گفتگوی رؤیا کریمیان با امیرمهدی اسلامی رتبه 249 منطقه 2 انسانی

بنده خیلی زود مطالعه برای آزمون سراسری را شروع کردم و همین مانند گنجینه ای بود که در طول سال تحصیلی خیلی به من کمک کرد و همین تلاش در تابستان باعث به دست آوردن درصدهای خوب در آزمون‌ها می‌شد.

گفتگوی رؤیا کریمیان با امیرمهدی اسلامی رتبه 249 منطقه 2 انسانی

نام و نام خانوادگی: امیرمهدی اسلامی 

رتبه سال 1402: 249 منطقه 2 و 649 کشوری

نام شهر و استان: زارچ، یزد 

میانگین تراز: 7100

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: سوم، چهارم، ششم، نهم، یازدهم و دوازدهم، 100 آزمون اصلی 

شغل و تحصیلات مادر: فرهنگی بازنشسته، کارشناسی ارشد علوم تربیتی 

شغل و تحصیلات پدر: کارمند بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، کارشناسی بهداشت محیط 

درصدهای کنکور 1402:  ریاضی 18/34 – زبان و ادبیات فارسی 64/45 – علوم اجتماعی 100 – روانشناسی 80 – عربی73/34 – تاریخ و جغرافیا 32 – فلسفه و منطق 23/34– اقتصاد 84/45

تراز کنکور : 10631

تراز سوابق تحصیلی : 9236

رشته و دانشگاه پذیرفته شده: حقوق، دانشگاه شیراز


مصاحبه‌گر: رؤیا کریمیان 


  1. شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟ آیا پدر یا مادرتان هم کانونی بودند و در آزمون های برنامه ای شرکت می کردند؟ اگر این طور است در چه سالی و چه نتیجه ای گرفتند؟
  2. تقریبا همه اعضای خانواده ما در آزمون های کانون شرکت می کردند. برادر بنده که هم اکنون دبیر هستند در آزمون های کانون شرکت می کردند. ایشان ورودی 92 تربیت معلم در رشته علوم اجتماعی بودند و خواهر بنده هم در آزمون های کانون حضور داشته اند که ایشان الان مشغول تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه یزد می باشد. از جهتی آقای باقرپور پشتیبان من در کانون را هم باید مشوقی بسیار خوب در این امر در نظر گرفت.
  3.  
  4. چند سال و چه سال هایی دانش آموز کانون بودید؟ در چند آزمون اصلی شرکت کردید؟ دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟ 
  5. طی 6 سال در سال های سوم، چهارم، ششم، نهم، یازدهم و دوازدهم و در 100 آزمون اصلی شرکت داشتم و دستاورد من از شرکت در انواع آزمون های این مقاطع، قبولی در رشته دلخواهم بود که خدا را از این بابت شاکرم.
  6.  
  7. شما تا چه حد خود را یک دانش آموز کانونی می دانید؟
  8. بنده خودم را ملزم به حضور مستمر در آزمون های کانون می دیدم. چون  این آزمون ها به شناخت خودم از وضعیت درسی و کلا این که من الان در کجای کار هستم کمک می کرد. از جهتی برنامه های مطالعاتی هفتگی من کاملا مطابق با برنامه راهبردی کانون بود و همیشه برنامه هایم را با آن تنظیم می کردم.

  9. چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
  10. خیر. حقیقتا چون در هدف خود مصمم بودم، خستگی را احساس نمی کردم. بلکه در مواقعی این آزمون ها باعث ایجاد انگیزه در درون می شد.
  11.  
  12. آیا در آزمون های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون ها چه بود؟ پیوستگی در آزمون ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
  13. یک غیبت در سال دوازدهم داشتم داشتم که بخاطر مبتلا شدن به سرماخوردگی شدید بود. اما همین آزمون هم انجام دادم ولی به ثبت نرساندم.

  14. آیا در آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت می کردید؟
  15. بله حتما. این آزمون ها جایگاه بنده را مشخص می کرد و نواقص را هم عیان می ساخت و در فرصت باقی مانده می توانستم با توجه کارنامه به دست آمده از آن نواقص خود را اصلاح کنم. آزمون های هدفگذاری به علت آن که باز هم نواقص را مشخص می ساخت انجام می دادم. همین دو آزمون به من در کسب ترازهای بالا بسیار کمک کرد.
  16.  
  17. از کدام یک از کارنامه های جعبه ابزار کارنامه استفاده می کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
  18. تقریبا سعی می کردم از تمام امکاناتی در کانون در این زمینه در اختیار ما گذاشته استفاده کنم. اما بنده اقبال بیشتری نسبت به کارنامه اشتباهات، مبحثی و 5 نوع درس داشتم. کارنامه اشتباهات را استفاده می کردم تا نکات خاص سوالاتی را که غلط زدم فرا بگیرم، کارنامه 5 نوع درس هم به من کمک می کرد که کدام دروس را بیشتر مورد توجه قرار دهم. کارنامه مبحثی هم باعث می شود تا مباحثی را در آن مشکل دارم شناسایی کنم و در مرتفع ساختن آنها سعی کنم.

  19. مطابق برنامه راهبردی درس می خواندید؟ چگونه شخصی سازی می کردید؟ توضیح دهید.
  20. تقریبا بنده طبق برنامه راهبردی مطالعه می کردم. اما در جاهایی که مثلا مبحثی را جلوتر خوانده بودم، از برنامه مطالعاتی خودم بکاهم و جایگزین آن را درسی قرار دهم که در آن ضعف بیشتری دارم.

  21. آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را می شناسید؟ اگر این روش را می شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟ آیا با روش بازیابی درس می خواندید یا دوباره خوانی می کردید؟ در کدام درس ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تاثیر این روش برای شما چه بود؟
  22. از هر دو روش استفاده می کردم و در اغلب درس ها تاثیر آن برای من خیلی خوب بود. در بعضی جاها که کانون بیشتر سوال می داد خیلی خوب بود و سبک و سیاق طراح سوال دستم می آمد و در ترازهایم خیلی به من کمک می کرد.

گفتگوی رؤیا کریمیان با امیرمهدی اسلامی رتبه 249 منطقه 2 انسانی


  1. روش شما برای تحلیل آزمون ها چگونه بود؟ آیا همه سوالات را تحلیل می کردید یا فقط سوالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می کردید؟
  2. بنده در همان بعد از ظهر به تحلیل آزمون می پرداختم. بنده در بیشتر مواقع از فیلم های تحلیل دروس در سایت کانون استفاده می کردم. زیرا بعضی از سوالات دارای نکاتی بودند که اگر آن را بلد نبودم از طریق اساتید می آموختم یا اگر به آنها مسلط نبودم توسط اساتید مرور می شد. بنده سوالات غلط و نزده و علاوه بر آن سوالاتی که درست زده بودم و به درست یا غلط بودن آن شک داشتم هم بررسی می کردم.

  3. آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
  4. بله، سعی کردم عوامل افت تراز را شناسایی کنم و در آزمون های بعدی آن ها را تکرار نکنم. خانواده همیشه باعث دلگرمی و انگیزه من بودند که در این موقعیت هم آنها به من اعتماد به نفس زیادی می دادند برای جبران خطاهایم.

  5. پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر، مادر، خواهر یا برادر؟ چه کمکی به شما می کنند؟
  6. مادر و پدر، هر دو ایشان به خصوص مادر بنده که خودشان فرهنگی و آشنا به مسائل تحصیلی بودند من را در این مسیر یاری کردند. پدر بنده هم با حمایت همه جانبه چه از لحاظ مالی، عاطفی و .. کمک شایانی به من در این مسیر کردند.

  7. کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کنید؟ در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
  8. فنون، ریاضی، عربی، علوم اجتماعی. بنده در آزمون های مدرسه ای در این دروس اکثر مواقع نمرات کامل را کسب می کردم. بله. فنون، علوم اجتماعی و عربی. در علوم و فنون از کتاب های موضوعی و حل تست های روزانه استفاده کردم به صورتی که زمان محدودی را برای خود در نظر می گرفتم و بعد از اتمام آن را تصحیح می کردم و نکات مهم را در پاسخنامه هایلایت می کردم. در علوم اجتماعی هم سعی کردم خط به خط کتب سه پایه را مطالعه کنم و سپس تست های آن را به صورت آموزشی و سپس به صورت مهارتی می زدم.

  9. به طور میانگین و در بازه های مختلف چند ساعت تست می زدید؟ یا مسئله حل می کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می کردید، در طول سال و ماه های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
  10. در تابستان از 8 ساعت شروع کردم و در اواخر به 16 ساعت مطالعه رسیدم. سعی می کردم که این روند را حفظ کنم که خدا را شکر در این امر موفق بودم. 

  11. کدام بازه زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ تری داشته است: تابستان ، پاییز ، دی ماه ، نیم سال دوم ، دوران طلایی نوروز ، خرداد ماه یا دوران جمع بندی؟ دلیل این موضوع چیست؟
  12. تابستان. زیرا بنده خیلی زود مطالعه برای آزمون سراسری را شروع کردم و همین مانند گنجینه ای بود که در طول سال تحصیلی خیلی به من کمک کرد و همین تلاش در تابستان باعث به دست آوردن درصدهای خوب در آزمون ها می شد.

  13. کدام نقش آزمون های کانون برای شما پررنگ تر بود: نقش برنامه ای ، آموزشی یا سنجشی ؟ دلیل انتخاب خود را توضیح دهید؟
  14. برنامه ای و سنجشی، زیرا باعث نظم دادن به فعالیت بنده شد و از لحاظ سنجشی رتبه ی من را بین رقبای من نشان می داد. 

  15. سال گذشته کانون روی کشف دو سوال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می توانستید سوال های ساده آزمون را تشخیص دهید؟ آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟ در جلسه کنکور آیا توانستید سوال های ساده تر را تشخیص دهید؟
  16. بله، در روز کنکور سراسری این مسئله را مدنظر داشتم و توانستم چند سوال از بین سوالات بسیار سخت آزمون امسال را شناسایی کنم و همان ها را حل کنم.

  17. به طور میانگین در هر آزمون  تعداد اشتباهات شما چند تا بود؟ هنگام بررسی آزمون ها به کدام یک اولویت بیشتری می دادید؟ بررسی اشتباهات یا بررسی سوالات ساده؟
  18. بین 10 الی 15 اشتباه داشتم و بیشتر به سوال های اشتباه توجه داشتم تا آنها را رفع کنم.

  19. آیا در کلاس های درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟
  20. بله، مدرسه بسیار در موفقیت تحصیلی بنده موثر بودند. آزمون های درون مدرسه ای منظم، کیفیت اساتید، جدی بودن کادر مدرسه همه و همه در موفقیت من نقش به سزایی داشتند. علی الخصوص مشاوره ها، مشاورهایی که در مدرسه بودند و لازم است از آنها قدردانی فراوان بکنم.
  21.  
  22. در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدامدرس ها می روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می کنید؟ آیا اعضای خانواده کارنامه ی شما را می بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن ها با این افت چگونه است؟
  23. ریاضی، فنون عربی، تاریخ و جغرافیا. سعی می کردم نقاط ضعف خود را شناسایی کنم و اگر بی دقتی انجام گرفته بود سعی کنم در آزمون های آتی جبران کنم.
  24.  
  25. دفتر برنامه ریزی دارید ؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟ کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کنید؟ این کتاب چه ویژگی هایی دارد؟
  26. بله، این ها باعث می شد یک آرامش ذهنی بابت انجام تمام کارهایم داشته باشم و دیگر هیچ نگرانی و دغدغه ای نداشته باشم. کتاب آبی اقتصاد و ریاضی که دارای سوالات خوبی بودند و به خوبی تمام مطالب کتاب درسی را پوشش می دادند.

  27. بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم وار بنویسید.
  28. بنده در کنکور سراسری، علوم اجتماعی را 100 زدم اما در دروس فنون و عربی درصدهای خوبی کسب کردم. در درس فنون  تاریخ ادبیات را به طور بسیار دقیق از روی کتاب درسی مطالعه می کردم و علاوه بر آن تست های کتاب های آموزشی را به طور کامل حل کردم. برای آرایه هم از کتاب های موضوعی و تست های کنکور سراسری از سال 1380 تا 1401 را استفاده کردم. در تست عروض هم مدرسه ما از سال دهم این شیوه را به ما آموزش داد. به طوری که سال دوازدهم دیگر به صورت کامل به آن تسلط داشتیم. در درس عربی ابتدا تسلط بسیار زیادی به واژگان پیدا می کردم. بعد با استفاده از تکنیک به حل سوالات ترجمه می پرداختم. این را باید بگویم که حل سوالات آزمون سراسری و آزمون های گذشته کانون به شما در رشد در این درس بسیار کمک می کند.

  29. اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتید، توضیح دهید که در طی ماه های بین این دو آزمون چه برنامه اجرا کردید؟
  30. بله. چون در ابتدا کلا برای آزمون تیرماه برنامه ریزی کرده بودم، در آزمون دی ماه میزان نتیجه مطلوبی کسب نکردم. اما این آزمون باعث شد یک شوک جدی به من وارد شود تا با جدیت بیشتری به آن بپردازم.

  31. امسال سوال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا توانستید در مورد این سوال ها و سوال های دشوار درس های دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید، سوال های ساده تر را پیدا کنید و به سوال ها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. توضیح دهید.
  32. بله، اولا این که انتظار آن را داشتم که سوالات ریاضی سخت باشد و همین باعث شد در جلسه آزمون کنترل خود را از دست ندهم و چند سوال ساده را پیدا کردم و به آنها جواب دادم. فکر می کنم درس فنون هم امسال دشواری بیشتری نسبت به سال های گذشته داشت. باز هم دست و پای خودم را گم نکردم و سعی کردم در دروس دیگر زمان ذخیره کنم تا در این درس از آن اسفاده کنم.

  33. کدام یک از روش های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار ، روش ضرب در منفی ، روش زمان های نقصانی و یا روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی ازسال از کدام روش استفاده کردید؟ این روش ها در جلسه کنکور چه کمکی به شما کرد؟ روش زمان نقصانی، این روش خیلی به من کمک کرد و در واقع می توانم بگویم یکی از عوامل موفقیت بنده در آمون سراسری بود. این روش حداقل برای بنده آرامش بخش بود. زیرا وقتی به پایان دفترچه می رسیدم هنوز زمان برای حل سوالات داشتم. از جهتی این روش باعث افزایش مهارت تست زنی بنده می شد.

  34. کدام درس در جلسه کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خود را مدیریت کنید؟
  35. ریاضی، در واقع درس ریاضی بسیار دشوار بود و فراتر از انتظار بنده بود. با این که من بسیار در درس ریاضی برای گرفتن درصد خوب تلاش کردم. اما واقعا سوالات خیلی دشوار بودند. اما قبلا بنده همه شرایط کنکور را از سخت ترین تا آسان ترین را برای خودم شبیه سازی کرده بودم و علاوه بر آن بخاطر اعتماد به تلاشی که کرده بودم به خود گفتم اگر برای من سخت و دشوار است، پس این شرایط برای همه است و زیاد خودم را درگیر نکردم و معتقدم این گونه شرایط مانند یک باتلاق است هر چه بیشتر در آن بیشتر غرق خواهیم شد.

  36. در طول سال چقدر به رتبه فکر می کردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت می کردید؟
  37. در واقع بنده زیاد به این موضوع فکر می کردم و عاملی بود برای کم نشدن انگیزه من. خانواده به خاطر تلاش های زیادی که داشتم انتظار بالایی از من داشتند.

  38. اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمی دهید؟ چرا؟ استفاده شما ازگوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
  39. درس تاریخ و جغرافیا را به صورت جدی از تابستان مطالعه می کردم و دیگر آنکه به امتحانات تشریحی اهمیت بیشتری می دادم. استفاده بسیار کمی از فضای مجازی داشتم که در واقع خانواده بنده را برای مدیریت استفاده بسیار کمک کردند و از آنها تشکر می کنم. 

  40. دلیل این که در آزمون های تابستان شرکت کرده اید چه بود؟ و برنامه شما برای مطالعه درس های دهم و یازدهم چگونه بود؟ 
  41. چه تصمیماتی برای بهتر شدن نیم سال دوم گرفتید؟
  42. بنده با توجه به روند خوبی که در نیم سال اول و تابستان داشتم همین روند را ادامه دادم. اما با توجه به اقتضائات زمانی در این دوره تعداد تست بیشتری زدم.

  43. فکر می کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید چیست؟ آیا در برنامه ریزی، زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دهید؟ چه کارهایی می کنید؟
  44. پشتکار و جدی بودن، بله معمولا بعد از آزمون های کانون به دیدار اقوام می رفتم یا به ورزش می پرداختم، گاهی هم در این بازه فیلم می دیدم.

  45.  قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می خواندند؟ چه کتاب هایی؟ الان مطالعه غیر درسی دارید؟
  46. بله، کتاب داستان. بله الان علاوه بر کتب حقوقی کتب دیگر را هم مطالعه می کنم.

  47. آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟
  48. بله، مثلا در مورد عملکردها در آزمون یا این که نکاتی که بلد نبودم ایشان به من می گفتند و برعکس جاهایی که ایشان مشکل داشتند بنده به ایشان کمک می کردم. دوستم هم اکنون مشغول تحصیل در رشته حقوق دانشگاه یزد می باشد.

  49. آیا در کلاس های درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟ آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟
  50. از آقای محمود واعظی در درس عربی بسیار تشکر می کنم. زیرا باعث رشد فوق العاده بنده در درس عربی شدند. از آقای حیدری دبیر درس فنون بسیار متشکرم که کمک شایانی در این درس به من کردند. همچنین از آقای مجتبی باغستانی و محمودرضا باغستانی دو مشاور بسیار عزیزم متشکرم که من را در این مسیر همراهی کردند و بنده هم از تجربیات ایشان بسیار استفاده کردم و همین تجربیات باعث موفقیت بنده شد.

 

  1. نمره های امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلی شما چند شد؟
  2. ریاضی 20 – فلسفه 19 – علوم و فنون 19 – فارسی 18/75– دینی 18/75– تاریخ 16/5 – جغرافیا 13/5– جامع شناسی 15/75 – عربی 20 – بهداشت و سلامت 14/5

  3. فکر می کردید چنین رتبه ای کسب کنید؟ خاطره لحظه اعلام نتایج را برای ما تعریف می کنید؟
  4. خیر. کمی ناراحت شدم. زیرا متناسب با تلاش خودم نبود. اما از این بسیار متحیر بودم که خانواده علاوه بر این که انتظار چنین رتبه ای را از من نداشتند باز هم من را تشویق می کردند.
  5.  

 

Menu