Six questions with... Constantinos Xenofontos

دراین بخش به مصاحبه با یک معلم موفق می‌پردازیم که به عنوان یک ایده پرداز آموزشی به تشریح تدریس درس ریاضی می‌پردازد

Six questions with... Constantinos Xenofontos

 

شش سوال با کنستانتینوس زینوفونتوس


کنستانتینوس زینوفونتوس یک دبیر ریاضی است که در حال حاضر به عنوان استادیار در دانشگاه اسلو متروپلین (نروژ) کار می‌کند. پیش از قبول این جایگاه، در دانشگاه‌های سیپروس و اسکاتلند فعالیت داشت. او دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری آموزش ریاضی از دانشگاه کمبریج است. تحقیقات ایشان عمدتا درباره‌ی آموزش معلمی ریاضیات از منظر اجتماعی-فرهنگی و اجتماعی-سیاسی هستند (هم آموزش پایه‌ی دبیری وپیشرفت حرفه‌ای مستمر). او کتاب تساوی در معادلات ریاضی: توجه کردن به دنیایی در حال تغییر را ویرایش کرد که در سال 2019 توسط انتشارات اینفورمیشن ایج منتشر شد.


Six questions with... Constantinos Xenofontos


1. اولین باری که با ریاضی مواجه شدید کی بود؟

من در دهه‌ی هشتاد در روستایی در سیپروس بزرگ شدم. والدینم هر دو مشغول به کار بودند بنابراین تربیت من بر عهده دو زن بود، مادربزرگم و مادرم، که جالب‌ترین صنایع دستی را می‌ساختند؛ مثل سبدهای حصیری و پتوهای بافته شده. آن صنایع دستی الگوهای تزئینی داشتند. دقت در ریاضی و توجه به جزئیات آن دو زن، که هیچ کدام تحصیلات رسمی نداشتند، عامل تعجب من در کودکی و بزرگسالی بود. الگوهای تزئینی هنر آنان معمولا الهام‌بخشِ طراحی الگو و نقاشی‌های خود من بود.

 

2. ریاضی در طی زمانی که شما درگیرش بوده‌اید چه تغییری کرده است؟

این روزها مطالعات آموزش ریاضی بیشتر و بیشتر مطابق با مسائل اجتماعی-سیاسی هستند، مثل تعبیرهای اجتماعی موفقیت و شکست. تا حدی که کودکانِ دارای خصوصیات اقلیتی ( جنسیت، ناتوانی‌ها، گرایش جنسی، جایگاه اجتماعی-اقتصادی، پیش‌زمینه‌ی مهاجری، غیره) به اندازه‌ی سایر فراگیران حمایت می‌شوند و همچنین دانش گذشته‌ی کودکان می‌تواند در کلاس‌های ریاضی بهره‌ برداری شود. در نتیجه مدرسان دارند به طور فزاینده‌ای مشکلات اجتماعی-سیاسی را در کلاس‌های دوره‌ی لیسانس مورد خطاب قرار می‌دهند؛ به این معنی که نسل جدید آموزگاران ،در سطح جهانی، آگاهی بیشتر پیدا می‌کند که چطور حدس‌های ایدئولوژیکی خود را وارد کار و از یادگیری همه‌ی کودکان حمایت کند. هر چقدر هم این موضوع امیدبخش باشد، هنوز راه زیادی را داریم تا زمانی که کلا‌س‌های ریاضی سراسر جهان از نظر اجتماعی فضایی عادلانه شوند و در آنان با افراد متنوع منصفانه برخورد شود.

 

3. یک خاطره برایمان تعریف کنید از زمانی که در کار‌‌تان کاملا متحیر شدید.

تحصیل من در مقطع دکتری بسیار زود تمام شد، در 26 سالگی و تا آن زمان تجربه‌ی واقعی تدریس در کلاس نداشتم ( البته به جز مدتی کوتاه در دوره‌ی لیسانس). خیلی زود بعد از فارغ التحصیلی، تصمیم گرفتم به سیپروس برگردم و سه سال تدریس کنم. از آنجا که سیستم آموزشی سپروس به شدت متمرکز است و هر سال مدرسان را وزارت آموزش بین مدارس توزیع می‌کند، در آن زمان فرصت کار در مدارس مختلفی را به دست آوردم. در منطقه‌‌ی تنگدست شهری که درصد زیادی دانش‌آموز مهاجر داشت، همچنین در یک مدرسه ممتاز شهری و مدرسه‌ای روستایی که 16 دانش‌آموز و تنها دو معلم داشت. این تجارب بسیار باارزش بودند زیرا به من کمک کردند درکی جامع از مدارس، آموزش و نابرابری اجتماعی به دست بیاورم و متوجه شدم برای سازگاری با نیازهای دانش‌آموزان و جوامعشان نیاز به آموزش و یادگیری متمایز هست.


4. آیا تدریس شما در شرکت با دانشگاه فرق دارد؟

"شرکت" برای من همان دانشگاه، و محل تمرین ریاضی در کلاس‌های تربیت معلم است. بنابراین پاسخم خیر است. منبع من برای تدریس تحقیقات هستند. باور دارم آموزش (ریاضی) موضوعی سیاسی است. مدرسان آینده‌نگر باید از خودشان به عنوان موجودات سیاسی آگاهی داشته و همچنین از اثر متقابل جایگاه اجتماعی، نژاد، جنسیت، آموزش و یادگیری ریاضی مطلع باشند. 


5. به نظر شما معلم ریاضی، با استعداد به دنیا می‌آید یا ساخته می‌شود؟

 

به عنوان کسی که معلم تربیت می‌کند، به شدت باور دارم مدرسان بااستعداد ریاضی خصوصیات مشترکی دارند که با تلاش، تمرین و اهمیت دادن پرورش می‌یابد. معلمان باید نسبت به مبحث، دانش زیادی به دست آورند، با تحقیقات آموزشی به روز باشند و از روش‌های تدریس مدرن استفاده کنند. همچنین علاقه‌مند به کمک به کودکان باشند تا " دنیا را با ریاضی بخوانند و بنویسند" (به نقل قول از اریک گاتشتاین). 

 

6. چه زمانی بیشتر از همه به یک ریاضی دان خوش می‌گذرد؟

 

به سلایق شخصی هر فرد بستگی دارد. معمولا ریاضی دانان در فیلم‌ها افرادی غیرعادی و دور از دنیای واقعی به تصویر کشیده می‌شوند. با اینکه ممکن است این تصویر با انتظارات جور در بیاید، بیشتر ریاضی دانانی که من می‌شناسم ، خارج از محل کار، افرادی خیلی جالب هستند که علایقشان مانند همه است: آواز می‌خوانند یا ساز می‌زنند، ورزش، نقاشی یا باغبانی می‌کنند. 


برای ورود به سایت دنیای واژه ها بر روی لینک زیر کلیک کنید.

wow.kanoon.ir

- رقابت با بیش از 90 هزار شرکت کننده

- یادگیری واژه‌های کتب درسی، Longman، TOEFL، IELTS، GRE و بیشتر ...

- یادگیری لغات از طریق استفاده از آن‌ها در نوشتن داستان به انگلیسی

- در هرجا واژه نامه شخصی خود را به همراه داشته باشید.

اینستاگرام دنیای واژه ها: 

@wow.kanoon.ir

به دلیل انتقال بهتر مفهوم مقاله بصورت کلمه به کلمه ترجمه نشده است .

از قسمت فایل ضمیمه میتوانید نسخه جدید اپلیکیشن دنیای واژه ها را دانلود کنید.


Menu