احساس، توجه، ادراک/درس روان شناسی/درسنامه و تست/آیدا علی بخشی

در این مطلب قصد داریم مبحث حل مسئله را با هم مطالعه و بررسی کنیم . امیدواریم مطالب بیان شده ، شما را در یادگیری بهتر این درس ، یاری کند .

احساس، توجه، ادراک/درس روان شناسی/درسنامه و تست/آیدا علی بخشی

سلام به همه دوستان !

در این مطلب قصد داریم مبحث حل مسئله را با هم مطالعه و بررسی کنیم . 

امیدواریم مطالب بیان شده ، شما را در یادگیری بهتر این درس ، یاری کند .

احساس، توجه، ادراک/درس روان شناسی/درسنامه و تست/آیدا علی بخشی







آیدا علی بخشی

دانشجوی روانشناسی دانشگاه تهران

رتبه 29 منطقه دو کنکور انسانی 1400




  صفحه اینستاگرام ما  

برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برترها را دنبال کنید . 

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .

ویژگی های این مطلب :

 درسنامه جامع 

 ذکر نکات مرتبط با هر مبحث 

سه تست با پاسخ تشریحی 

محرومیت حسی حالتی هست که آزمودنی یا فرد آزمایش شونده در معرض هیچ یک از محرک های بیرونی قرار نگیره و گیرنده های حسی این آزمودنی به وسیله این محرک ها تحریک نشه.

شرایط محرومیت حسی شدیدا آزارنده هست و افراد آزمایش شونده علی رغم اینکه بهشون قول داده شده بود که در صورت تحمل این شرایط پاداش دریافت می کنن، نتونستن بیشتر از چند ساعت این شرایط محرومیت حسی رو تحمل کنن.چرا؟ چون محرومیت حسی از نظر آزارنده بودن مثل شکنجه هست.

بیایم با چندتا مفهوم اساسی در روان شناسی آشنا بشیم:

احساس یعنی تحریک گیرنده های حسی به وسیله محرک های بیرونی مثل صدا، تصویر، شوری غذا و...

توجه یعنی انتخاب یک محرک خاص از بین بی نهایت محرک دیگه.یعنی مثلا شما صداهای بسیاری رو میشنوین در حال حاضر.صدای ماشین، صدای شستن ظرف و صدای معلم در کلاس آنلاین.اما توجه شما به صدای معلم هست.

ادراک یعنی تعبیر و تفسیر کردن و سازماندهی یک محرک که بهش توجه شده.مثلا شما صدای معلم رو میشنوین و میگین صدا خیلی ضعیفه.این جمله شما ینی در حقیقت شما صدای معلم رو ادراک کردید.

فرق توجه با تمرکز چیه؟

توجه یعنی انتخاب یک محرک از بین بی نهایت محرک دیگر.حالا اگر این توجه مداوم و پایدار باشه، با تمرکز رو به رو هستیم.

در هر موقعیت ممکنه هر دو مشکل کمبود توجه یا کمبود تمرکز برای ما بوجود بیاد.مثلا اینکه یا موضوع مورد نظر ما انتخاب نشه یا اول انتخاب بشه و بعد توجه ما از حالت مداوم و پایدار دور بشه و با مشکل تمرکز رو به رو بشیم.

منابع توجه چی هست؟

اول از همه حواس ما.حواس ما معطوف محرک های خاصی میشه.

دوم اطلاعات موجود در حافظه ما.طبیعتا وقتی درباره یک چیزی اطلاعات ما بیشتر باشه، حواسمون بیشتر باهاش درگیر میشه.

سوم سبک پردازش و انتظارات ما.مثلا وقتی ما منتظر دوستمون در یک خیابان هستیم، هر فرد که از نظر ظاهری مشابه دوستمون هست رو، دوست ارزیابی می کنیم.

دو مورد خوگیری رو از بین میبره:

مورد اول تغییرات درونی محرک ها:موضوعی که قراره بهش توجه کنیم اگر از نظر معنایی تنوع داشته باشه نمی تونیم به اون موضوع عادت کنیم یا خسته و دچار خوگیری بشیم.

مثال:دو کتاب رو در نظر بگیرید که یکی بدون هیچ تصویری هست و فقط از اول تا آخر در اون مطالبی نوشته شده و دیگری کتابی که برای فهم بهتر مطالب از عکس هم استفاده کرده.مطالب مهم رو با رنگ دیگه نوشته، فونت مطالب مهم با غیر مهم متفاوته و...

کدوم کتاب بیشتر شما رو دچار خوگیری میکنه؟قطعا کتاب اول.

مورد دوم درگیری و انگیختگی ذهنی:دو عامل اثرگذار بر انگیختگی یا به اصطلاح درگیر شدن ذهن ما با یک موضوع یکی عوامل فیزیولوژیکی و دیگری عوامل روانی هست0حالا این موارد باعث چه اتفاقی میشن؟باعث میشن تو یک فرد که تازه 2 صفحه از کتاب روان شناسی رو شروع به خوندن کرده بگه:خسته شدم. و در دوستش باعث شده بگه که: من تازه راه افتادم و حالا دارم متوجه مطالب میشم.دو مورد باعث کارکرد خوب و مناسب فیزیولوژی بدن ما میشه:مثل تغذیه مناسب و تامین نیازهای زیستی .یک عامل روانی هم روی انگیختگی ذهنی ما موثره که ایجاد هدف و اهمیت دادن به اون هست.پس به عنوان یه دانش آموز اگر بخوایم که ذهنمون با مطالبی که مطالعه می کنیم کاملا درگیر بشه باید علاوه بر اینکه از مطالعمون هدف داریم و بهش اهمیت میدیم، به تغذیه و تامین نیازهای زندگیمون هم توجه کنیم.

گفتیم که در هر موقعیتی که قراره به اون توجه کنیم دو محرک وجود داره.

یک محرک هدف و دیگری محرک مزاحم یا انحرافی.

محرک هدف محرکی هست که قراره انتخاب بشه و محرک مزاحم محرکی هست که نباید انتخاب بشه.

حالا فرض کنید شما در اتاقی قرار گرفتید که قراره یک صدای تیک تیک ساعت به شما ارائه بشه تا اون رو ردیابی کنید یا دکمه ای که کلیدش رو به روتون قرار گرفته رو فشار بدید.پس محرک هدف میشه صدای تیک تیک ساعت.

هر محرک دیگه به جز صدای تیک تیک ساعت که ارائه بشه محرک مزاحم هست.

حالا فرض کنید این محرک ارائه میشه و شما اون رو ردیابی می کنید.یعنی شما یه دکمه رو به روتون رو فشار میدید.اینجا تصمیم شما از نوع تصمیم یا اصابت درست هست.

حالا اگر این صدای تیک تیک ساعت ارائه بشه و شما به هر دلیلی دکمه رو به روتون رو فشار ندید محرک هدف رو از دست دادید.

اگر محرک مزاحم مثلا صدای بوق ارائه بشه و شما دکمه رو به این دلیل فشار ندی که صدای تیک تیک ساعت رو نشنیدی تصمیم شما از نوع رد درست هست. یعنی شما محرک مزاحم رو ردیابی نکردید.

و اگر محرک مزاحم یا صدای بوق ارائه بشه و شما اون رو ردیابی کنید و دکمه رو اشتباها فشار بدید تصمیم شما از نوع هشدار کاذب هست.

هرچقدر آگاهی شما از یک موضوع بیشتر باشه نوع توجه شما ارادی تره.یعنی اینکه اگر شما از این موضوع که تعداد دکمه های مانتوی مدرسه تون چقدره آگاهی دارید خودتون خواستید یا اراده کردید که اون رو بشمرید.برعکس این موضوع هم صادقه!

اگر میخواید که توجه شما با کیفیت باشه و اون رو از دست ندید و دچار خوگیری نشید پس به هیچ وجه یک فعالیت رو در ساعات طولانی انجام ندید.سعی کنید بعد از یک مقدار کار و فعالیت کردن استراحت کنید.حالا اینکه هرکس بدونه که چقدر کار و فعالیت انجام بده که دچار خوگیری نشه و از کیفیت کارش کم نشه بستگی به ویژگی های شخصی و دشواری اون تکلیف داره.

برای اینکه تمرکز بالایی داشته باشید سعی کنید چند کار رو باهم انجام ندید تا توجهتون ناقص بشه برای هرکدوم از کارها.بلکه سعی کنید از حواس مختلف برای تمرکز بر یک موضوع استفاده کنید.مثلا اینطور عمل نکنید که هم درس بخونید، هم آهنگ گوش بدید هم با مادرتون صحبت کنید.به جاش سعی کنید وقتی درس میخونید مطالب روعلاوه بر اینکه میبینید صدای خودتون هم بشنوید.یعنی زمزمه کردن مطالب علاوه بر دیدن اونها در کتاب.

گشتالت یعنی کل و هیئت.روان شناسان گشتالتی معتقد بودند که کل بیشتر از مجموع اجزا هست.یعنی یک تلفن همراه به طور کل بیشتر معرفی کننده یک تلفن همراهه تا وقتی که اجزاء اون رو از هم جدا کنیم.پس در نظر روان شناسان گشتالتی کل علاوه بر مجموع اجزا شامل روابط بین اجزا هم میشه که از جمع اجزا به دست نمیاد.

واژه ادراک نزد روان شناسان گشتالتی اهمیت بالایی داره.


دانشنمدان متعقدند که مغز انسان فقط به ابتدا و اتنهای کملات توجه مکینه.

برای همینه که شما الآن 6 تا کلمه اشتباه رو درست خوندین. :)

علت این اتفاق چیه؟

اگر ما همین جمله رو به یک دانش آموز کلاس اولی نشون بدیم کاملا متوجه اشتباهات این جمله هست اما بزرگسالان به ندرت اشتباهات این جمله رو متوجه میشن.

علت در واقع پردازش مفهومی بزرگسالان و پردازش ادراکی کودکانه!

ما به وسیله ادراک محرک های بیرونی رو به اطلاعات روان شناختی معنادار تبدیل می کنیم و این اطلاعات رو وارد حافظه می کنیم.

تهیه کننده:

آیدا علی بخشی- دانشجوی روان شناسی دانشگاه تهران

سپاس از توجه شما

  فایل پی دی اف  

دوستان عزیز شما می توانید فایل پی دی اف این ایستگاه و ایستگاه های قبل را که شامل تست و پاسخ تشریحی می باشند را در انتهای همین مطلب دانلود کنید.

Menu