کدام پاسخ را می‌پسندید؟ یک سؤال، 4 پاسخ- 12 دی 95

بیشتر اوقات دیدن و خواندن پرسش‌های دیگران، خود، از مطالعه‌ی چندین صفحه‌ی متن اثرگذارتر است...

کدام پاسخ را می‌پسندید؟ یک سؤال، 4 پاسخ- 12 دی 95

یک سؤال، 4 پاسخ

بیشتر اوقات دیدن و خواندن پرسش‌های دیگران، خود، از مطالعه‌ی چندین صفحه‌ی‌ متن اثرگذارتر است. آدم را به فکر فرو می‌برد، ذهن را می‌پروراند، زبان را به گردش درمی‌آورد و قلم را به حرکت وامی‌دارد! این صفحه متعلق به همه‌ی دانش‌آموزان و مشاوران است؛ همه‌‌ی کسانی که دوست دارند بپرسند و همه‌ی کسانی که جواب‌های‌شان راهی است برای عمیق‌تر شدن و درک بیش‌تر مسئله. برای همین، چه دانش‌آموز باشید چه مشاور و پشتیبان، در این‌جا، هم می‌توانید بپرسید هم می‌توانید یاد بگیرید.


چرا روشی را که دوستم اجرا کرده و موفق بوده وقتی من اجرا می‌کنم نتیجه نمی‌گیرم؟

پاسخ 1- سابقه‌ی آموزشی، رفتارهای آموزشی و عوامل محیطی برای هر دانش‌آموز متفاوت است و این باعث می‌شود هر دانش‌آموز شیوه‌ی مطالعه‌ی خاص خودش را داشته باشد. بهترین کار این است که شما روش‌های دوستانتان را مطالعه کنید و مواردی را که با شرایط شما سازگارتر است انتخاب کنید. نمی‌توان یک نسخه‌ی واحد برای همه‌ی دانش‌آموزان در نظر گرفت. بهتر است انعطاف داشته باشید و اگر روشی برای شما کارایی ندارد تغییر دهید تا به شیوه‌ی مطلوب برسید.

فرناز طالبی

پاسخ 2- شما باید روش‌های مخصوص خودتان را کشف کنید. ممکن است روشی را که دوست من اجرا کرده است و نتیجه‌ی خوبی گرفته اگر من انجام دهم نتیجه‌ی دلخواه نداشته باشد. در کلکسیون روش‌ها در سایت کانون رتبه‌های برتر روش‌های خود را توضیح داده‌اند. شما می‌توانید با اجرای این روش‌ها مناسب‌ترین روش خودتان را بیابید و با شخصی‌سازی آن به موفقیت دست یابید.

محمد کتابدار

پاسخ 3- اشخاص توانایی‌های متفاوتی دارند و به همین دلیل نقاط قوت و ضعفشان هم متفاوت است؛ پس طبیعی است که روشی برای دانش‌آموزی بسیار مؤثر و برای دیگری کم‌اثر باشد. حتی کارهایی که رتبه‌های برتر انجام می‌دهند لزوماً برای همه مفید نیست؛ به همین دلیل به بقیه‌ی دانش‌آموزان توصیه می‌کنیم کارهایی که بین برترها مشترک است انجام دهند. در دفتر برنامه‌ریزی نکات بسیار مهمی بیان شده که شاهد بر این مدعاست: 1- برنامه‌ی هر کس خاص خود اوست، 2- نقش ویژه‌ی هر فرد در طراحی برای برنامه‌ی آموزشی خودش، 3- هر کس ‌باید با خودش رقابت کند، 4- هر کس باید با توجه به گذشته‌ی خود برنامه‌ای واقع‌بینانه طراحی کند. لزوماً هر کاری که دیگران انجام می‌دهند برای ما مفید و تأثیرگذار نیست.

پژمان عبداللهیان

پاسخ 4- روش دوست شما بر مبنای عوامل مختلفی مانند نقاط قوت و ضعف شخصی او، نوع تسلط بر مباحث پایه‌ای، انرژی مطالعه‌ی شخصی و چندین و چند عامل دیگر است که ممکن است این عوامل در شما شرایط دیگری داشته باشد. مثلاً شاید دوست شما درس‌های سنگین روزانه را در بازه‌های پایانی روز مطالعه کند در حالی که شما در این زمان‌ها انرژی کم‌تری برای مطالعه دارید. به نظر شما اجرایِ مشابه این روش، بازدهی قابل قبولی دارد؟ جست‌وجوی روش‌های موفق اطرافیان، خیلی خوب است، اما نیاز به شخصی‌سازی دقیق دارد.

حسام زینی

Menu