گفت وگو با نوید یعقوبی؛ رتبه 875 منطقه 1 کنکور تجربی

دانش آموز 5 سال در کانون هستندازسال هشتم ، ازکارنامه‌ی اشتباهات به خوبی استفاده کرده است.

گفت وگو با نوید یعقوبی؛ رتبه 875 منطقه 1 کنکور تجربی


نام و نام خانوادگی :  نوید یعقوبی

گفت وگو با نوید یعقوبی؛ رتبه 875 منطقه 1 کنکور تجربی 1402

رشته قبولی : پزشکی دانشگاه آزاد تهران

نام شهر و استان : تهران

میانگین تراز : 6031

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است؟ از سال هشتم تا دوازدهم، 5 سال، 70 آزمون

شغل و تحصیلات مادر  دیپلم، خانه دار

شغل و تحصیلات پدر دیپلم، آزاد


مصاحبه کننده : فاطمه چاووشیان 


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟

یکی از دوستانم از پایه هفتم کانونی بود و به توصیه ایشان کانونی شدم.دوستم رتبه 2700 منطقه 1 تجربی را کسب کرد و وارد رشته پزشکی دانشگاه آزاد کرمان شد.


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

در پایه هشتم پیشرفت کردم در متوسطه دوم توانستم به کمک آزمون ها وارد مدرسه البرز شوم.من از آزمون دادن و تحلیل آن بسیار استفاده کردم و نتیجه آن ارزیابی عملکرد و مطالعه ام بود. 


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

از کارنامه اشتباهاتم خیلی استفاده می کردم و مجددا سعی می کردم که اشتباهاتم را خودم حل کنم تا مشکل اصلی را پیدا کنم و بتوانم آن را رفع کنم تا دیگر تکرار نشود.


در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

من دروس زیست شناسی و حفظیات شیمی را با روش بازیابی مطالعه می کردم.بعد از مدتی در صورتی که فراموشی اطلاعات آن دروس صورت می گرفت، سعی می کردم به کمک روش بازیابی آن مطالب را مرور کنم تا همیشه در ذهنم ماندگار شود.


روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟

من در تحلیل آزمون، ابتدا نزده ها و غلط هایم را پیدا می کردم و مجددا در منزل آن سوالات را آزمون می دادم تا ببینم اشکال از یادگیری ام بوده یا اینکه کمبود وقت سبب این موضوع شده است.آن هایی را که می توانستم حل کنم به من نشان می داد که یادگیری ام کافی نبوده و نیاز به سرعت عمل بیشتری دارم و در سایر سوالات از پاسخنامه برای یادگیری کمک می گرفتم تا دیگر تکرار نشود.


آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

بله، به نظرم افت تراز کاملاً طبیعی است.من در مواجهه با این موضوع ناراحت می شدم و با تحلیل آزمون مشکل را پیدا می کردم و پس از آن روحیه ام را بدست می آوردم تا اشتباهاتم را تکرار نکنم.خانواده ام در این شرایط به من روحیه می دادند و با صحبت کردن بیشتر سبب ادامه دادن مسیرم می شدند.


در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

من در مسائل شیمی ضعیف بودم و با اختصاص زمان مشخصی به مسائل درس شیمی و گذاشتن وقت بیشتر توانستم به نتیجه ای که می‌خواهم دست پیدا کنم.


 به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری می‌کند؟ 

به طور میانگین در روز های مدرسه 5 ساعت و در روز های تعطیل حدود 10 ساعت مطالعه انجام مب دادم ، حدود 80% زمانم را به تست زدن اختصاص می دادم تا اردیبهشت که درگیر امتحانات نهایی شدم و از تست جدا شدم و پس از پایان امتحانات نهایی کاملا تمرکزم بر تست زدن بود.


کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟

من از اردیبهشت که درگیر آزمون های جمع بندی بودم و خرداد که مشغول امتحانات نهایی بودم را پر رنگ ترین بازه می دانستم زیرا هم نزدیک کنکور بود و مطالب مطالعه شده کاملا در ذهنم ماندگار می شد و هم به دلیل نزدیکی کنکور اراده قوی تری داشتم و ساعت های مطالعاتی بیشتری را طی می کردم. 


در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

زیست شناسی.زیرا نقطه قوتم بود و برایم ارزشمند بود و معمولا به طور میانگین 60 تا 70 درصد پاسخ گویی داشتم.


استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

یکی از مشکلات من موبایلم بود که خیلی وقتم را می گرفت و از دی ماه به خودم قول دادم که کمتر استفاده کنم و نتیجه اش را در پیشرفت ترازم در کارنامه هایم دیدم.با پاک کردن اینستاگرامم، استفاده ام از فضای مجازی خیلی کمتر شد.


برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

با توجه به برنامه راهبردی در نیم سال اول پایه دهم، در نیم سال دوم پایه یازدهم را مطالعه کردم و در عید جمع بندی پایه را انجام دادم.از برنامه راهبردی کانون در خصوص مطالعه دهم و یازدهم راضی بودم.


آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله، من معمولاً حین نوشتن برنامه هفتگی، هم طی هفته زمانی را به خودم اختصاص می دادم و هم حد فاصل بین اتمام آزمون و دریافت کارنامه را با دوستانم می گذراندم.


روش مطالعه‌ موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟

به صورت منظم هر شب بین ده تا 15 دقیقه را به دروس عمومی در هفته اختصاص می دادم و در آخر هفته، یک بازه مطالعاتی ام را به دروس عمومی اختصاص می دادم.


آیا منابع تاثیری در روند شما دارد؟از میان کتاب‌های سه سطحی کدام کتاب‌ها را مطالعه کرده‌اید؟الف) کدام کتاب را به طور کامل یا حداکثری مطالعه کرده‌اید؟.ب) کدام کتاب‌ها را به صورت فصلی مطالعه کرده‌اید؟

من کتاب های سه سطحی دوازدهم و پایه فیزیک و زیست را داشتم، از این کتاب ها برای آزمون دادن در منزل استفاده کردم، تست های کتاب سه سطحی به نظر من خوب بود و در زمان آزمون دادن در منزل خیلی کمک کننده بود.

 

Menu