گفت و گو با یاسین کوشکی عضو باشگاه 1000تایی دوازدهم از کوهدشت

یکی از مهم‌ترین تجربه‌های کنکور اردیبهشت این بود که باید آموزش را از ابتدایی‌ترین سطح ، آغاز کرد و به صورت مرحله به مرحله بر چهارچوب کتاب ، مسلط شد.

گفت و گو با یاسین کوشکی عضو باشگاه 1000تایی دوازدهم  از کوهدشت

نام و نام خانوادگی :  یاسین کوشکی

پایه : دوازدهم تجربی

نام شهر و استان : کوهدشت ، لرستان

میانگین تراز : 6930

معدل سال گذشته : 17/20      رتبه سال قبل: 3623

سال‌های حضور در کانون و تعداد آزمون : 6 سال  ،  110 آزمون

شغل و تحصیلات مادر : خانه دار ، سیکل

شغل و تحصیلات پدر : آزاد ، سیکل

نام مدرسه ابتدایی : جامی      نام مدرسه متوسطه1 : نمونه بعثت

نام مدرسه متوسطه 2  :  تیزهوشان

درصدهای کنکور سال قبل : زیست63  شیمی48  فیزیک48  ریاضی12   زمین20

 

مصاحبه‌گر :  جمشید مقصودی

30 اردیبهشت 1403

 

با توجه به پشت سر گذاشتن کنکور اردیبهشت، چه تصمیم‌های جدیدی گرفته‌اید؟

کنکور اردیبهشت، تجربه های خوب و کارآمدی را برای من و استادان به همراه داشت ؛ یکی از مهم ترین تجربه ها این بود که باید آموزش را از ابتدایی ترین سطح ، آغاز کرد و به صورت مرحله به مرحله بر چهارچوب کتاب ، مسلط شد. بعد ، اگر نیاز بود به تست های سطح بالاتر بپردازیم. متاسفانه برخی از موسسات ، دانش آموزان را در شرایطی قرار می دهند که فقط با تست های سخت ، مواجه می شوند و این مساله باعث دور شدن از چهارچوب استاندارد کنکور است . به نظرم بهترین آزمونی که می تواند به دانش آموزان کمک کند تا با همه ی جوانب یک آزمون استاندارد ، آشنا شوند ، کانون است و من از شرکت در این آزمون ها بسیار راضی هستم. 

 

برای امتحانات نهایی چه برنامه‌ای دارید؟

برای امتحانات نهایی ، تمرکز من ابتدا بر تمام کردن مطالب دروس عمومی است . بعد از آن تا حد امکان ، به حل سوالات امتحانی خواهم پرداخت . مرور با حل سوال ، به نظرم ، بهترین روش برای بازیابی است. 

 

چه برنامه‌ای برای کنکور تیر ماه دارید؟

ابتدا تمرکزم بر روی امتحانات نهایی است، البته نیم نگاهی هم به بحث کنکور خواهم داشت و تا حد امکان ، آمادگی خودم را تا پایان امتحانات نهایی حفظ خواهم کرد و بعد از آن نیز با استفاده از برنامه ی راهبردی و آزمون های کانون برای کنکور تیر آماده خواهم شد.

 

آیا توانستید در جلسه کنکور  سوالات ساده را تشخیص داده و به آنها پاسخ دهید؟

یکی از مهارت هایی که از حل کردن آزمون به دست آوردم ، توانایی تشخیص بالا در شناسایی و حل سوالات آسان بود که در بحث زمان و مدیریت آن بسیار برای من موثر بود.

 

آیا در جلسه کنکور از تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده کردید؟ 

بله ، مثلا در درس زیست با سه مدل سوال مواجه بودم : اول ،سوالات آسان که مطالب آن را یاد گرفته بودم. دوم ، سوالاتی که علاوه بر داشتن علم کافی ، به زمان زیادی نیاز داشتند ؛ مثلا سوالات چند موردی.

سوم، سوالاتی که برای اولین بار در کنکور مطرح شدند و ایده ی جدیدی در آن ها بود. گروه اول را در دور اول پاسخ دادم و دسته ی دوم و سوم را در دورهای بعد. البته این مهارت را در سر جلسه ی آزمون های کانون تمرین کرده بودم و بر آن تسلط داشتم. در دروس محاسباتی هم ، ابتدا سوالات آسان تر را که محاسبات کمتری دارند ، حل کردم، سپس به سراغ سوالات سخت تر رفتم.

 

اگر به هفته آخر فروردین ماه برگردید ، چه برنامه‌ای برای کسب نتیجه بهتر در کنکور اردیبهشت اجرا می‌کنید؟

به نظرم برنامه ام برای کسب بهترین نتیجه در هفته ی آخر فروردین، بی نقص بود و اگر به آن زمان برگردم همان را اجرا خواهم کرد.

 

آیا سوالات کنکور اردی‌بهشت را تحلیل کردید؟

بله ، با استفاده از کلید پیشنهادی دبیران و تحلیل هایی که انجام داده بودند ، سوالات را بررسی کردم تا با ذهنیت جدید طراهان ، آشنا شوم.

 

اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟ مهم‌ترین دلیل این پیشرفت را چه می‌دانید؟

امسال اولین ترازم 6600 بود که علی رغم چند ماهی دوری از مطالعه ، به دست آوردم. در آخرین آزمون قبل از کنکور اردیبهشت ، ترازم 6975 شد. بالاترین ترازم 7300 بود. به نظرم مهم ترین دلیل پیشرفتم، استمرار و پیوستگی و غیبت نکردن در آزمون ها بود که اثر مثبتی را در زمینه ی علمی و هنر آزمون دادن برایم داشت.

 

شما برای دوران جمع‌بندی چه برنامه‌‌ای اجرا کردید؟

در دوران جمعبندی ، ابتدا ایراداتی را که در برخی مباحث داشتم، رفع کردم ، سپس در بیست روز منتهی به کنکور با حل آزمون های جامع به روش بازیابی پرداختم. تقریبا هر سه روز یکبار ، یک آزمون جامع را حل می کردم و در حد فاصل آن تا آزمون بعدی به یاداوری و مرور مباحثی که در آن آزمون ایراد داشتم ، می پرداختم. در مباحثی مثل تولید مثل در زیست شناسی یا سوالات بازتاب فیزیک که ایراد داشتم، از کتاب های کمک آموزشی یا آرشیو سوالات کانون ، تست های بیشتری حل می کردم که باعث شد در آزمون های آخر ، تعداد اشتباهاتم در این مباحث کاهش یابد. ضمنا آزمون های جامع سال های گذشته ی کانون و سوالات کنکورهای سراسری را انتخاب کردم و نکات و ایده های جدید هر آزمون را در دفتر نکاتم یادداشت می کردم که نهایتا یک منبع جمعبندی خوب برای هفته های پایانی قبل از کنکور اردیبهشت بود و تاثیر آن را در آزمون هدیه ی کانون در 24 فروردین که به صورت حضوری برگزار شد و در آزمون اصلی 30 فروردین  دیدم.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

یکی از خصوصیاتی که از پایه ی هشتم ، پس از ثبت نام در آزمون های کانون در من ایجاد شد ، این بود که هر دو هفته یکبار خودم را با آزمون محک بزنم . نتیجه ی آن ، قبولی در سمپاد بود که باعث شد ادامه بدهم و حتی اگر به مباحث یک آزمون نمی رسیدم ، حداقل برای آشنایی با تیپ تست ها ، در جلسه حاضر می شدم. در کل سعی می کردم در مدار برنامه ی راهبردی کانون حرکت کنم و این استمرار در آزمون ها را مهم ترین دلیل پیشرفت خود می دانم. وقتی از دیدگاه کلی به اهداف یک آزمون آزمایشی نگاه می کنیم، یکی از مهم ترین فاکتورها و دستاوردهای برنامه ی راهبردی برای یک دانش آموز این است که تمام آزمون ها را به عنوان یک پکیج و به طور منظم شرکت کند و با رسیدن به اهداف کوتاه مدت در قالب چهارده روز تعیین شده ، در نهایت به هدف نهایی برسد.

 

آیا در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ فایده این آزمون‌ها برای شما چه بود؟ 

بله ، علاقه ی خاصی به آزمون مشابه پارسال دارم و در چهارشنبه ی قبل از آزمون اصلی با هدف آشنایی با سبک سوالات از خود امتحان می گیرم ، سپس با تحلیل آن ، نواقص باقیمانده را پیدا کرده و خودم را بیشتر به ایده آل مورد نظرم نزدیک می کنم. این آزمون چون قبلا به عنوان آزمون اصلی از دانش آموزان گرفته شده است، از کیفیت بالایی برخوردار است و ضروری است که دانش آموزان سوالات آن را تحلیل کنند تا با شرایط آزمون دادن آشنا شوند.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

تقریبا همه ی انواع کارنامه ها را بررسی می کنم . کارنامه ی پروژه ای یک دید کلی از ترازهای آزمون های گذشته و بهترین آزمونی که در آن تراز بالایی داشتم ، به من می دهد. با کارنامه ی پنج نوع درس با نقاط قوت و نقاط قوت پایدار خود آشنا می شویم و کارنامه ی بازیابی ، فوق العاده ترین ابزار برای پیدا کردن ایرادات است و دید کلی از هر مبحث به ما می دهد. کارنامه ی مبحثی نیز ما را از روند پیشرفت مباحث گذشته آگاه می کند.


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید.

در هفته ی اول مباحث آزمون پیش رو را مطالعه می کنم . البته اگر برخی درس ها را نتوانستم در طول هفته ی اول بخوانم ، معمولا در پایان هفته ،  زمان بیشتری را به آن درس اختصاص می دهم تا مباحث را کامل خوانده باشم و در هفته ی دوم با حل تست فراوان به تسلط می رسانم و ایرادات کوچکی که دارم ، رفع می کنم. در کل برنامه ،هم بخش هایی را به صورت باکس(مثلا؛ مبحثی مانند بهینه سازی در کاربرد مشتق یا مسائل اسید و باز شیمی  دوازدهم ) برای ایرادات آزمون های گذشته در نظر می گیرم و در پایان هفته ی دوم در آزمون مشابه پارسال شرکت می کنم.

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید؟ هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ 

تحلیل آزمون متناسب با نوع مبحث، متفاوت است. مثلا؛ برای سوالات زیست و مفاهیم شیمی ، ابتدا سوالات نزده را بررسی و به پاسخنامه مراجعه می کنم . سپس ، بقیه ی سوالات را بررسی می کنم، اما در سوالاتی مثل مسائل شیمی و فیزیک و ریاضی، سعی می کنم، بیشتر زمان تحلیل را روی سوالات نزده و اشتباه صرف کنم و سوالات درست را با پاسخنامه مقایسه می کنم .معمولا درس زیست بین 3تا4 ساعت و بقیه ی دروس 2 الی 3 ساعت زمان می برد. در نهایت مباحثی را که ایراد داشتم در دفتر یادداشت می کنم و تست هایی از آن ها حل می کنم و ایده های بسیارجالب را برای دوران جمع بندی در دفترم می نویسم.

 

به طور میانگین در طول روز چند ساعت صرف مطالعه می‌کنید؟ چه میزان به تست اختصاص می‌دهید؟

میانگین 10 ساعت . برخی روز ها به 11 و 12 ساعت هم می رسد. به طور کلی 70 درصد زمان را در هفته ی اول به تست و 30 درصد را به خواندن مطالب اختصاص می دهم و در هفته ی دوم 90% تست و 10% دروس عمومی و مرور  را شامل می شود.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله ، دفتربرنامه ریزی باعث می شود ، پیوستگی و استمرار داشته باشیم و نسبت به روز قبل بهتر باشیم و در بلندمدت نیز، یک دیدگاه کلی در مورد میزان تستی که حل کردیم و میزان زمانی که به هر مبحث اختصاص دادیم به ما می دهد که در کل یک نظم ذهنی ایجاد شده و باعث آگاهی کامل از روند مطالعه می شود که بسیار کارامد و عالی است.

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب های سه سطحی را برای درس های فیزیک و ریاضی استفاده می کنم. به نظرم شبیه این کتاب ها در بازار وجود ندارد ، زیرا کانون تنها موسسه ای است که با جامعه ی آماری بالای خود می تواند ، کتابی با این محتوا تنظیم کند . وقتی با سطح بندی در مورد یک مبحث به تسلط می رسیم ،خیالمان از انواع تست ها راحت می شود . تنها کتابی که بتوان تمام جوانب را با تعداد تست های معقول بررسی کرد، کتاب سه سطحی است. بخش کارآمد دیگر این کتاب ها ، درصد پاسخگویی و مشارکت دانش آموزان در حل سوال است که باعث شناخت ما از سوالاتی می شد که زمان گیر بودند.

 

برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه است؟

در دروس دهم به نسبت تسلطم بر روی مباحث بیشتر است و سعی می کنم بیشتر به حل تست بپردازم. درس زیست را همگام با دوازدهم و برنامه ی راهبردی پیش می برم. در شیمی دیدگاه مبحثی دارم و به صورت مبحثی به حل تست می پردازم. در درس های فیزیک و ریاضی هم تست های بیشتر و محاسباتی حل می کنم و در درس فیزیک از تست های آرشیو قلمچی استفاده می کنم.

 

بهترین درس شما در کنکور اردی‌بهشت کدام بود؟ روش مطلعه این درس را توضیح دهید.

بهترین درسم زیست شناسی بود. برای زیست ابتدا فیلم آموزشی می بینم ، سپس با مرور نسبتا سریع کتاب درسی به حل تست می پردازم و پس از اتمام تست های هر گفتار، کتاب درسی را با سرعت کمتر و جزئیات بیشتر مطالعه می کنم. برخی فصل ها نیاز به دید ترکیبی وجود دارد که با حل تست های سخت تر با آن ها آشنا می شوم . بعد از اتمام هر فصل، یک آزمون کلی از آن حل می کنم و ایرادات ریز را برطرف می کنم. در کل توصیه می کنم در مباحثی مانند گیاهی ، مرور چندباره متن کتاب درسی و مسائلی مانند ژنتیک ،ابتدا مطالب عمیقا آموخته شوند. برای شکل های زیست ، سوالات و نکات مربوط به آن ها را در کتاب کمک درسی بررسی می کنم و در نهایت حل آزمون های جامع پایان هر فصل بسیار موثر است.

گفت و گو با یاسین کوشکی عضو باشگاه 1000تایی دوازدهم  از کوهدشت

Menu