روش مطالعه پس ختام ؛ گام چهارم-علی اشرفپور

روش مطالعه پس ختام ؛ گام چهارم-علی اشرفپور مشاوره برتر و تحصیلی

روش مطالعه پس ختام ؛ گام چهارم-علی اشرفپور

سلام به همه 🇮🇷دانش آموزان ایران زمین🇮🇷






When the going gets tough, the tough get going►   

وقتی شرایط سخت میشه، مبارز واقعی برای ادامه دادن قوی تر میشه. ✍🌱‌


در گام قبلی با هم راجع به مطالعه کردن صحبت کردیم...

                            روش‌های مطالعه و یادگیری ؛ گام سوم-علی اشرفپور                        

حالا امروز می خواهیم در مورد روش مطالعه پس ختام با هم بحث کنیم...🥹 🥹 🥹


روش مطالعه پس ختام ؛ گام چهارم-علی اشرفپورمطالعه کردن کیفیت می خواهد همیشه کمیت ضمانت کیفیت نیست!!!


پیش خوانی

👈 اگر می‌خواهید مطالب کتابی را یاد بگیرید، نخست تمام آن کتاب را یک بار از رو بخوانید تا یک برداشت کلی از موضوع‌ها و قسمت‌های مهم آن کسب نمائید. این خواندن اجمالی یا پیش‌خوانی می‌تواند شما را در یک سازمان‌دهی به مطالب، مثلاً ایجاد نوعی ساخت سلسله مراتبی برای آنها، کمک نماید. مطالبی که لازم است در پیش‌خوانی فصل‌های یک کتاب مورد توجه قرار گیرند عبارتند از مقدمه یا توضیحات مقدماتی، هدف‌ها، تیترهای اصلی و فرعی، خلاصه، و جملات مقدماتی یا جملات موضوعی پاراگراف‌ها. در رابطه با اثربخشی پیش‌خوانی گفته شده است همه اقدامات فوق به فعال شدن طرحواره‌های یادگیرنده کمک می‌کنند. 

سوالات زیادی دارین و می دونم، اگر صبر داشته باشین از گوره حلوای شیرینی خواهم ساخت😅😅😅 


سؤال 

👈برای هر قسمتی یا فصلی از یک کتاب که می‌خوانید در رابطه با هدفی که از مطالعه دارید سؤال‌هائی را طرح نمائید. یکی از راه‌های انجام این کار این است که عناوین را به سؤال تبدیل کنید. مثلاً در رابطه با فصل موجود می‌توان پرسید که روش پس‌ختام چیست؟ یا چگونه می‌توان فصلی از یک کتاب را پیش‌خوانی کرد؟ سؤال‌های خود را با کلمات چگونه، چه ‌کسی، چرا، چه ‌چیزی بسازید. 


خواندن

👈در این مرحله، مطلب یا موضوع را بخوانید، به هنگام مطالعه سعی کنید سؤال‌هائی را که مطرح کرده‌اید جواب دهید. توجه خود را به اندیشه‌های اصلی، جزئیات مؤید اندیشه‌های اصلی، سایر اطلاعاتی که به هدف‌های خواندن شما مربوط‌ هستند معطوف سازید. در صورت لزوم، سرعت خواندن خود را متناسب با سهولت و پیچیدگی متن تغییر دهید.


تفکر

سعی کنید با تفکر دربارهٔ مطالبی که می‌خوانید آنها را بفهمید و به آنها معنی بدهید. برای این منظور می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

 

  • 👈آنچه را که می‌خوانید با مطالبی که از قبل یاد گرفته‌اید ربط دهید.    
  • 👈نکات فرعی را به مطالب اصلی پیوند دهید.    
  • 👈بکوشید تا تناقضات موجود را حل نمائید.    
  • 👈با استفاده از اطلاعاتی که می‌خوانید مسائل طرح شده را جواب دهید.

 

مهم‌ترین اصل زیربنای تفکر در جریان مطالعه بسط معنائی است. یکی از راهبرهای مهم به ‌یادسپاری بسط و گسترش مطالب است. ما به ‌کمک بسط معنائی به‌ مطالبی که می‌خوانیم شاخ و برگ می‌دهیم و بدین وسیله آنها را معنی‌دار می‌سازیم و لذا بهتر به‌ خاطر می‌سپاریم.

تا اینجا که خسته نشدین؟😂😂😂  چیزی نمونده!!!


از حفظ گفتن

پس از خواندن هر قسمت، سعی کنید مطالب مهم آن را به ‌یاد آورید و برای خود بازگو کنید. ضمن این کار به سؤال‌هائی که طرح کرده‌اید پاسخ دهید. از حفظ گفتن به شما کمک می‌کند تا بر درک خود نظارت کنید و از این طریق به شما معلوم می‌گردد که چه قسمت‌هائی را خوب یاد نگرفته‌اید و باید آنها را از نو بخوانید.




تا اینجا خیلی خوب پیش رفتین و خیلی ها هم احتمالا تا اینجا بلد بودن ولی یه چیزی هست اگه رعایت نکنین انگر تا اینجا کاری انجام ندادین❌❌❌


چی واقعا؟!

بله عزیزم ، اسمش مروره!!!


  1. مرور کردن

وقتي که خواندن تمام کتاب يا کل مطلب را به‌پايان رسانديد، آن را مرور يا بازبيني کنيد. بهترين راه مرور کردن اين است که بکوشيد تا، بدون مراجعه به‌ متن، سؤال‌هاي مهم را جواب دهيد. قسمت‌هائي را که نتوانستيد به سؤال‌هاي آنها جواب دهيد دوباره بخوانيد. دوباره خواندن نوعي مرور کردن است. اما اين کار براي همهٔ کتاب ضروري نيست، سعي در جواب دادن به سؤال‌هاي اساسي بهترين راه مرور کردن است. راهبردِ از حفظ گفتن را براي فصل‌هاي کتاب و راهبردِ مرور کردن را براي کل کتاب به‌کار بنديد.




باشه باشه می دونم حوصلتون سر رفت و خسته شدید🙂 🙂 🙂 


ادامه بحث را در مطلب بعدی می گویم😅😅😅 

برید یه استراحتی کنید و منتظر مطالب ما باشید...



حالا شما بگویید

برنده کیست؟!

تا مطلب بعدی فکر کنید...


برای ارتباط با پشتیبان ویژه و اطلاع از شرایط مشاوره با رتبه هاي برتركانوني 

به لينك زير مراجعه كنيد.


ارتباط با پشتیبان ویژه

Menu