تعریف و روش مورد مطالعه-روانشناسی-درسنامه+تست - ملیکا ذاکری

تعریف و روش مورد مطالعه-روانشناسی-درسنامه+تست - ملیکا ذاکری سلام دانش آموزان کانونی عزیز ، در این جزوه قصد داریم تمام مفاهیم و نکات فصل یک روانشناسی را خدمتتان توضیح بدهیم.

تعریف و روش مورد مطالعه-روانشناسی-درسنامه+تست - ملیکا ذاکری

سلام دانش آموزان کانونی عزیز ، در این جزوه قصد داریم تمام مفاهیم و نکات فصل یک روانشناسی را خدمتتان توضیح بدهیم.



🟣ویژگی های مطلب🟣 

1- درسنامه و نکات فصل 1

2- 5 تست شناسنامه دار از این فصل

3-پاسخ کلیدی تست ها در انتهای مطلب

4- ویدئو  و تدریس پاسخ تشریحی تست ها


تعریف و روش مورد مطالعه-روانشناسی-درسنامه+تست - ملیکا ذاکری
مولف :

ملیکا ذاکری 

رتبه 137 کنکور انسانی 1401

دانشجوی رشته مشاوره فرهنگیان 




در ابتدا سوالات مهمی که از این بخش در امتحان نهایی 1403 آمده است را مرور میکنیم تا اهمیت مبحث درک شود.


سواالت فصل یک روان شناسی (خرداد 1403)

 ص/ غ : سوال 1 قسمت ج و د: 

تعبیر و تفسیر کردن ، معنی و مفهوم و سازمان دادن به محرکهای توجه شده احساس نام دارد. 

منظور از توصیف بیان روشن و تا حد ممکن دقیق از چیستی مفهوم و موضوعی است. 

جای خالی : سوال 2 قسمت د: 

پردازش.........عالوه بر ویژگی های حسی تحت تاثیر ویژگی های کیفی قرار دارد.

عبارت مناسب را انتخاب کنید: سوال 3 قسمت د:

گذشت زمان باعث تضعیف حافظه میشود.  (مسئله / فرضیه) 

پاسخ کوتاه : سوال 9

هدفمندی وسازمان یافته بودن جزء کدام یک از روش های جمع آوری اطلاعات در روانشناسی میباشد؟

تعریف کنید: سوال 13 قسمت ب

روش علمی :

هریک از عبارت های زیر به کدام یک از اجزای تعریف جامع روانشناسی اشاره دارد :سوال 15:

امیر به سوی مدرسه میرود و به انتخاب ، رشته دانشگاه می اندیشد.


حال به سراغ درسنامه می‌رویم.



اهداف علم رواشناسی

توصیف: بیان روشن و تا حد ممکن دقیق و سنجیده از چیستی موضوع

مثال: توصیف ابعاد مختلف انسان (بعد جسمانی وروحانی)

نکته: دانشمندان میبایست در توصیف پدیده های مختلف دقیق وبی طرف باشند و چگونگی توصیف هر دانشمند از یک موضوع ،تاثیر بسیار زیادی در مواجهه با آن موضوع و بررسی علمی آن دارد .


تبیین: بیان چرایی اتفاق افتادن یک پدیده به عبارتی دیگر، بیان علل اتفاق افتادن یک پدیده است.

نکته: این احتمال وجود دارد که برای یک پدیده ، تبیین های متفاوت و درعین حال صحیحی وجود داشته باشد پس نباید با دست یافتن به یک تبیین خاص، تبیین های محتمل یا صحیح دیگر را رد کنیم.

با دست یافتن به یک توصیف و تبیین خاص ازیک پدیده ، تا حد زیادی میتوان به پیش بینی و کنترل آن پدیده دست یافت.

پیش بینی و کنترل: بعد از اینکه پژوهشگر به توصیف و تبیین پدیده دست یافت ، خواهد توانست آن پدیده را در موقعیت دیگر پیش بینی یا حتی تحت کنترل خود درآورد .

نکته: پیش بینی و کنترل در علم روانشناسی نسبت به بسیاری از علوم تجربی دیگر با دشواری های بیشتری روبه رو است مهم ترین دلیل این دشواری ، پیچیدگی و دشواری توصیف و تبیین در موضوعات مختلف این علم است.



🔵برای مطالعه ادامه درسنامه لطفا جزوه را از فایل ضمیمه دانلود کنید🔵

در آخر 5 تست کنکورهای اخیر را به همراه پاسخ کلیدی برای تان قرار دادیم ، برای مشاهده پاسخ تشریحی و  تحلیل تست ها میتوانید آنرا در ویدئو فایل ضمیمه تماشا کنید.




🔵عضویت در کانال تلگرام کانون برترها🔵 

Menu