راهکار‌های ساده‌ی ایجاد انگیزه (11)

بدون وجود انگیزه‌ی آموزشی قوی‌، حتی بهترین درس‌ها و کتاب‌ها و وسایل آموزشی برای دانش‌آموزان جذاب نخواهد بود.

راهکار‌های ساده‌ی ایجاد انگیزه (11)

بدون وجود انگیزه‌ی آموزشی قوی‌، حتی بهترین درس‌ها و کتاب‌ها و وسایل آموزشی برای دانش‌آموزان جذاب نخواهد بود. عنصر انگیزه‌، چه در وجه درونی و فردی و چه در وجه بیرونی و همگانی آن، یک عامل کلیدی در موفقیت دانش‌آموزانِ تمام مقاطع تحصیلی است. ناظران آموزشی دانش‌آموزان یعنی والدین‌، معلمان و مشاوران در ایجاد و انتشار انگیزه در میان دانش‌آموزان نقش محوری دارند.

راهکار‌های ساده‌ی زیر در ایجاد انگیزه‌ی آموزشی‌، خود ایجادکننده‌ی زمینه‌های مثبت دیگری از آموزش و یادگیری است. باید به این فعالیت‌های زیرساختی توجه ویژه داشت:

  • ساخت محیط مفرح:

همان گونه که نباید محیط آموزشی‌، یک محیط بی‌نهایت پر سروصدا و پرجنب‌وجوش و غیر قابل کنترل باشد‌، نیازی به خشک بودن و حالت بی‌روح نیز در محیط آموزشی وجود ندارد. دانش‌آموزانی که محیط کلاس و مرکز مشاوره‌شان را محیطی بینابین بدانند، قطعاً انگیزه‌ی بیش‌تر و بهتری برای فعالیت در این محیط خواهند داشت و تلاش بیش‌تری در زمینه‌ی اجرایی کردن آموزه‌های ارائه‌شده در این محیط خواهند کرد.

فعالیت‌های مفرح و سرگرم‌کننده را هم به برنامه‌ی کاری‌تان اضافه کنید. قطعاً این فعالیت‌ها در کاهش خستگی روزانه‌ی خود شما نیز بی‌تأثیر نیست.

  • ساختن فرصت همگانی برای موفقیت:

حتی دانش‌آموزانی که در شرایط کنونی عملکرد خیره‌کننده و قابل قبول دارند‌، اگر با این چالش مواجه شوند که همچون دیگران در حال به دست آوردن موفقیت نیستند، می‌توانند تبدیل به دانش‌آموز کم‌انگیزه و ناامید شوند. برای رسیدن به بالاترین میزان انگیزش و پویایی در محیط آموزشی و مشاوره‌ای و محیط خانه‌، باید همواره مطمئن باشید که شانس رسیدن به موفقیت را به صورت جامع و همگانی و به تناسب هر فرد در نظر گرفته‌اید. دنیایی از تفاوت‌ها در عملکرد کسی که به موفقیت امید دارد و کسی که نسبت به آن ناامید است وجود دارد.


منبع :

Menu