبود و جلوتر بود، دانش‌آموز لازم است برنامه‌ی مدرسه را اجرا کند تا از آن عقب نیفتد و در هفته‌ای که در انتهای آن آزمون کانون برگزار می‌شود در کنار مطالب مدرسه مباحث را که قبلاً خوانده مرور کند تا برای آزمون نیز کاملاً آماده شود. برای دانش‌آموزان قوی حتی دو روز پیش از آزمون هم برای این کار کافی است؛ اما اگر برنامه‌ی مدرسه از برنامه‌ی کانون عقب‌تر است، دانش‌آموزان صرفاً برنامه‌ی مدرسه را دنبال کنند و در آزمون‌های جبرانی، آن مباحث را برای آزمون آماده کنند. البته در این زمینه شاگردان برتر استثناء هستند و می‌توانند در بیش‌تر درس‌ها با پیش‌خوانی خود را برای آزمون آماده ‌کنند.

پژمان عبداللهیان

پاسخ 5-

الف) اولین مزیت توجه به برنامه‌ی راهبردی این است که باعث می‌شود متعادل درس بخوانید و طی دو هفته، به تمام درس‌های‌تان مطابق با اهمیت هر یک، توجه کنید.

ب) دومین تأثیر آن، تقسیم هدف بلندمدت امتحان‌های پایان ترم، به هدف‌های کوتاه‌مدت دوهفته‌ای است.

ج) وقتی به طور منظم دو هفته یک‌بار امتحان می‌دهید، این فرصت برای شما ایجاد می‌شود که در جلسه‌ی آزمون یاد بگیرید و آموخته‌های‌تان را در تمام درس‌ها بازیابی کنید.

د) وقتی با برنامه‌ی راهبردی به عنوان ابزار همسو با برنامه‌ی مدرسه توجه می‌کنید، این فرصت را خواهید داشت که منابع مطالعاتی کمک‌درسی‌تان را نیز به‌خوبی مدیریت کنید؛ به این معنی که می‌توانید برای تمام درس‌ها منابع کمک‌درسی مفید را انتخاب کنید.

مریم صالحی

پاسخ 6- برنامه‌ی راهبردی نقشه‌ی راه است و مسیر حرکت در طول سال را مشخص می‌کند. اگر برنامه‌ی راهبردی نباشد عمده‌ی ساعت مطالعه‌ی شما به عنوان دانش‌آموز به شب‌های امتحان محدود می‌شود و ممکن است هفته‌هایی از سال را درس نخوانید یا ساعت مطالعه‌ی خیلی پایینی داشته باشید. برنامه‌ی راهبردی موجب می‌شود از همان شروع سال تحصیلی برنامه‌ی مشخصی برای مطالعه داشته باشید؛ ضمن آن‌که هر دو هفته یک‌بار از تمام درس‌ها امتحان گرفته می‌شود و این باعث می‌شود درس‌های مدرسه به طور متعادل و منظم در طول سال مطالعه شود.

محمد کتابدار

Menu