تغییر برای بهبود مدیریت آموزشی مدارس

سنگ زیربنای گسترش دامنه مدیریت آموزشی، تدوین و ترویج استانداردهایی حرفه‌ای است که اصلاح فرآیندهای تدریس و آموزش را در قلب وظایف معلمان قرار می‌دهد.

تغییر برای بهبود مدیریت آموزشی مدارس

سنگ زیربنای گسترش دامنه مدیریت آموزشی، تدوین و ترویج استانداردهایی حرفه‌ای است که اصلاح فرآیندهای تدریس و آموزش را در قلب وظایف معلمان قرار می‌دهد. استرالیا، شیلی، نیوزیلند، و سنگاپور از جمله کشورهایی هستند که استانداردهایی حرفه‌ای متمرکز بر مسئولیت‌ مدیریت در آموزش و پرورش ایجاد کرده‌اند. در حال حاضر، تحت اصلاحات ملی برای حرفه‌ای کردن کارکنان آموزشی، مکزیک نیز این فرصت را داشته است تا حرفه‌ی جدیدی در زمینه مدیریت تعریف کند.

گام موثر در این زمینه در ایالت پوئبلا مکزیک برداشته شده است. هدف از این اقدامات تغییر رویه مدیریت در آموزش و پرورش و تشویق بهترین معلمان به رهبری سایر معلمان در یادگیری حرفه‌ای است. معلمان برگزیده مسئولیت همراستایی آموزش‌های فردی و ترکیبی حرفه‌ای معلمان با اهداف مدرسه را برعهده می‌گیرند. رواج و اثربخشی این تغییرات نیازمند ایجاد فرهنگ همکاری در مدرسه است. چنین فرهنگی را می‌توان به کمک طرح مشاوره و نظارت، مشاهده آموزش معلمان و بسترسازی برای دریافت بازخورد و ایجاد فضاهایی که در آن‌ها معلمان بتوانند برای اصلاح محتوای آموزشی با هم کار کنند، ایجاد کرد. در این شبکه، معلمان باید ارتباط نزدیکی با مدیران مدارس داشته باشند تا در هر مدرسه چندین معلم پیشرو برای ایجاد تغییرات اصلاحی، حفظ دستاوردهای تغییرات و پیشرفت‌ مدرسه حضور داشته باشد.

از راه‌های دیگر برای تشویق مدیران موفق مدرسه به توجه به مسئولیت‌های مدیریتی ، حمایت از همتایان آن‌ها در مدارسی با عملکرد ضعیف، به اشتراک‌گذاری تجارب حرفه‌ایشان در شبکه های آموزشی، یا همکاری با سرپرستان در بهبود تغییرات مدارس است.

اقدامات زیر مثال‌هایی است از این‌که چگونه کشورها بتوانمندی‌های بهترین معلمان خود را در سیستم آموزشی به کار می‌گیرند تا بر  کیفیت آموزشی در مدارس بیافزایند.

در شانگ‌های (کشور چین): در مدارس چین معلمانی در بالاترین سطح ممکن در شبکه‌ای به وسعت استان‌های این کشور برای ارزیابی و ترویج بهترین شیوه‌های آموزشی در بین مدارس کشور  به‌کار گرفته می‌شوند. همچنین از طریق فرآیندی، که مدیریت توانمندی نامیده می‌شود، مدارسی با سطح عملکرد بالا با مدارسی که سطح عملکردشان پایین است همکاری می‌کنند تا بتوانند سیستم آموزشی آن‌ها و فرهنگ کلی مدرسه‌شان را بهبود دهند.

در سنگاپور: مدیران مدارس موفق به‌صورت گردشی با هدف تقویت عملکرد مدارس ضعیف در میان مدارس توزیع می‌شوند همچنین معلمان ارشد یا برتر از طریق آکادمی معلمان سنگاپور بهترین شیوه‌های خود را در سیستم آموزش به اشتراک سایرین می‌گذارند.

لندن (بریتانیا) در سال 2003 چالشی برای بهبود وضعیت عملکرد دوره متوسطه در پنج مدرسه با پایین‌ترین سطح عملکرد در دهکده‌های اطراف شهر پایه‌گذاری شد. مدیران و معلمان مدارس موفق برای یک دوره زمانی به‌منظور همکاری با مدارسی با سطح عملکرد پایین، به آن نواحی عزیمت کردند. ارزیابی این طرح نشان داد که هم سطح انتظارات مشتق شده از معلمان و مدیران برجسته و هم توانایی آن‌ها ناشی از عملکرد قابل قبولشان در مدارس دیگر، در بهبود عملکرد مدارس حاشیه شهر تاثیر چشم‌گیری داشته است. علاوه بر این این طرح با هزینه موثر بسیار پایینی موفق به انجام این مهم شد.

منبع:

The Secretary-General of the OECD,. Improving School Leadership And Evaluation In Mexico: A State-Level Perspective From Puebla. OECD, 2016. Pp 31-32

Menu