گفتگوی کاظم قلم چی با مادر محمد مهدی بهزادی-رتبه 2 کنکور 93

صحبت های کاظم قلم چی را در ادامه بخوانید ...

گفتگوی کاظم قلم چی با مادر محمد مهدی بهزادی-رتبه 2 کنکور 93

برنامه رادیویی زنگ برنامه‌ریزی

گفتگو با مادر محمدمهدی بهزادی رتبه 2 منطقه 3 از شهر بابک کرمان

26 آبان 93

شما ساکن کدام شهر هستید؟

شهر بابک کرمان

امسال شهربابک کرمان نتایج خوبی داشت و 3 رتبه زیر 10 داشتید این شهر در استان کرمان خیلی بزرگ نیست. ما متوجه شده‌ایم که پدرها و مادرها در این شهر از دوره دبستان پیگیر مسائل آموزشی دانش‌آموزان هستند و به پیشرفت درسی خیلی توجه می‌کنند. پسر شما از چه سالی به کانون آمد؟

از سال دوم راهنمایی به کانونی آمد و معمولا غیبت نداشت و سال آخر هم اصلا غیبت نداشت و با برنامه قلم‌چی پیش می‌آمد. او خودش معتقد بود پیش رفتن با برنامه قلم‌چی خیلی بهتر است؛ مثلا من اصرار داشتم برنامه‌های دیگر را هم شرکت کند اما او می‌گفت برنامه‌ریزی‌های کانون بهتر است و با این برنامه بهتر می‌تواند پیش برود.

از دوم راهنمایی که وارد برنامه شد چه کسی شما یا پدرش یا معلم‌ها یا دیگران به او توصیه کردید آزمون‌ها را شرکت کند؟

هم من و هم پدرش و هم معلمانش مشوق او بودیم چون درس‌هایش هم خیلی خوب بود.

آیا شما فرهنگی هستید؟

بله من فرهنگی هستم و به کودکان استثنایی تدریس می‌کنم.

تبریک می‌گویم با کودکان استثنایی کار می‌کنید چرا که این کار مهم و تاثیرگذاری است؛ در آن زمان گویا تلقی شما این بود که اگر فرزندتان در برنامه‌های متعددی شرکت کند بهتر باشد ولی محمدمهدی ترجیح داده است یک برنامه‌ای باشد و با کانون همراه باشد. منطق شما چه بود؟

من می‌گفتم هر موسسه‌ای سوال‌های مختلفی دارد و بهتر است با سوالات آن‌ها هم آشنا شود حتی یک مرتبه در راهنمایی برنامه دیگری هم که شرکت کرد اصلا راضی نبود چون می گفت برنامه قلم‌چی منظم و متعادل است و یک تعادل بین عمومی و اختصاصی برقرار می‌کند.

شما از لحاظ آموزش چه تاثیری در موفقیت ایشان داشتید؟ از لحاظ آموزشی چه کار می‌کردید؟

ایشان و فرزند دیگرم از اول ابتدایی این گونه نبودند که کنارشان بنشینم که درس بخوانند و معمولا مستقل بودند و خودشان وظایف آموزشی خودشان را انجام می‌دادند.

محمدمهدی از دوم ابتدایی خودش تصمیم گرفت که درس بخواند و او می‌گوید معلمش از سال دوم دبستان طوری با او رفتار کرده است که به مطالعه علاقمند شده است و بعد از آن خیلی مستقل بود و خودش درس‌هایش را می‌خواند.

آیا با او گفتگو می‌کردید آیا خودتان یا پدرش کتاب می خواندید؟ آیا تا او به کتاب‌فروشی می‌رفتید؟ آیا همراه فرزندتان بودید؟

بله همراه او بودم و برخی مواقع هم من برای او کتاب‌هایش را از کانون تهیه می‌کردم ولی در کل خیلی مستقل بود.

سالی چند بار به مدرسه او می‌رفتید؟ آیا اول سال می‌رفتید با معلم‌ها آشنا می‌شدید؟ آیا عضو انجمن اولیا و مربیان بودید و پیگیر روند آموزشی او بودید؟

بله در ابتدایی و راهنمایی من پیگیر روند آموزشی او بودم و از متوسطه به بعد پدرش بیشتر به مدرسه می‌رفت.

خود شما و پدرش اهل مطالعه بودید؟

بله کتاب و مجله می‌خواندیم و خودم هم چون دانشجوی ارشد هستم همیشه مطالعه داریم.

شما اشاره کردید خودتان هم دانشجوی ارشد هستید و با فرزندتان همراه بودید و همراه او برای خرید کتاب هم می رفتید. با این سوال‌ها به ما و همه نشان داده می شود که شما با رفتار خودتان هم یک نمونه بودید و محیط خانه شما یک محیط غنی را نشان می‌دهد وقتی والدین فکر می‌کنند فقط فرزندشان تلاش کرده اند ولی در بطن قضیه می‌بینیم که محیط غنی خانواده هم موثر بوده است.

من خودم هم درس می‌خواندم و معلم هستم و باهاش گفتگو می‌گردم و هم همراه او بودم.

الان فرزند شما چه رشته و چه دانشگاهی درس می‌خواند؟

رشته مکانیک دانشگاه صنعتی شریف

رسول اسلامی: نقش والدین در موفقیت دانش‌آموزان نقشی بی بدیل است وقتی ما به این افراد و مادر و پدرها نگاه می‌کنیم می‌بنیم که همراه و هم‌گام با فرزندانشان پیش آمده‌اند و همراه با دانش‌آموزان هستند.

 امسال 11 نفر از رتبه‌های برتر کنکور 93 از سال‌های پایه به کانون آمده بودند. حضور از سال‌های پایه هم خیلی مهم است و می‌تواند سبب شود که دانش‌آموزان موفقیت بیشتری را برای خودشان رقم بزنند.

کاظم قلم‌چی: در گفتگو‌یی که ما با مادر محمدمهدی بهزادی داشتیم به این نتیجه رسیدیم در عین حال که والدین متواضعانه غالبا بیان می‌کند که دلیل موفقیت، خود فرزندشان هستند و خیلی سخت کوش هستند و خودشان موفق شده‌اند این درست است اما نقش والدین و محیط غنی خانواده هم در موفقیت آن‌ها موثر است.

"صدای اعمال تو چنان رسا است که نمی‌توانم صدای تو را بشنوم." صدای اعمال این گونه والدین که خود الگوی عملی هستند نیز بسیار رسا است. یکی از رتبه‌های برتر در سال‌های گذشته، عطا قربانی از زنجان می‌گفت که پدر من هرگز به من نگفت کتاب بخوان ولی پدرم خودش کتاب می‌خواند و الگوی عملی بود.

در تحقیقی که اخیرا صورت گرفته است نیز نشان داده شده جاهایی که مادرها تحصیل‌کرده‌تر هستند و یا درس می‌خوانند فرزندان نتایج بهتری کسب می‌کنند و بعد از اولیا، دوستان تاثیر گذارند. مادر محمدمهدی بهزادی نیز بیان می‌کرد که خودش دانشجوی ارشد است و درس می‌خواند و اهل کتاب و کتاب‌خوانی است و با فرزندش گفتگو داشته و همراه او بوده است. در نتیجه وجود محیط غنی و نقش خانواده کم تاثیرنیست.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

صحبت های کاظم قلم چی در زنگ برنامه ریزی 26 آبان 93
Menu