چگونه دانشمند پرورش دهیم؟

دوران دبستان بهترین زمان برای دانشمند شدن است. قطعاً این افکار و ایده‌ها هستند که از یک کودک خردسال یک دانشمند بزرگ می‌سازند.

چگونه دانشمند پرورش دهیم؟

دوران دبستان بهترین زمان برای دانشمند شدن است. قطعاً این افکار و ایده‌ها هستند که از یک کودک خردسال یک دانشمند بزرگ می‌سازند.

- یکی از بهترین راه‌های دانایی، انجام تحقیقات علمی کوچک است. این فرصت را در اختیار کودکان دبستانی قرار دهید که به انجام آزمایشات دست بزنند و نتایج را تحلیل کنند. خواندن و نوشتن برای دانشمند شدن کافی نیست.

- فرزند خود را به مطالعه‌‌ی منابع مفید تشویق کرده و در کنار او مطالب علمی را بررسی کنید. مطالعه بهترین راه افزایش آگاهی کودکان است.

- با فرزندتان به پارک‌ها و کانون‌های علمی بروید و برای او فرصت شرکت در کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی را فراهم کنید. این‌که تکالیف او را برای فردا کنترل کنید، برای پرورش یک دانشمند توانمند کفایت نمی‌کند.

- به کودکتان مهارت‌های خوب گوش کردن و یادداشت‌برداری را بیاموزید. برای او یک فیلم از یک سخنرانی جالب و در حد فهم او پخش کنید و از او بخواهید نکات مهم فیلم را یادداشت کند.

- فرزندتان را تشویق کنید که برای هر تمرینی نمودار، عکس و جدول تهیه کند. پدیده‌های درس‌هایش را بیش‌تر از سطح کتاب بشناسد و تصاویر مربوط به هر پدیده را جستجو کند. برای او متنی را بخوانید و از او بخواهید با تخیل و تفکر، ادامه‌ی متن را پیش‌بینی کند.

- به او مهارت دقت و تمرکز کردن را بیاموزید. یک صفحه از یک مقاله را برای او بخوانید و از او بخواهید با دقت تمام نکات مهم آن را برای‌تان بازگو کند. با تکرار این تمرین، تمرکز او روی مطالب افزایش خواهد یافت.

- برای فرزندتان زمان زیادی صرف کنید. هر روز نکاتی تازه به او بیاموزید. او را به همراه خود به مکان‌‌های جالبی چون موزه، باغ وحش، کتابخانه و... ببرید و اجازه دهید الگوهای مناسب یادگیری را از شما بیاموزد. مطمئن باشید مدرسه برای آموزش کودک شما کافی نیست.

منبع: www.education.com  

 

Menu