گفتگو با علی آل شیخ رتبه 10 (سهمیه 5 درصد) ریاضی

با یک نگاه اجمالی به داده‌ها و خواسته‌های سوال و با توجه به توانایی‌ها و عملکرد خودم در آزمون‌های گذشته، سوال‌های ساده را از سخت تمییز می‌دادم.

گفتگو با علی آل شیخ رتبه 10 (سهمیه 5 درصد) ریاضی

علی آل شیخ رتبه 1 (سهمیه 5 درصد) و4 منطقه 1 رشته زبان و رتبه 10 (سهمیه 5 درصد) رشته ریاضی  از مشهد 

نام و نام خانوادگی :علی آل شیخ   

مقطع و رشته :دوازدهم ، ریاضی

میانگین تراز :6711

سال‌های حضور در کانون :  2 سال (یازدهم و دوازدهم)

تعداد کل آزمون‌ها : 58

شغل و تحصیلات مادر : کارمند، فوق لیسانس صنایع غذایی

شغل و تحصیلات پدر : بازنشسته، فوق دیپلم برق 

نام و نوع مدارس محل تحصیل دانش‌آموز:

ابتدایی : علامه طباطبایی

متوسطه1 :‌هاشمی‌نژاد 2

متوسطه 2:‌هاشمی‌نژاد 1


مصاحبه‌گر : نسرین قاری سعادتی

 


چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بودید؟ 

من2 سال و از تابستان دهم  تا کنکور در آزمون‌های کانون شرکت کردم.

 

در چند ازمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟

 من در 58 آزمون شرکت کرده‌ام.


آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟ اگر پاسختان مثبت است،الف)انگیزه تان چه بود؟ ب)فایده آزمون‌های مشابه پارسال برای شما چه بود؟ بله؛ آزمون‌های مشابه پارسال برای آمادگی بیشتر برای آزمون‌های اصلی بسیار مناسب است و موجب کاهش استرس می‌شود. می‌توان از نتیجه آن برای برنامه‌ریزی چند روز آخر استفاده کرد.


برنامه راهبردی شما برای مطالعه در طول سال چه بود؟اگر برنامه راهبردی کانون را برای خودتان شخصی سازی می‌کردید ، توضیح دهید که روش تان چگونه بود؟

براساس برنامه‌ی کانون پیش می‌رفتم . مگر اینکه برنامه‌ی مدرسه جلوتر بود آنگاه از برنامه‌ی کانون جلوتر می‌رفتم.


به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مساله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟ 

تقریبا 1 تا 2 ساعت به مطالعه و حدودا 6 تا 8 ساعت به تست زنی تعلق داشت. در اوایل سال تحصیلی که مطالب جدید بودند، ساعت مطالعه بیشتر و ساعات تست زنی کمتر بود. 


سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟ آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟

در ابتدا خیر و برایم این کار دشوار بود اما با کسب تجربه‌ی بیشتر و افزایش آگاهی نسبت به توانایی‌های خودم، به مرور تشخیص سوال‌های ساده‌تر برایم آسان شد.

 

 در جلسه کنکور آیا توانستید سوال‌های ساده تر را تشخیص دهید؟

بله با یک نگاه اجمالی به داده‌ها و خواسته‌های سوال و با توجه به توانایی‌ها و عملکرد خودم در آزمون‌های گذشته، سوال‌های ساده را از سخت تمییز می‌دادم.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بود؟

به طور میانگین از کل سوالات آزمون به کمتر از 10 سوال پاسخ اشتباه داده بودم.


هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام یک  اولویت بیشتری می‌دادید؟

الف) بررسی اشتباهات 

ب)بررسی سوال‌های ساده 

بخش بررسی اشتباهات برایم در اولویت بود، چون تقریباً بیشتر سوالات را با اطمینان جواب می‌دادم، دچار اشتباه شدن در آزمون برای من عذاب آور بود و واقعاً کنجکاو می‌شدم که اشتباهاتم در کدام قسمت بوده است.


شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

معیارها این موارد است:

-من یک دانش‌آموز بی غیبت یا کم غیبت در آزمون‌های اصلی بودم. 

-من در آزمون‌های هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردم.

-من با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی می‌کنم.

-منابع من کانونی بود .

من یکی از دانش‌آموزان کانونی هستم زیرا: در آزمون‌های اصلی کم غیبت‌ بودم و در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کردم. همچنین به طور کلی با برنامه‌ی کانون پیش می‌رفتم و  فقط زمانی که برنامه مدرسه از کانون جلوتر می‌افتاد، مجبور بودم آن را شخصی سازی کنم.

 

در صورتی که خود را قهرمان پیشرفت می‌دانید روش مطالعه یک درس که رشد داشته اید توضیح دهید.

روش مطالعه من برای درس ریاضی (حسابان، هندسه ، گسسته) بسیار تست محور بود. به طوری که زمان خیلی کمی‌ را به خواندن درسنامه اختصاص می‌دادم و بیش از 90% زمان را تست می‌زدم.


بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم‌وار بنویسید.

بهترین عملکرد من در درس فیزیک بود و با توجه به علاقه‌ی زیادی داشتم، خواندن آن برایم آسان‌تر بود. در این درس ابتدا یک دور درسنامه و فرمول‌ها را می‌خواندم و سعی می‌کردم فرمول‌های کتاب را اثبات کنم . سپس به تست زنی می‌پرداختم و اگر مبحثی اشکال داشتم دوباره درسنامه همان قسمت را می‌خواندم.

 

اگر در آزمون تیر ماه نسیت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتید، توضیح دهید که در طی ماه‌های بین این دو آزمون چه برنامه‌ای اجرا کردید؟

در آزمون تیر نسبت به دی ، در درس شیمی‌ پیشرفت زیادی داشتم. بعد از کنکور دی تمرکز من برای پیشرفت در شیمی‌ روی حل بهتر و سریع تر مسائل محاسباتی بود و مسائل فراوانی را حل کردم.


امسال سوال‌های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سوال‌ها و سوال‌های دشوار درس‌های دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛سوال‌های ساده‌تر را پیدا کنید و به سوال‌ها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفا در این مورد توضیح دهید.

اولاً با توجه به آزمون‌های جامع ، احتمال دشوار بودن سوالات ریاضی را می‌دادم . ثانیاً تجربه به من نشان داده که سوال‌های مبحث حسابان، معمولاً دشوار تر از هندسه و گسسته است. حتی در کنکور 1400 هم که ریاضی دشوار بود، سوالات هندسه و گسسته منطقی بودند. من هم سر جلسه، اول سوالات هندسه و گسسته (سوال 21 به بعد) را پاسخ دادم. بعد با خیال راحت به سوالات حسابان جواب دادم و در نظر داشتم که اگر سوالی سخت است ، برای همه سخت است و روحیه خود را حفظ کردم.



Menu