در روزهای نزدیک به کنکور اردیبهشــت، با این روش احســاس آرامش خاطر میکنید: جمع بندی به کمک آزمو نهای جامع و کنکورهای گذشــته. با حداکثر شبیه سازی یک کنکور واقعی، چند ساعت یک جا بنشینید، سپس آزمونتان را تصحیح کنید؛ کارتان را تحلیل و حتما رفع اشکال کنید. نکته ها و دریافت های هر آزمون در جمع بندی بعدی به کارتان خواهد آمد. شرکت در آزمون های ۲۴ و ۳۱ فروردین را بیش از پیش جدی بگیرید تا در آزمون نهایی به اوج آمادگی برسید.
تجربه های رتبه های برتر کنکور انسانی در ایام جمع بندی( برشی از مجله آزمون)
امیرحسین کاروین، دانشــجوی حقــوق دانشگاه شهید بهشتی:
تحلیل آزمونهای جامع یا کلا هــر آزمونی مثل خود حضــور در ایــن آزمونهــا، مهم اســت. بعد از هر آزمون اشتباهاتم را به سه دسته تقسیم میکردم: اشــتباهاتی که صرفا از روی بیدقتــی بودهاند و نیازی به خواندن مجدد آنها نیست. اشتباهاتی که در نتیجه نکات تازه و جدید بودند که آنها را در دفترچهام یادداشت میکردم. اشتباهاتی که نشان از ضعف اساسی در یک مبحث داشت. دراینگونه اشتباهات یک قسمت مجزا به برنامهام اضافه میکردم و همانند اولین نوبت مطالعه آن مبحث به روخوانی درس و حل نمونه سوالات پایهای میپرداختم. همه این نکات باعث شــد که شــب کنکور بتوانم خودم را مدیریت کنم و با خواب کافی و مناســب در جلسه حاضر شوم. البته شرایط محل برگزاری آزمون از نظر کیفیت صندلی،گرمای هوا، سرو صداهای اضافه و امثالهم چندان مناسب نبود اما تجربه آن را در آزمونهای آزمایشــی از قبل داشــتم و خودم را برای چنین شرایطی آماده کرده بودم. در روز کنکور کمی با کمبود وقت مواجه شدم، معمولا در آزمونهای آزمایشی بین 20 تا 30 دقیقه وقت اضافی پیدا میکردم اما دقت و وسواس دوچندانی کــه روز کنکور میطلبید، این وقت اضافی رادر اختیارم ندادو نتوانستم سوالات را زودتر از موعد پیشبینیشده، حل کنم.
زینــب حاتمــی، دانشــجوی مشــاوره دانشگاه فرهنگیان:
روزهــای نزدیــک به کنکــور چالــش تــازهای اســت. به عنوان کسی که دوره دوم را در رشــته انسانی گذراندم، با حجم زیادی از حفظی روبهرو بودم که ترس فراموشکردن مطالب غالبــا آنها همیشــه من را مضطرب میکــرد. اما روزهای آخر با مرور هدفمند دروس و آزمونهای جمعبندی، تســلط خــودم را بر مطالب افزایش داده و آماده کنکور شــدم.از نظر من آزمونهای ســه روز یکبار ســهم بسیار بزرگی در موفقیــت کنکوریها دارد. من در ایــن دوران، بعد از اتمام هر آزمون، شروع به تحلیل و نکتهبرداری از مطالب پاســخنامه میکردم، ســواالت نزده و غلط را در دفتری یادداشــت میکردم که چند روز بعد دوباره آنها را مرور کنم. دو روز بعد، مشغول مرور و تورق سریع دروس بودم و این چرخه تا روز آخر ادامه داشت. در این دوران، سوالت علامتگذاری شده و اشــتباهاتی که در آزمونهای گذشته داشتم ، مرور میکردم که کمکم کرد یادگیریهای ناقصم مجددا را کامل کنم. کتابهای سه سطحی کانون در دوران عید به من کمک بســیاری کردند که در هر درس، از مطالب مهم تست بزنم و کلیدیترین نکات را مرور کنم
ستایش دیانت شعار، دانشــجوی روانشناسی دانشگاه تهران:
آنچه در آزمونهای جامع و جمعبنــدی اهمیــت دارد تســلط بر دروس بهطوریکه در عیــن نــگاه کلیگرانــه، جزئیات مطالب از دست نرود و بتوان توامان هر دو را باهم حفظ کرد. منابعی که به مرور و دســتهبندی مطالب برای جمعبندی پرداختهاند وکتابهای کمک درســی جمعبندی، به این منظور راهگشــا خواهند بود.) هرآنچه لیستوار و با دستهبندی منظم مطالب را گردآوری کرده باشد، ضمنا خالصهنویسیهای گذشته نیز بسیار منبع خوبی برای مرور مطالب است(. کنکــور دی و تجربــهای که از آن کســب کــردم علیرغم ناخوشــایند بودن در آن زمان، ولیکن کمک بسیار بزرگی برای اصلاح و پیادهسازی بعضی اقدامات بود. مدیریت زمان در آزمون تیرماه،مطابق آنچه تمرین کرده بودم وکنکور سالهای قبل زده بودم، تقریبا پیش رفت و من توانســتم تمامی سوالات را بررسی کنم و با سرعتی مناسب به آنها پاسخ دهم
فاطمــه بیــات، دانشجوی حقوق دانشگاه تهران:
بــا توجه بــه آمادگی که بعد از کنکور دی کسب کرده بودم، تا حد زیادی توانســتم علاوه بر سوالات حفظی نکتهدار، از پس سوالات مفهومی آزمون نیز بربیایم. بعد از هر آزمون جامع نیز، با دقت بسیار زیاد آزمون را تحلیل میکردم تا نقاط ضعف و نقاط قوت خودم را بشناسم تا بتوانم برای آزمون بعدی بهتر عمل کنم. تحلیل آزمون بخشی جدانشدنی از درسخواندن من بود. قبل از کنکور تیرماه، جمع بندی دروس برایم بســیار مفید بود و باعث شد که تمام مطالبی که تا آنموقع یاد گرفته بودم و مطالعه کرده بودم،درذهنم منســجم شود. اگر جمعبندی اتفاق نمیافتاد نمیتوانســتم از مطالبی که آموخته بــودم، به خوبی اســتفاده کنم و آنها را بازیابی کنم. میتوانم بگویم جمعبندی مهمترین قسمت آمادگی من برای کنکور بود. مدیریــت آزمون هــم مهارتی بود که از تجربــه آزمونهای آزمایشــی متعددی که شرکت کرده بودم، کسب کردم. مدیریت آزمون برای من شامل مدیریت زمان، مدیریت استرس و مدیریت بحران میشــد. حل آزمونهای متعدد باعث شده بود که بتوانم سطح سوالات آزمونها را به خوبی بسنجم و متوجه مقدار زمانی که برای حل ســوال نیاز دارم بشــوم و زمان مصرفی هر درس را کنترل کنم. به طورکلی عملکرد من درکنکور تیرماه ازهر جهت ازکنکــور دی ماه بهتر بودو من ایــن موضوع را میتوانم مدیون تجربهای باشم که از کنکور دی به دست آوردم
محمدرضــا اســدی، دانشــجوی مشــاوره فرهنگیان:
از اســفند ماه جمعبندی را شــروع کردم و سعی کردم به صــورت هرمی جمعبندی کنم. مقدار تســتزنی را از اســفند ماه خیلی افزایــش دادم اما نه تستهای ساده بلکه تســتهای دشوار و نکتهدار .برنامه من برای آزمونهــای جامع به این صورت بودکه بعد از زدن هرآزمون آن را مفصل تحلیل میکردم و اگر نیاز بود، به درســنامه کتاب هم رجوع میکردم. در بازه بین هر آزمون جامع، تورق سریع نکات و درسنامه را داشتم .سعی من بر این بود در دوران جمعبندی چیز جدیدی نخوانم و موارد خوانده شده را تثبیت کنم. ساعت مطالعه ایام اسفند به بعدم بسیار بالاتر رفته بود . دردوران جمع بندی از کتاب زرد و همچنین آزمونهای قبلم اســتفاده کردم. در روز کنکور هدفگذاری داشتم؛ چرا که همه چیــز را از قبل پیشبینی کرده بودم. جمعبندی مهمترین عامل تثبیت مطالب من بود. بسیار روی این مسئله تمرکز داشتم از جمله آزمونهای سه روز یک بار که گاهی دو روز یک بار هم میشد.