اصلاحات آموزشی در مکزیک: نیازسنجی آموزشی مدیران و معلمان

ارزیابی نیازهای آموزشی کارکنان فعلی و آینده یکی از مهم‌ترین مراحل مقدماتی در طراحی برنامه‌های توسعه مهارتی است.

اصلاحات آموزشی در مکزیک: نیازسنجی آموزشی مدیران و معلمان

ارزیابی نیازهای آموزشی کارکنان فعلی و آینده یکی از مهم‌ترین مراحل مقدماتی در طراحی برنامه‌های‌ توسعه‌ مهارتی  است. بررسی‌ها در مورد اثر بخشی برنامه‌های توسعه مدیریت آموزشی در مداری حاکی از این است که تحلیل نیازهای آموزشی کارکنان نقشی کلیدی در تضمین اثربخشی پرورش مدیران در سطح مناسب دارد. به عبارت دیگر، شناخت نیازهای آنان تضمینی است بر بهبود عملکرد معلمان و مدیران در مدارس.

برای مثال در سال 2013 در ایالت پوئبلا مکزیک پیرو برنامه اصلاح ملی، فرآیند ارزیابی منظمی انجام شد تا قوت و ضعف مدیران مدارس جمع‌آوری شد تا در برنامه‌های توسعه‌ای آموزشی بعدی بکار گرفته شود. این برنامه می‌بایست به افراد در زمینه انتخاب دوره‌های آموزشی خود و سایر فرصت‌های حرفه‌ای اطلاعات لازم را منتقل کند.همچنین نتایج کلی این برنامه، باید نیازهای کلی آموزش را به‌خوبی روشن کند تا بتوان به کمک آن در تطبیق فعالیت کارکنان مدارس با نیازهایشان در دوران خدمت و انجام وظیفه به نتیجه رسید ( این ارزیابی باید مکانیزمی پویا داشته باشد تا با روشن شدن نیازهای کارکنان بتوان در حین خدمت به‌گونه‌ای مناسب آن‌ها را مرتفع ساخت). راه‌های مختلفی برای نیازسنجی به کار گرفته شد، این راه‌ها ترکیبی از پیشنهادهای ذیل بود.

  •  بررسی مهارت‌های سرپرستان و مدیران در محل کار بوسیله ناظران آموزش دیده، به‌منظور ارزیابی شایستگی رفتاری و عملکردی آن‌ها

  • .تحلیل اسناد جمع‌آوری شده بوسیله کارکنان و نتایج حاصل از برگزاری آزمون در رابطه با دانش و مهارت‌های آنان

  • استفاده از ابزارهای خود ارزیابی و بررسی عملکرد کارکنانی که دارای رابطه مستقیم با سپرستان مدارس هستند. (برای مثال استفاده از رویه پیمایش 360 درجه)

سیستم ارزیابی باید ابزاری برای اولویت‌بندی فرصت‌های پیش‌رو در زمینه‌ی توسعه آموزش برای سرپرستان مدارس باشد. آن‌ها می‌توانند از این سیستم متناسب با اندازه و سطح مدرسه خود بهره‌مند شوند. علاوه بر این، این سیستم می‌تواند در شناسایی سایر نقش‌های سرپرستان مدارس در سیستم آموزشی کمک کند. برای مثال وقتی شکاف مهارتی یا دانشی قابل‌ملاحظه‌ای،  مثلا با رفتن فردی که در شرف بازنشستگی است، به وجود آید، این سیستم می‌تواند به جایگزینی جدید کارکنان برای برطرف نمودن این شکاف‌ها کمک کند (برای مثال جایگزینی فردی که در شرف بازنشستگی است در محلی که از کمبود دانش رنج می‌برد با فردی که خواهان انتقال محل کار خود به آنجا است). این اقدامات هزینه‌های توسعه آموزش سرپرستان مدارس را کاهش، و اثر بخشی ساختار توسعه آموزش را افزایش می‌دهد.

ارزیابی 360 درجه‌ای برای سرپرستان مدارس در ویکتوریای استرالیا

در ویکتوریا واقع در کشور استرالیا پیمایش 360 درجه به سرپرستان مدارس کمک می‌کند تا با استفاده از یک سیستم دایره‌وار به شناخت بهتر توانایی‌هایشان پی ببرند. این رویه اثر بخشی فرد در هر سطحی را مشروط بر روابط او در آن سطح می‌داند. بنابراین همان‌گونه که به سرپرستان مدارس اجازه می‌دهد تا خودشان را ارزیابی کنند (برای مثال به خودشان رای بدهند) این فرصت را برای آنان فراهم می‌کند تا  بتوانند از منابع مختلف شامل آراء هم‌رده‌های خود، گزارش کارکنان و مدیران مدارس، بازخوردهای لازم در جهت ارزیابی خود را دریافت کنند. این پیمایش به معلمان و سرپرستان مدارس کمک می‌کند تا نقاط قوت در بهبود توسعه آموزشی را شناسایی کرده، و بتوانند فاکتورهای کلیدی در بهبود حرفه خود را طراحی کنند. مجموعه این اقدامات در پایه‌گذاری صحیح اهداف آموزشی و ایجاد سیستم اطلاعاتی مناسب برای طراحی چهارچوب آموزشی حرفه‌ای مثمرثمر می‌باشد.

منبع:

The Secretary-General of the OECD,. Improving School Leadership And Evaluation In Mexico: A State-Level Perspective From Puebla. OECD, 2016. Pp 32-33


Menu