کاظم قلم‌چی:پیشرفت چشم گیر کانونی‌ها در تابستان امسال + آمار

آیا به سوال‌های نگاه به آینده (یعنی درس‌های سال بعد) هم پاسخ می‌دهید یا فقط به درس‌های پارسال پاسخ می‌دهید؟

کاظم قلم‌چی:پیشرفت چشم گیر کانونی‌ها در تابستان امسال + آمار

 پیشرفت چشم‎گیر کانونی‌ها در تابستان امسال + آمار 

یک شاخص مهم برای موفقیت دانش‌آموزان کانونی در تابستان این است: 

آیا به سوال‌های نگاه به آینده (یعنی درس‌های سال بعد) هم پاسخ می‌دهید یا فقط به درس‌های پارسال پاسخ می‌دهید؟

 البته می‌دانیم که ممکن است بعضی از دانش‌آموزان در تابستان به کلاس و معلم دسترسی نداشته باشند و فقط بتوانند به سوال‌های نگاه به گذشته پاسخ بدهند. 

این دانش‌آموزان می‌توانند از کتاب تابستان و کتاب‌های اول و فیلم‌های آموزشی برای خودآموزی استفاده کنند.

 فایده‌ی پاسخ به سوال‌های نگاه به گذشته (یعنی درس‌های پارسال) این است که در تابستان، شما درس‌های پارسال را فراموش نمی‌کنید، اما فایده‌ی مطالعه و پاسخ به سوال‌های نگاه به آینده این است که در مهرماه شما چند قدم از بقیه‌ی دانش‌آموزان جلوتر هستید و در کلاس‌ها، فعال‌تر و با نشاط‌تر شرکت می‌کنید. 

همان‌طور که می‌دانید در برنامه‌ی تابستان هم درس‌های نگاه به گذشته و هم درس‌های نگاه به آینده وجود دارد.

درس‌های نگاه به گذشته (یعنی درس‌های پارسال) اجباری است، چرا؟

زیرا همه‌ی دانش‌آموزان درس‌های پارسال را یک سال خوانده‌اند و به تازگی در خرداد امتحان هم داده‌اند، اما درس‌های نگاه به آینده، نقطه‌ی قوت و امتیاز دانش‌آموزان است و ما درس‌های نگاه به آینده را به صورت اختیاری در برنامه قرار داده‌ایم؛ علت، این است که شاید بعضی دانش‌آموزان به معلم و مدرسه و آموزشگاه دسترسی نداشته باشند و خودشان هم نتوانند خودآموزی کنند، اما خبر خوب!

خبر خوب این است که امسال بیش از پنجاه درصد دانش‌آموزان کانونی به درس‌های نگاه به آینده پاسخ می‌دهند.

لطفا به آمارهای زیر توجه کنید: 

دانش‌آموزان دبستانی: ششمی‌ها و دومی‌ها هشتاد درصد و کل دانش‌آموزان دبستان، 70% به سوال‌های نگاه به آینده پاسخ می‌دهند، این اعداد امسال 10% بیشتر از تابستان پارسال است.

دانش‌آموزان متوسطه‌ی اول (هفتم و هشتم و نهم): 60 % دانش‌آموزان متوسطه‌ی اول به سوال‌های نگاه به آینده پاسخ می‌دهند.

بیشترین رشد مربوط به دانش‌آموزان نهمی است که ده درصد بیشتر از پارسال به سوال‌های نگاه به آینده پاسخ می‌دهند.

دانش‌آموزان دهم و یازدهم: 55% این دانش‌آموزان به سوال‌های نگاه به آینده پاسخ می‌دهند؛ 10% بیشتر از پارسال. جالب این که دهمی‌ها بیشتر از یازدهمی‌ها به نگاه به آینده پاسخ می‌دهند.

دانش‌آموزان دوازدهمی و کنکوری:  نکته‌ی بسیار جالب و شگفت‌انگیز این است که امسال دانش‌آموزان دوازدهمی سه برابر بیشتر از پارسال به سوال‌های نگاه به آینده پاسخ می‌دهند.

پارسال فقط بیست درصد از دوازدهمی‌ها به نگاه به آینده پاسخ می‌دادند و امسال پنجاه درصد یعنی دو و نیم برابر.


علت این پیشرفت چیست؟ 

به نظر می‌رسد چند عامل در این زمینه موثر باشد: اهمیت روزافزون امتحانات مدارس، فعالیت مشاوره‌ای و توضیحی مدیران و پشتیبانان کانون برای تبیین اهمیت پاسخ‌گویی به نگاه به آینده در تابستان، دسترسی بیشتر دانش‌آموزان به منابع خوب (کتاب‌های اول و کتاب‌های پرتکرار و کتاب تابستان). 

نتیجه چه خواهد بود؟


یک آغاز خوب در مهر 

وقتی شما در تابستان به سوال‌های نگاه به آینده پاسخ می‌دهید، در آغاز سال تحصیلی با آمادگی بیشتر وارد کلاس خواهید شد و به خاطر زحماتی که در تابستان کشیده‌اید و درس‌ها را پیش‌خوانی کرده‌اید از هم‌کلاسی‌ها و دوستان‌تان آماده‌تر خواهید بود و در کلاس، مشارکت بیشتری می‌کنید و به سوال‌های معلمان پاسخ می‌دهید و اشکالات درسی دوستان‌تان را برطرف می‌کنید. 

شما موفقیت خود را از ابتدای سال و با تلاشی که در طول تابستان داشته‌اید، تضمین می‌کنید.

 

ابتکار جدید کانون در سال جدید: در تابستان و در طول سال تحصیلی 

امسال برای آن که دانش‌آموزان کانونی به تدریج برای امتحانات مدرسه آماده شوند و درس خواندن برای امتحانات دی و امتحانات پایان سال را به روزهای آخر موکول نکنند، یعنی، برای آن که دانش‌آموزان کانونی شب امتحانی نباشند و در هر لحظه از سال آماده‌ی امتحان باشند، کار جدیدی را انجام داده‌ایم: 

در هر آزمون، از هر ده سوال، تعدادی از سوال‌ها را مشخص کرده‌ایم: 

برای دبستانی‌ها از هر 10 سوال، پنج سوال، برای متوسطه‌ی اول از هر 10 سوال، چهار سوال و برای دبیرستانی‌ها از هر 10سوال، سه سوال، مشابه سوال‌های امتحانی است.

به این ترتیب، همه‌ی دانش‌آموزان کانونی در طول سال، همیشه برای سوال‌های امتحانی آماده خواهند بود و اگر نتوانستند به بعضی سوال‌های مشابه امتحان، پاسخ بدهند، پس از آزمون و در هنگام بررسی آزمون، این چند سوال را بررسی می‌کنند و یاد می‌گیرند. 

از پشتیبانان گرامی و اولیاء عزیز خواهش می‌کنیم در زمینه‌ی بررسی سوال‌های مشابه امتحانی به دانش‌آموزان کمک کنید، ضمنا دو منبع خوب برای کمک به دانش‌آموزان برای سوال‌های امتحانی معرفی می‌کنیم: 

کتاب سوال‌های پرتکرار امتحانی: این کتاب، همان گونه که از نام آن مشخص است، شامل پرتکرارترین سوال‌هایی است که هر سال در امتحانات مطرح می‌شوند و کتاب بعدی، کتاب اول است.

کتاب اول: اگر چه شامل سوال‌های تستی است، اما در حد کتاب درسی و فقط کمی دشوارتر از کتاب درسی است و دانش‌آموزان، قبل از این که به سراغ کتاب آبی و کتاب سه‌سطحی که شامل سوال‌های دشوارترهستند، بروند، خوب است با کتاب اول شروع کنند.


جمع بندی: 

امسال برای آن که دانش‌آموزان، مهرماه را با قدرت آغاز کنند و برای آن که در هر لحظه از سال برای امتحانات آماده باشند، طراحی و برنامه‌ی ویژه‌ای را در کانون اجرا می‌کنیم. 

دانش‌آموزان کانونی هم درس‌ها را عمیق و خوب یاد می‌گیرند و هم برای آزمون‌های تستی و هم برای آزمون‌های تشریحی آماده می‌شوند. 

لطفا در آزمون‌ها غایب نشوید و حتی اگر درس‌ها را کامل و خوب نخوانده‌اید، در آزمون حاضر شوید و پس از آزمون سوال‌هایی را که اشتباه پاسخ داده‌اید یا این که پاسخ نداده‌اید، به ویژه سوال‌های مشابه امتحانی را بررسی کنید و خوب یاد بگیرید. 

از اشتباهات خود نگران نباشید؛ اشتباهات شما یعنی یادگیری‌های ناقص شما؛ پس از بررسی هر آزمون، یادگیری‌های ناقص را به یادگیری کامل تبدیل کنید.

 

و آخرین نکته‌ی امروز: 

برای آزمون هشت نمره‌ای سی شهریور آماده شوید، امسال در سی شهریور یک امتحان هشت نمره‌ای از یک یا دو درس خواهید داشت؛ در طول تابستان شما به ‌اندازه‌ی هشت نمره از درس‌های نیم سال اول را می‌خوانید، بنابراین خوب است متوجه شوید که در پایان تابستان از این هشت نمره، چند نمره را یاد گرفته‌اید و آیا در ابتدای سال تحصیلی به ‌اندازه‌ی چند نمره پیشرفت داشته‌اید. 

این آزمون هشت نمره‌ای را از دست ندهید. 

                                                                         نویسنده: کاظم قلم چی

Menu