مطالعه به روش هشت مرحله ای ( PQ6R ) - فرشید کامرانی

مطالعه به روش هشت مرحله ای ( PQ6R ) - فرشید کامرانی مطالعه به روش هشت مرحله ای ( PQ6R ) - فرشید کامرانی

مطالعه به روش هشت مرحله ای ( PQ6R ) - فرشید کامرانی

دانش آموزان عزیز سلام





من فرشید کامرانی فارغ التحصیل مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف هستم.
مطالعه به روش هشت مرحله ای ( PQ6R ) - فرشید کامرانی



📌 مطالعه به روش هشت مرحله ای ( PQ6R )

 شاید شما هم جزو افرادی باشید که همه جزوه ها و کتاب ها را می خوانید اما موقع امتحان آن ها را فراموش میکنید یا اینکه فکر میکنید استعداد درس خواندن ندارید چون با وجود مطالعه زیاد همیشه درصدهایتان پایین است. به شما توصیه می کنیم به جای اینکه خودتان را به نداشتن هوش و عدم توانایی محکوم کنید از یک روش صحیح مطالعه پیروی کنید.

 

روش PQ6R  که شیوه ای ترکیبی، سیستماتیک و سازمان یافته ای است و برای یادگیری تمامی دروس در تمام مقاطع کاربرد دارد که نام آن مخفف حروف ابتدایی مراحل آن که متشکل از  Pو  Qو  شش R می‌باشد، گرفته شده است.

در صورت کسب مهارت در استفاده از این سیستم، چه از نظر یادگیری و چه از حیث به خاطر سپردن و یادآوری مطالب، این روش برای تمامی فراگیران (دانش آموزان و دانشجویان ) کارآیی بسیار بالایی دارد و درس خواندن و مطالعه برایشان نتیجه بخش خواهد بود.

 

🟡 مراحل هشت گانه‌ی روش PQ6R عبارتند از :

 

1-پیش مطالعه(Preview/P)

در این مرحله:

 

  • * با کتاب آشنا شوید.
  • * سرفصل ها را بررسی کنید.
  • * عنوان ها و تیترها را نگاه کنید.
  • * با عکس ها و نمودارها آشنا شوید.
  • * خلاصه ی فصل را بخوانید.
  • * هدف از یادگیری را بدانید.
  • * صورت سؤالات فصل را مرور کنید.

در واقع هدف از مرحله ی پیش خوانی، کسب اطلاعات اولیه از مطلبی است که قصد مطالعه ی آن را دارید. در این مرحله با نگاه چشمی و یادگیری کلیات مطلب از نظر مفاهیم، آمادگی ذهنی مناسبی را برای فراگیری مطلب جدید خواهید داشت.

 

پیش مطالعه تصویر کلی و مبهمی در ذهن یادگیرنده ایجاد می کند و در مرحله ی یادگیری (آموزش ، تدریس استاد) زیرساخت کاملا مناسبی را برای انجام بهتر فرآیند یادگیری ایجاد می نماید و قدرت عمیق تاثیرگذاری این مرحله را پس از انجام به زودی خواهید دید.

 

۲- سؤال گذاری کنید(Question)

 

برای دیدن ویدئوی مربوط به این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید. در این ویدئو تمام مراحل توضیح داده شده است. با توجه به اینکه این ویدئو در محیط یوتیوب قرار گرفته است برای دسترسی به آن باید از فیلترشکن استفاده نمایید. در صورت داشتن هر گونه سوال حتما سوال خود را کامنت کنید سعی می شود در کمترین زمان ممکن پاسخ داده شود.

لینک مطالعه به روش  PQ6R

 

مرحله نهایی این روش مطالعه مرحله مرور نهایی می باشد. باید  بدانید که مطالعه بدون مرور به هیچ عنوان برای ما کاری از پیش نمی برد و به جز   اتلاف وقت برای ما پیامدی نخواهد داشت. مرور می بایست جز غیرقابل حذف مطالعه و برنامه ریزی مطالعاتی شما باشد و الزاما در هر حالتی برای مطالب خوانده شد میبایست مرور به میزان لازم پیش بینی و انجام شود.

مرور در چند مرحله انجام می‌شود:

 مرور اولیه که پس از مطالعه، یک روز بعد و یک هفته بعد می‌باشد و مرور دوره‌ای که باید بعد از گذشت مدتی از فراگیری مطلب انجام شد(یک ماه و سه ماه) تا مطلب به صورت کامل در حافظه بلند مدت تثبیت گردد.

 

 با آرزوی موفقیت 🌹🌹

 

Menu