چرخ و فلک تولید علم در غنا

یک چرخ و فلک کوچک مجهز به یک چراغ هوشمند در وسط زمین بازی قرار داده شده است که انرژی مورد نیاز این چراغ برای روشنایی ،بوسیله نیروی محرکه بچه‌ها تامین می‌شود....

چرخ و فلک تولید علم در غنا

بسیاری از مناطق روستایی در کشور غنا از داشتن نعمت برق محروم هستند. در میان همه محرومیت‌هایی که نبود برق با خود به همراه می‌آورد، فقدان وسایل روشنایی عملا امکان برگزاری کلاس درس در ساعاتی که هوا رو به تاریکی می‌رود را غیر ممکن ساخته است. در این روستاها دانش‌آموزان در ساعاتی که هوا روشن است مدتی را در مدرسه سپری کرده و پس از آن در اختیار خانواده برای انجام امور روزمره و کمک به فعالیت‌های اقتصادی و امرار معاش آن‌ها خواهند بود. تحت این شرایط چه زمانی برای مرور درس و انجام تکالیف برای آن‌ها وجود دارد؟ تنها ساعات عصر و شب خواهد بود که به دلیل مشکل عدم وجود برق این زمان‌ها نیز بلا استفاده خواهد بود. این همان دلیلی است که در این کشور سطح آموزش پایین بوده و کودکان بزودی از مدرسه‌ها جدا شده و وارد چرخه همیشگی فقر در این کشور می‌شوند.

در اقدامی مبتکرانه برای رهایی از معضل بی‌برقی در این کشور، از انرژی کودکان در زمین بازی برای تولید جریان برق و نهایتا روشنایی استفاده می‌شود. در این روش یک چرخ و فلک کوچک در وسط زمین بازی قرار داده شده است که مجهز به یک چراغ هوشمند است. در این چراغ هوشمند یک ریزتراشه رایانه‌ای وجود دارد که سیستم شارژ باطری آن بوسیله نیروی محرکه بچه‌ها تامین می‌شود و صفحات روشنایی ال‌ای‌دی را مدیریت می‌کند. این دستگاه قادر است با انرژی بدست امده از بازی بچه‌ها با دستگاه چرخ و فلک، لامپ‌های 25 واتی را تا 40 ساعت روشن نگه دارد. بنابراین اکنون دانش‌اموزان لامپ‌هایی برای درس خواندن در هوای تاریک خواهند داشت.

برای تولید جریان برق و تامین روشنایی از طریق این دستگاه‌ در طول روز بچه‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند و در هر گروه یک رهبر چراغی دارند. رهبر چراغ موظف است که لامپ‌های تحویلی به دانش‌آموزان را پس از استفاده تحویل گرفته و به مدرسه بازگرداند.

این اسباب‌بازی نه تنها چرخ ژنراتور تولید جریان الکتریسیته را به حرکت درمی‌آورد بلکه در حقیقت نبض حیاتی برای ادامه تحصیل بچه‌ها و رهایی آن‌ها از فقر خواهد بود. علاوه بر این، دانش‌آموزان به قدرت مهندسی و علم در تامین نیازهای بشر پی خواهند برد.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید:

در کل گستره کشور غنا 12000 مدرسه ابتدایی وجود دارد اما در این کشور تعداد مدارس متوسطه زیر 500 مورد است. این عامل نشان می‌دهد چگونه عدم وجود امکانات، دانش‌آموزان این کشور را از چرخه آموزشی حذف و وارد چرخه فقر می‌کند.

از سال 2007 تاکنون سیستم تولید برق از چرخ بازی در 40 مدرسه راه‌اندازی شده است که حاصل آن داشتن 3.5 میلیون ساعت روشنایی برای دانش‌آموزان این کشور است. در این میان برآورد می‌شود نزدیک به 15000 کودک دانش‌آموز از نعمت روشنایی برخوردار شده‌اند.

این چرخ و فلک‌های بازی در حقیقت چرخ گرداننده مسیر زندگی کودکان در غنا هستند. چرخ هایی که کودکان را از چرخه انجام کارهای طاقت فرسا و ابتلا به انواع بیماری به سمت تحصیل علم و نجات جامعه این کشور از فقر و عقب‌ماندگی سوق می‌دهند.


منبع:

Hundred.org. (2017). Empower Playgrounds. [online] Available at: https://hundred.org/en/projects/empower-playgrounds [Accessed 10 Jul. 2017

                                                                                                                  

Menu