آیا نگرش دانش‌آموزان نسبت به ریاضیات در موفقیت آنان مهم است؟

نگرش یک دانش‌آموز نسبت به یک درس به‌خصوص بر روی انگیزه آن‌ها، موفقیت آن‌ها در مدرسه و انتخاب مسیر شغلی درست در آینده تأثیر می‌گذارد.

آیا نگرش دانش‌آموزان نسبت به ریاضیات در موفقیت آنان مهم است؟

هر دانش‌آموزی در مدرسه به یک موضوع درسی علاقه دارد؛ و دلیل این علاقه و احساسات خاص نسبت به یک مطلب درسی ممکن است مربوط به معلم، شیوه‌ی تدریس و یا عملکرد دانش‌آموز در آن درس خاص در میان دیگر عوامل مؤثر باشد. نگرش یک دانش‌آموز نسبت به یک درس به‌خصوص بر روی انگیزه آن‌ها، موفقیت آن‌ها در مدرسه و انتخاب مسیر شغلی درست در آینده تأثیر می‌گذارد. داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری‌شده از آزمون PISA بیان می‌کند که هر دو نوع نگرش‌های مثبت و منفی دانش‌آموز نسبت به ریاضیات با اعتمادبه‌نفس او درباره توانایی‌های خودش در ریاضیات به‌طور تنگاتنگی به یکدیگر وابسته هستند و این وابستگی در توانایی یک دانش‌آموز در حل مسئله مؤثر است. در کوتاه‌مدت، معلم‌ها باید نگران نگرش دانش‌آموزان نسبت به ریاضیات باشند و درزمانی که موردنیاز است اقدامات لازم را برای افزایش احساس مثبت دانش‌آموزان، اعتمادبه‌نفس و علاقه آن‌ها به درس ریاضیات انجام دهند.

دانش‌آموزان چه احساسی نسبت به ریاضیات دارند؟

می‌توان گفت که در میان اکثر کشورهایی که آزمون PISA در آنجا برگزارشده است، ریاضیات جزء موضوعات موردعلاقه آن‌ها نیست و تنها 38 درصد دانش‌آموزان اظهار کرده‌اند که از مطالعه ریاضیات لذت می‌برند. به‌طور میانگین، در میان کشورهایی که آزمون OECD در آنجا گرفته شد، 43 درصد دانش‌آموزان معتقد هستند که آن‌ها در ریاضیات به‌اندازه کافی خوب نیستند. همین احساس و نگرش منفی دانش‌آموزان در مورد توانایی ریاضیاتی آن‌ها می‌تواند فعالیت‌های آنان را در ریاضیات و به‌ویژه هنگامی که با مسائل چالشی مواجه می‌شوند شکل دهد. علاوه بر این، دانش‌آموزانی با دیدگاه منفی نسبت به توانایی‌های خود به‌احتمال بسیار زیاد احساس خوبی نسبت به ریاضیات نداشته و مضطرب هستند اضطراب اغلب به‌عنوان عاملی مضر که مانع آن می‌شود که دانش‌آموز توانایی واقعی خود را در ریاضیات نشان دهد شناخته‌شده است. به‌طور میانگین 59 درصد دانش‌آموزان اغلب از اینکه کلاس‌های ریاضی برای آن‌ها سخت و دشوار خواهد بود نگران هستند. در این میان، دختران نسبت به پسرها بیشتر مضطرب و نگران هستند. در میان کشورهایی که آزمون OECD در آنجا برگزارشده است، 65 درصد دخترها نگران هستند که در کلاس ریاضیات با مشکل و دشواری مواجه خواهند شد، درحالی‌که تنها 54 درصد از پسرها این حس رادارند.

احساسات یک دانش‌آموز در مورد ریاضیات بیشتر از آنچه که توقع داریم بر روی عملکرد فعلی آن‌ها در کلاس‌های ریاضی تأثیر دارد. فقدان اعتمادبه‌نفس در توانایی ریاضیات آن‌ها می‌تواند انتخاب آن‌ها برای زندگی تحصیلی‌شان تحت تأثیر قرار دهد. با در نظر گرفتن اهمیت این نکته، بسیاری از کشورها شروع به توسعه و ایجاد دیدگاه‌های مثبت در میان دانش‌آموزان نسبت به ریاضیات به‌عنوان یک هدف درسی از برنامه ملی ریاضیات کرده‌اند.

منبع:

ORGANIZATION FOR ECONOMIC COOPERATION AND DEVELOPMENT, TEN QUESTIONS FOR

MATHEMATICS TEACHERS... AND HOW PISA CAN HELP ANSWER THEM. 1st ed. [S.l.]: ORGANIZATION FOR ECONOMIC, 2016. P.


Menu