پژمان عبدالهیان : تحلیل آزمون های برنامه ای

صحبت های پژمان عبدالهیان را در ادامه بخوانید ...

پژمان عبدالهیان : تحلیل آزمون های برنامه ای

برنامه رادیویی زنگ برنامه‌ریزی

کارشناس برنامه: پژمان عبدالهیان

تحلیل آزمون‌های برنامه‌ای

28 آبان 93

وقتی دانش‌آموزان دو هفته تلاش می‌کنند و آزمون می‌دهند، بعد از آزمون تحلیل آزمون از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید بتوان گفت بیش از خود آزمون، تحلیل آزمون قابل اهمیت است. دقت کنید که در حین آزمون، تحلیل آغاز می‌شود.

 دو ابزار برای تحلیل داریم:

·         کارنامه کشوری که ساعت 3 بعد از ظهر آزمون صادر می‌شود.

·         کتاب خودآموزی (کلاسور ارزیابی)

دانش‌آموزان باید زمان زیادی صرف نوشتن کتاب خودآموزی کنند چون بسیار مهم است و در بازه‌های زمانی دیگر این ابزار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تحلیل عملکرد دانش‌آموزان در آزمون دو فایده مشخص دارد:

فایده‌ی‌ کوتاه‌مدت

این فایده عبارتست از تکمیل یادگیری یا تبدیل یادگیری ناقص به کامل

اولین فایده استفاده از کتاب خودآموزی تکمیل یادگیری ناقص به کامل است. یکی از فواید مشخص آزمون‌های برنامه‌ای این است که نشان می‌دهد کدام قسمت‌ها را مشکل داریم و می‌توانیم آن‌ها را رفع کنیم.

فایده‌ی بلندمدت

ما در کتاب خودآموزی اشکالات خودمان را به زبان خودمان بیان می‌کنیم. در واقع کتاب خودآموزی جزوه‌ای است که اشتباهات آموزشی دوستان به زبان خودشان نوشته می‌شود و چون به زبان خودشان است بسیار کارآمد است و همیشه می‌توان از آن استفاده کرد. از این کتاب می‌توان در آزمون‌های نیمه دوم هر ماه، امتحان‌های مدرسه و دوران طلایی نوروز و هر آزمون‌های دوره‌ای و دوران جمع‌بندی استفاده کرد.

نکته‌ای را در مورد طبقه‌بندی این کتاب بیان می‌کنم. کتاب خودآموزی باید حتما به صورت درس‌محور طبقه‌بندی شود. مثلا وقتی نکته‌ای از یک درس بعد از آزمونی در این کتاب ثبت شد، نکته همین درس در آزمون بعدی کنار هم بیایند تا در پایان دوره بدون نیاز به هیچ منبعی همه اشتباهاتی که مرتکب شده‌ایم را در کنار هم بتوانیم ببینیم.

گاهی سوال دانش‌آموزان این است که آیا از کتاب خودآموزی فقط برای ارزیابی آزمون و نوشتن نکات آن استفاده کنیم یا ثبت نکات مهم در حین مطالعه و اگر اشکالی در درسی داشتیم را هم در آن بیاوریم ؟ می‌توان گفت هر دو این کار قابل اجراست و مفید واقع می‌شود.

و اما در این کتاب چه چیزهایی را بنویسید:

·         سوال‌هایی را که پاسخ آن‌ها را نمی‌دانستید.

·         سوال‌هایی را که با شک‌ پاسخ داده‌اید.

·         سوال‌هایی را که مطمئن بوده‌اید و در جلسه آزمون پاسخ داده‌اید اما اشتباه بوده‌اند.

·         مطالبی را که بلد بوده‌اید اما فراموش کرده‌اید.

·         سوال‌ها و نکات مهمی که می‌دانید مهم هستند و بعدا هم برای شما مفید خواهد بود.

سوال: چه طور براساس کارنامه پروژه اول و دوم برای پروژه سوم هدف‌گذاری کنیم؟

پژمان عبدالهیان: پروژه اول که تعیین سطح بود و پروژه دوم آغاز نیسمال اول و پروژه سوم پایان نیمسال اول است. وقتی دانش‌آموزان جایگاه خودشان را در این دو پروژه می‌بینند باید برای یک یا دو درس یک یا دو واحد افزایش از ده تا را هدف‌گذاری کنند و سعی کنند نسبت به گذشته بهتر شوند و چنین تصمیمی بگیرند.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

پژمان عبدالهیان در زنگ برنامه ریزی 28 آبان 93
Menu