9 مهارت اساسی که باید به نوجوانان بیاموزید (9)

روزهای زندگی به‌سرعت در حال سپری‌شدن است. با چشم‌برهم‌زدنی، فرزندان شما بزرگ می‌شوند، به دوران نوجوانی و جوانی می‌رسند و زندگی شخصی خود را خواهند داشت.

9 مهارت اساسی که باید به نوجوانان بیاموزید (9)

روزهای زندگی به‌سرعت در حال سپری‌شدن است. با ‌چشم‌برهم‌زدنی، فرزندان شما بزرگ می‌شوند، به دوران نوجوانی و جوانی می‌رسند و زندگی شخصی خود را خواهند داشت. در این زمان مهارت‌هایی وجود دارد که بهتر است به آن‌ها بیاموزید. درس‌خواندن در مدرسه، اطلاعات متنوعی درباره‌ی موضوعات مختلف در اختیار بچه‌ها قرار می‌دهد؛ اما لزوماً آن‌ها را با مهارت‌های ضروری که در زندگی نیاز دارند، آشنا نمی‌کند.

در این مقاله با فهرستی از مهارت‌های اساسی و موردنیاز فرزندان آشنا خواهید شد و می‌آموزید که پدر و مادر برای آموزش این مهارت‌ها به فرزندانشان چه باید بکنند.

زندگی پر از شگفتی است؛ اما ممکن است همه‌ی آن‌ها برای ما دلپذیر نباشد. اگر می‌خواهید فرزندانتان را در بزرگ‌سالی از اتفاقات غیرمنتظره و ناخوشایند حفظ کنید، باید به آن‌ها کمک کنید تا مهارت‌های زیر را بیاموزند:

مهارت‌های اخلاقی

هرکس شخصیت به‌خصوصی دارد و ریشه و پایه‌های شکل‌گیری شخصیت از بدو تولد ایجاد می‌شود؛ اما در دوران کودکی و نوجوانی می‌توان اصولی را آموزش داد و تمرین کرد که تا آخر عمر تأثیرات مثبتی در اخلاق و رفتار فرد به ‌جای بگذارد:

۱. اولین اصل اخلاقی برای هر نوجوان، پذیرش خطا و اعتراف به اشتباه است. هرکس باید در برابر اشتباهاتش مسئولیت‌پذیر باشد.

۲. عذرخواهیْ مهارتی بسیار مهم است که شخصیتی قوی می‌طلبد. به فرزندتان بیاموزید که از عذرخواهی‌کردن شرمسار و خجالت‌زده نباشد.

۳. استفاده از لغات محبت‌آمیز و احترام‌آمیز را به او آموزش دهید. گفتن «لطفاً» و «متشکرم» در جلب همدلی و دوستی با افراد بسیار مؤثر است.

۴. صداقتْ مفهومی اخلاقی و ارزشمند است که باید آن را در وجود فرزندتان نهادینه کنید.

۵. پایبندی به قول‌ و قرار بین خودتان یا دیگران و نیز داشتن وجدان اخلاقی، بسیار مهم است.

۶. استقلال شخصیت ویژگی رفتاری پرکاربردی است که والدین در ایجاد آن نقش اساسی دارند.

۷. سعی کنید صفات پسندیده‌ی اخلاقی را که دوست دارید در فرزندتان ببینید، در رفتار خودتان نشان بدهید. نوجوانان بیشتر از حرف، از عملکردِ شما می‌آموزند.

منبع :

Menu