گفت وگو با زهرا موسوی؛رتبه 259 کنکور ریاضی

مباحث درسی در آزمون‌های یک سال تکرار می‌شوند با حفظ پیوستگی در آزمون‌ها می‌توانم چندین بار خودم را در یک مبحث محک بزنم و ببینم نسبت به آزمون قبلی آیا در آن مبحث پیشرفت کردم یا نه.

گفت وگو با زهرا موسوی؛رتبه 259 کنکور ریاضی

نام و نام خانوادگی : زهرا  موسوی

رتبه سال 1402: رتبه 259 ریاضی منطقه 3

رشته و دانشگاه قبولی: رشته مهندسی مکانیک دانشگاه تهران

نام شهر و استان : پاکدشت،تهران

از چه سالی عضو کانون بوده اید؟ تابستان 1400

درصدهای کنکور 1402

 ریاضی 22 

فیزیک 55

شیمی 28

تراز کنکور: 9347

تراز سوابق تحصیلی: 8298


مصاحبه‌گر : عاطفه کرمی


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟

من از طریق تبلیغات با کانون آشنا شدم و هر سال رتبه برترهای کانون در شبکه‌های اجتماعی می‌دیدم.


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

من تلاش می‌کردم در هیچ آزمونی غیبت نداشته باشم و دستاورد من از شرکت در آزمون‌ها داشتن یک برنامه منظم برای درس خواندن در هر دو هفته بود.


چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟ 

 آزمون های کانون هر دو هفته یک بار برگزار می شوند و این زمان به نظر من زمان مناسبی برای محک زدن خودمان می‌تواند باشد. چون این بازه نه خیلی طولانی هست و نه خیلی کوتاه. گاهی وقت‌ها ممکن است به خاطر اینکه نتوانستیم در آزمونی نتیجه دلخواه را داشته باشیم دلسرد شویم. اما می‌توانیم با برنامه‌ریزی فشار استرسی که به خاطر دوران کنکور روی ما هست را کم کنیم.و اینگونه از خستگی ما کاسته می شود.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

مباحث درسی در آزمون‌های یک سال تکرار می شوند با حفظ پیوستگی در آزمون‌ها می‌توانم چندین بار خودم را در یک مبحث محک بزنم و ببینم نسبت به آزمون قبلی آیا در آن مبحث پیشرفت کردم یا نه.


 آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کردید؟ 

 من در چند تا تا از آزمون‌های هدفگذاری شرکت کردم ولی در آزمون‌هایی که به بودجه‌بندی آنها نرسیدم ترجیح دادم که در آزمون شرکت نکنم.اما قبل از آزمون قلم چی پاسخنامه آزمون هدف گذاری را مطالعه می‌کردم تا آشنایی بهتری با سوالات تستی در مورد مبحث آزمون پیدا کنم.


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

 من از کارنامه آزمون‌ها و کارنامه اشتباهات و کارنامه پروژه‌ای استفاده می‌کردم. با استفاده از کارنامه آزمون‌ها درصدهای  آزمون را چک می‌کردم و بیشتر از کارنامه اشتباهات در دوران جمع‌بندی استفاده کردم. چون به خوبی می‌تونستم اشتباهات گذشته خودم را جمع‌بندی کنم.همچنین سوال‌هایی که فراموش کرده بودم را برای خودم دوره کنم با استفاده از کارنامه پروژه‌ای می‌تونستم پیشرفت تراز خودم را در آزمون‌های مختلف ببینم.


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

 مطابق برنامه راهبردی درس می‌خواندم و عملکردم  برای برنامه‌ریزی تخمین بزنم که در روز چند ساعت می‌خواهم درس بخوانم و بعد تصمیم بگیرم که برای هر درس چند ساعت نیاز دارم که مطالعه داشته باشم و تمرین کنم.


در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

 در درس های ریاضی و فیزیک، حل سوالات و استفاده از روش بازگشتی به من بیشتر در تسلط به درس کمک می‌کرد.


روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟

برای تحلیل آزمون من ابتدا سوال‌هایی که اشتباه زده بودم را تحلیل می‌کردم بعد سوال‌هایی که پاسخ نداده بودم بعد سوال‌هایی که پاسخ صحیح داده بودم را تحلیل می‌کردم برای تحلیل سعی می‌کردم پاسخ درست سوال را پیدا کنم اگر موفق نمی‌شدم از کتاب و جزوه کمک می‌گرفتم در آخر سراغ پاسخنامه می‌رفتم بعد از دیدن پاسخنامه سعی می‌کردم سوال را دوباره حل کنم.


آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

در دوران جمع‌بندی دچار افت در تراز شدم اما با کمک خانواده و پشتیبان روحیه خودم را از دست ندادم.


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

تمام اعضای خانواده سعی می‌کردند محیط خانه را آرام نگه دارند و تا حد امکان در مهمانی‌های خانوادگی شرکت نمی‌کردیم.


کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

به نسبت بقیه درس‌ها من در فیزیک بهتر بودم و همیشه در مدرسه نمره خوبی می‌گرفتم. 


به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟ 

در ابتدای سال زمانی که برای مطالعه وقت  می‌گذاشتم نسبت به اواخر بیشتر بود نسبت مطالعه و تست زدن من متغیر بود و در بازه‌های زمانی مختلف تغییر می‌کرد مثلاً در زمان جمعبندی نیاز نیست که دوباره همه کتاب مطالعه شود.


کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید. 

برنامه منظم آزمون‌ها و اینکه در هر آزمون می‌توانستم خودم را محک بزنم و نسبت تسلط خودم را در درس متوجه شوم خیلی نقش پررنگی داشت.


سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟

 یکی از از مهارت‌هایی که آزمون‌های کانون تقویت می‌کند این است که با توجه به اینکه وقت مناسب به هر دفترچه اختصاص داده شده کاملاً فضای کنکور شبیه سازی می شود و من برای اینکه از زمان آزمون درست استفاده کنم سعی می‌کردم اول سوال‌های آسان دفترچه و بعد سوال‌های متوسط و سوال‌های سخت پاسخ بدهم.


Menu