اثر «پیش‌یادگیری» در تکمیل پازل یادگیری پایدار

ارتباط دانش‌آموزان با دنیای اطرافشان از سال‌های آغازین زندگی شکل می‌گیرد و با رشد جسمی ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد.

اثر «پیش‌یادگیری» در تکمیل پازل یادگیری پایدار

ارتباط دانش‌آموزان با دنیای اطرافشان از سال‌های آغازین زندگی شکل می‌گیرد و با رشد جسمی ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد. والدین بیشترین تأثیر را در نوع شکل‌گیری این ارتباط دارند. تابه‌حال دقت کرده‌اید آن‌ها در کدام کار‌های روزانه با شما مشارکت می‌کنند؟ آن‌ها علاوه بر پیگیری بازی‌ها و تکالیف درسی خودشان، در زمان گردش در طبیعت، تهیه‌ی غذاها، تمیزکردن منزل، کتاب‌خواندن و... در ارتباط و همکاری مستقیم با شما قرار می‌گیرند. بهترین فرصت‌های خلق پیش‌یادگیریِ مؤثر نیز در همین زمان‌ها به دست می‌آید. این‌ها بخشی از تجارب ارتباطی دانش‌آموزان را تشکیل می‌دهند. آموزش اولیه زمانی به مراحل حرفه‌ای‌تر خود وارد می‌شود که در کنار مثال‌های بیان‌شده، در گام‌های بعدی، مهارت‌های اجتماعی و مدیریتیِ مقدماتی نیز را به دانش‌آموزان یاد بدهیم.

علایق ذاتی دانش‌آموزان منشأ شناخت استعداد‌های رشد‌پذیر آن‌هاست. یکی از اصول مهمی که باید در پیش‌یادگیری درست به آن توجه شود، تمرکز به علایق آن‌هاست. آن‌ها استعداد‌های ذاتی خود را با تمرکز بر چیزهایی که برایشان دوست‌داشتنی است، بروز می‌دهند. پرورش این استعدادها همواره یکی از اهداف بسیار مهم پیش‌یادگیری در خانه است. شناخت این علایق کار دشواری نیست. حتماً برای والدین آشناست که کودکان بیشتر زمان خود را صرف چه چیزهایی می‌کنند.

یکی از عناصر مهم دیگری که برای ساختن استراتژی‌های پیش‌یادگیری در منزل باید در نظر گرفته شود، توجه به مطالب درسی آینده‌ی دانش‌آموزان است. فراهم‌کردن امکانات برای تسلط بر این مفاهیم تأثیر شگفت‌انگیزی بر بهره‌وری آن‌ها در زمان یادگیری مطالب در مدرسه خواهد گذاشت. همکاری با مربیان در زمینه‌ی انتقال هرچه بهتر این مفاهیم، نقش مؤثری در تکمیل پازل یادگیری دارد.

توجه به روش‌های یادگیری نیز از جمله‌ی نکات مهم در ساختار پیش‌یادگیری است. روش یادگیری دانش‌آموزان با هم یکسان نیست و محدوده‌ی وسیعی از تفاوت‌ها را شامل می‌شود که برآمده از تفاوت‌های فردی آن‌هاست. اینکه کودکان در کدام وضعیت آموزشی و با چه ابزارهایی، بیشترین بازدهی یادگیری را دارند، عاملی برای بهبود کیفیت آموزشی آن‌هاست؛ چراکه رفتار آموزشی کودکان تا حد بسیار زیادی به زمینه‌های خانوادگی و نوع یادگیری آن‌ها در زمان کودکی وابسته است.

یکی از راهکارهای عملی پیشنهادی این است که به دنیای یادگیری روزمره‌ی‌ دانش‌آموزان وارد شوید. در مسیر یادگیری‌های آن‌ها قرار بگیرید و آن‌ها را با توجه به کارهایی که گفته شد، هدایت و مدیریت کنید. این یعنی تلفیقی از ارتباط با دانش‌آموز و تأثیرگذاری در یادگیری‌های مقدماتی آن‌ها. به صحبت‌هایشان گوش کنید و ایده‌هایشان را بشنوید. یادگیری برتر حاصل هدایت همین ایده‌ها و آموزش‌های اولیه در جهت رسیدن به بالاترین سطح مهارتی است.

منبع: www.pbsparents.org

Menu