گفتگو با مادر امید چهره‌‌گشا رتبه 5 کنکور ریاضی 93

گفتگو با مادر امید چهره‌‌گشا رتبه 5 رشته ریاضی را در زیر بخوانید...

گفتگو با مادر امید چهره‌‌گشا رتبه 5 کنکور ریاضی 93
برنامه رادیویی زنگ برنامه‌ریزی

گفتگو با مادر امید چهره‌‌گشا رتبه 5 رشته ریاضی

7 مهر 93

می‌خواهم یک خبر خوب را به کنکوری‌ها بدهم. امسال تاریخ کنکور جلوتر آمده است و 21 و 22 خرداد 94 است متناسب با این تغییر، تغییراتی را در برنامه راهبردی در نظر گرفته‌ایم و به تدریج این تغییرات را برای شما بیان می‌کنیم. تعداد این تغییرات خیلی زیاد نیست و مهمترین آن‌ها این است که به حجم برنامه در اسفندماه افزوده‌ایم و برنامه یکی از آزمون‌های بعد از عید را تغییر داده‌ایم. با تغییر زمان کنکور،‌ مهمترین چیزی که دانش‌آموزان امسال نیاز دارند آرامش و نظم فکری است.

اولین نکته در مورد امید چهره‌گشا را این می‌دانم که ایشان و دو دوست صمیمی‌اش که به نتایج عالی رسیدند در عین رفاقت رقابت هم داشتند. شما چه انعکاسی از دوستی و رقابت آن‌ها داشتید؟

از دید من، رفاقت این سه دوست، همزمان با رقابت آن‌ها پیش می‌آمد و به طوری بود که رفاقت جای رقابت را نمی‌گرفت و برعکس. و عصر هر آزمون‌ هر کدام از آن‌ها در منزل خودشان بررسی می‌کردند و بعد اشکال‌های خودشان را با هم رفع می‌کردند.

این دانش‌آموزان به علت حضور در محیط غنی به موفقیت رسیده‌اند. در محیط هم مهمترین عامل خانواده و سپس دوستان هستند.  

درباره نقش خودتان در مورد موفقیت فرزندتان بیان کنید؟

اگر نتیجه آزمون آن‌ها خوب نمی شد شما چگونه رفتار می‌کردید؟

امید برای شروع جز نفرات عقب‌تر بود و محیطی که ما سعی کرده بودیم برای او فراهم کنیم جمعه‌ها بلافاصله بعد از نتایج آزمون من و او کارنامه را بررسی می کردیم و سوالات اشتباه را قرمز و سوالاتی را که پاسخ نداده بود بررسی می‌کردیم

آیا او از این که سوالی را اشتباه پاسخ داده ناراحت نمی‌شد؟

نه و معتقد بود که برایش تجربه می شود.

شغل و تحصیلات شما چیست؟

فوق دیپلم و در بخش خصوصی کار می‌کنم.

روند همراهی خودتان را با فرزندتان بیان‌ می‌کنید؟

در زمینه نکات آموزشی تحصیل او نمی‌توانستم کمک کنم ولی در کنارش می‌نشستم و دلیل اشتباه‌هایش را برایم توضیح می‌داد و من با آرامش به صحبت‌هایش گوش می‌کردم و اگر تکرار می‌کرد به او می‌گفتم که حواست باشد شما در فلان آزمون هم دوباره این اشتباه را داشتی آیا متوجه این موضوع هستید؟

نمی‌خواهم تعریف کنم ولی برنامه راهبردی کانون خیلی به او کمک ‌می‌کرد و ما به آن اعتماد داشتیم و با آن همراه شده بودیم. امید قبل از عید تمام نکرده بود و بعضی از دانش‌آموزان به او استرس وارد می‌کردند ولی ما با اعتمادی که به کانون با تجربه خواهرش داشتیم با برنامه کاملا هم‌گام بودیم.

خواهر امید هم کانونی بودند؟ نتیجه کنکور ایشان چگونه شد؟

خواهرش رشته کامپیوتر دانشگاه اصفهان درس خواندن.

امید با برنامه راهبردی که پیش می آمد هیچ چیزی کم نیاورد.

شما چه طور توانستید که چنان رابطه‌ای را فراهم کنید که شما را هم قبول داشته باشد؟

سرزنش نمی کردم چون می‌دانستم امید،‌ اعتماد به نفس و خودباوری خوبی دارد.

یک رابطه خوب خانوادگی، رابطه رقابت و رفاقت با دوستان، اعتماد به برنامه راهبردی، تصمیم‌ نگرفت که برنامه را تمام کند و یک اعتماد به نفس که به خودش داشت در کنارزحمت و تلاش نتیجه‌ای است که از این گفتگو می‌توان گرفت.

آیا سخت‌کوش هم بودند؟

به قاعده می خواند قبل از عید 7 الی8 ساعت و بعد از عید ساعت مطالعه‌اش به 12 ساعت هم رسید.

چه رشته‌ای و کدام دانشگاه قبول شدند؟

برق شریف.

 آیا هنوز هم فرزندتان را حمایت می‌کنید؟

 بله دقیقا در جریان روند تحصیلی او هستیم انتخاب واحد او را می‌دانم و این‌که چطور می‌تواند با چالش‌های پیش‌رو کنار بیاید.

می‌خواهم این جمع بندی را برای دیگران بیان کنم که ایشان به عنوان مادر یک رتبه برتر شاید دیفرانسیل و گسسته را نمی تواند با امید کار کند ولی این همراهی آموزشی ایشان یکی از بهترین کارها بود. همراهی والدین فقط محدود به اول دبستان نیست که یک مادر فقط دیکته بگویند. حتی اگر پدر و مادری نمی‌توانند در دروس به فرزندشان کمک کنند همین که برنامه راهبردی را بررسی می‌کنند یا همین که مانند این مادر بزرگوار بیان می‌کنند که برنامه فرصت برابر را گوش می‌دادند بسیار موثر بوده است.

بله من برنامه فرصت برابر را می‌دیدم و یا من مجله آزمون را می‌خواندم وخلاصه آن‌ها را به فرزندم منتقل می‌کردم و این باعث پیشرفت او می‌شد.

سوال: کتاب‌های پرتکرار را برای چه مباحثی توصیه می کنید؟

کاظم قلم‌چی: کتاب‌های پرتکرار برای همه مقاطع در سراسر کشور توزیع شده و وجود دارد و می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. این کتا‌ب‌ها همان‌طور که از اسمش معلوم است شامل سوالاتی است که توسط تعداد زیادی از دبیران در سراسر ایران انتخاب شده‌اند. ما توصیه می‌کنیم دانش آموزان با تمرین های استاندارد کار کنند برای تست از کتاب آبی و برای آمادگی برای آزمون‌های مدرسه و درک عمیق مطالب از سوال‌های پرتکرار.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

گفتگو با مادر امید چهره‌‌گشا رتبه 5 رشته ریاضی
Menu