در خانه چگونه به طبیعت کمک می‌کنیم؟

من به دیدن برنامه‌های کودک‌ونوجوان در تلویزیون علاقه‌ی زیادی دارم و بخشی از زمان استراحتم را به دیدن آن‌ها اختصاص می‌دهم.

در خانه چگونه به طبیعت کمک می‌کنیم؟

من به دیدن برنامه‌های کودک‌ونوجوان در تلویزیون علاقه‌ی زیادی دارم و بخشی از زمان استراحتم را به دیدن آن‌ها اختصاص می‌دهم. در یکی از این برنامه‌ها درباره‌ی این توضیح داده بود که در خانه از چه راه‌هایی می‌توانیم به طبیعت کمک کنیم. من یاد گرفتم که مهم‌ترین کار ما برای کمک به طبیعت در خانه، تفکیک زباله است. به‌زبان ساده، مهم‌ترین کار این است که زباله‌های خشک و تر را جداگانه در سطل‌های زباله قرار دهیم تا کار بازیافت زباله‌های بازیافت‌شدنی را راحت‌تر کنیم.

همه‌ی زباله‌ها دورریختنی نیستند، بلکه بیشتر مواد درون زباله‌ها را می‌توان بازیافت کرد. برای ساخت كاغذ به تعداد زیادی درخت و مقدار زیادی انرژی نیاز است. درختان را می‌برند، خرد می‌كنند و خرده‌چوب‌های به‌دست‌آمده را با مواد شیمیایی و آب مخلوط می‌كنند تا خمیر كاغذ به دست آید. مهم‌ترین ابزار کار ما دانش‌آموزان کاغذ و دفتر و کتاب است که از این طریق تهیه می‌شود. اگر كاغذهای باطله بازیافت نشوند، باید برای تولید كاغذ از چوب درختان بیشتری استفاده کرد. درخت با جذب دی‌اكسیدكربن موجود در هوا، اكسیژن تولید می‌كند و همه‌ی موجودات زنده به اكسیژن نیاز دارند. با بازیافت كاغذ و مقوای باطله و تولید كاغذ و مقوای بازیافتی، جنگل‌ها دست‌نخورده‌تر باقی می‌مانند و این‌همه آب و انرژی مصرف نمی‌شود. روزنامه، مجله، كارتن، جعبه‌ی شیرینی و... همه از جنس كاغذ هستند و نباید آن‌ها را دور ریخت. آن‌ها را بازیافت كنید. بهترین کار این است که از جداسازی کاغذ و مقوا شروع کنید و آن‌ها را به غرفه‌های بازیافت تحویل بدهید. برای تولید مقدار كاغذی كه یك نفر در سال مصرف می‌كند، به چوب ۵/۱ درخت نیاز است.

برای تولید یك تن كاغذ، 2385 كیلوگرم چوب و 440000 لیتر آب تازه لازم است؛ اما برای تولید یك تن كاغذ از كاغذهای باطله و بازیافتی، دیگر به چوب نیازی نیست و فقط 1800 لیتر آب تازه و مقداری انرژی مصرف می‌شود.

حالا که با یک کار ساده و کم‌زحمت می‌توانیم در خانه بمانیم و به فکر طبیعت هم باشیم، شما هم با من همراه شوید.

منبع :

Menu