گفتگوی کاظم قلم چی با رتبه 6 منطقه 3 کنکور هنر 1401 + فیلم

امیرمحمد فتحی تجربی بوده و به هنر تغییر رشته می‌دهد و موفق به کسب رتبه 6 منطقه 3 می‌شود. او به رشته گرافیک علاقه دارد و در حال یادگیری نرم افزارهای آن است. داستان موفقیتش را در این مقاله دنبال کنید...

گفتگوی کاظم قلم چی با رتبه 6 منطقه 3 کنکور هنر 1401 + فیلم

امیرمحمد فتحی هستم، رتبه 6 هنر در منطقه 3 از شهر قروه

شما از کی به کانون آمدید؟

ششم. برای این که می خواستم آزمون تیزهوشان قبول شوم و بعد دیدم خیلی خوب بود. بعضی ها می گفتند ما حتما قبولیم کلاس ششم که یادم بود که قبول نشدند. من خودم هم امید نداشتم قبول شوم تیزهوشان ولی قبول شدم تاثیر همان آزمون هایی بود که دادم چون بعضی ها آمدند آنجا حتی نمی دانستند سوال چهارگزینه ای چیست، چطور باید آن را پر کنند. رفتم و این تاثیر را دیدم گفتم ادامه بدهم که نتیجه اش را ببینم.

از ششم چند سال آمدید و چه سال هایی؟

علاوه بر ششم، هفتم و هشتم و دهم و یازدهم و دوازدهم را هم آمدم.

نهم نبودید؟ چطور شد؟

یک مقدار تنبلی کردم ولی خوب می گفتند ما تیزهوشان هستیم تیزهوشانی ها را خودشان می بردند. این نکته اش همین جاست. نهم رفتیم دهم بچه های نمونه یک تعداد قبول شده بودند ما به امید اینکه ما تیزهوشانی هستیم و خیلی قوی هستیم ولی آن ها خیلی سخت تلاش کرده بودند اصلا نمی توانستیم آن ها را بگیریم نه در آزمون ها نه در درس هیچ جوری نمی توانستیم، انگار آن ها 10 مرحله از ما جلوتر بودند، سوال می شد، تستی می شد سریع می گرفتند حل می کردند، سریع موضوع را می فهمیدند ما خیلی عقب بودیم، خودمان را گول زده بودیم. 

 

آن موقع که کرونا آمد کلاس ها غیرحضوری شد خیلی راحت می شد نمرات گرفت نیازی نبود خیلی بخوانیم می شد از بعضی دوستان که بلد بودند جواب ها را بگیریم هیچ کاری نکنیم تقلب کنیم و نمره بالا بگیریم من گفتم یک جای کار می لنگد که مثلا من خودم دست و دلم نمی رود کتاب ها را بخوانم بالاخره این درس است که اگر رشته ای قبول شوم خیلی باید جلوتر بروم، چند سال هم باید درسش را بخوانیم برویم بازار کار یک مقدار که گشتم متوجه شدم علاقه ام به رشته هنر است و گرافیک. 

 

الان کار می کنید؟

چون من یک سال است تغییر دادم. تابستان وقت کردم و نرم افزار دارم کار می کنم.

چه نرم افزاری؟

ایلاستریتور، این دیزاین، فتوشاپ. گرافیک خیلی گسترده است باید ببینیم در چه جهتی از آن می توانیم کار کنیم که طبق آن نرم افزارها را یاد بگیریم.

 

بعد که تغییر رشته دادید باز آزمون ها را ادامه دادید؟

بله آزمون ها را تغییر دادم به هنر. 

قبلا تجربی بودید؟

بله

شما هر دو فضای تجربی و هنر را دیدید تفاوت هایش چه بود از لحاظ آزمون می گویم از لحاظ خود رشته تجربی و هنر نمی پرسم. فضای آزمون های هنر کانون با تجربی به نظرتان مشابه بود یا تفاوت داشت؟

بله هم برنامه های راهبردی، هم آزمون ها، هم سطح سوالات مثلا از آزمون که بیرون می آمدیم می گفتند این مباحث سخت بود یک درس سختی داشتیم عمومی که یکی بود آره برای ما هم یک دو درس سخت بود تقریبا شبیه هم بود خیلی.

 

قروه منطقه 3 است اول این را بگویید که 6 منطقه 3 چند کشوری هستید؟ 

42 کشوری. 

رتبه کشوری شما هم خیلی عالی است.

 

قروه یکی از نمایندگی های ماست که کیفیت کار نمایندگی خوب است. نظر شما چیست؟

به نظر من هم خیلی خوب است چون مثلا مسئول نمایندگی شهر ما آقای صالحی خیلی با ما در ارتباط بودند.

من فکر می کنم آقای صالحی همه مردم شهر را می شناسد حداقل همه دانش آموزان شهر را بشناسد.

خیلی می شناسند خیلی پیگیر بودند مثلا اگر یک درسی قوی بودم یک درسی پایین بود سریعا زنگ می زد چرا این درس را پایین زدی؟ بیشتر تلاش کن.

دوست داشتید یا می گفتید ای بابا باز الان این آقای صالحی زنگ می زند می خواهد یک ایرادی از ما بگیرد.

نه اتفاقا خودم هم دوست داشتم این طوری می گفت بالاخره آدم یک وقت هایی می گوید ول کنم این درس را حذف کنم چون 7% تخصصی خواص مواد را مثلا حذف کنیم ایرادی ندارد که ولی خوب تاکید آقای صالحی هم همین بود که خواص موادت را پایین می زنی. 

 

اگر یک باری در یک آزمونی نتیجه خوب نمی گرفتید واکنش شما چه بود؟

یک مقدار اولش ناراحت می شدم اگر خیلی می آمد پایین که حالا چرا این طوری شده بعد می رفتم ببینم کدام درس بوده که من را این قدر آورده پایین در این دو هفته چه کار اشتباهی کرده ام که در این درس این اتفاق افتاده. مثلا دورانی بود من خیلی می خواندم برای درس مثلا روزی دو ساعت برایش می خواندم ولی در آزمون می شد 30%. آزمون خیلی سختی هم نبود. یک جای کار می لنگید اگر اشتباهی بود نگاه می کردم ببینم چه کار کرده ام از هفته بعدش سعی می کردم دیگر این اشتباه را تکرار نکنم. آن کار را درست کنم.

 

موقعی که از تجربی آمدید هنر در آزمون های هنر قرار گرفتید چقدر طول کشید که با رشته جدید هماهنگ شدید؟

تقریبا یکی دو آزمون که گذشت من توانستم ارتباط بگیرم چون خودم هم خیلی علاقه داشتم. آزمون تابستان. از تابستان عوض کردم. 

نگران نبودید که در محیط جدید موفق نشوید؟ منظورم رشته هنر است.

اتفاقا خیلی امیدوار بودم خیلی بیشتر از تجربی یک امیدی داشتم که می توانم رشته ای که می خواهم را بالاخره برسم.

در گرافیک چقدر امیدوارید؟ 

خیلی

روحیه شما کلا خوب است. 

آره خیلی امیدوارم چون در شهر یک بار گفتم تغییر رشته بدهم گفتند دو نفر در شهر ما قبلا موسیقی قبول شده بودند به جایی نرسیدند متاسفانه معتاد شدند و فوت کردند می آمدند می گفتند فلانی رفته هنر شده این. یک مقدار خانواده اوایل تحت تاثیر قرار می گرفتند.

الان که رتبه شما 6 شده چه می گویند.

خیلی خوشحال هستند البته اوایل نه اینکه شش، هفت ماه. یکی دو جلسه که با هم حرف زدیم توانستم قانعشان کنم.

 

چقدر پدر و مادرتان به شما اعتماد دارند؟

خیلی

یکی از دخترها این جا بود از یک رشته ای فکر کنم ریاضی رفته بود کاردانش و می گفت در ابتدا یک مقدار چالش داشتند ولی ایشان هم رتبه یک رقمی شده بود.

 

نکته ای هست بخواهید خودتان اضافه کنید؟

اگر بخواهم اضافه کنم این که یک مقدار ماه های آخر درس ها خیلی زیاد شد خیلی. درک عمومی هنر مثلا خودش بالای 20 یا 30 تا کتاب است ماه آخر شل نکنید درس ها را ول نکنید پای درس ها بمانید.

گفتگو: کاظم قلم چی

پیاده سازی متن: ناهید منجمی

برای مشاهده سایر گفتگو های کاظم قلم چی با رتبه های برتر 1401 کلیک کنید

 

فایل های ضمیمه

Menu