در روزهای گرم تابستان هوای هم را داشته باشیم

تعطیلات طولانی شده و مدت زیادی است که در خانه هستیم. تابستان امسال حال‌وهوای خاصی دارد.

در روزهای گرم تابستان هوای هم را داشته باشیم

تعطیلات طولانی شده و مدت‌ زیادی است که در خانه هستیم. تابستان امسال حال‌وهوای خاصی دارد. ما در خانه و در کنار خانواده، علاوه بر درس‌خواندن، ایده‌هایی هم برای تفریح و بازی داریم. در کنار هم کتاب می‌خوانیم، مهارت‌های تازه یاد می‌گیریم و بازی‌های گروهی انجام می‌دهیم؛ اما مثل همیشه بخشی از مطالعه‌ی من مربوط به طبیعت و محافظت از خانه‌ی همیشگی‌ام، یعنی زمین و منابع موجود در آن است.

دیروز مطلبی توجهم را جلب کرد. الان که در گرم‌ترین ماه سال قرار داریم از نظر مصرف انرژی‌ رکورد تازه‌ای را در ایران ثبت کرده‌ایم و مصرف برق نسبت به سال گذشته در ایران افزایش یافته است. اگر بخواهیم از انرژی به‌صورت متعادل و همگانی استفاده کنیم، باید مراقب میزان مصرف برق در خانه‌هایمان باشیم. در برخی از شهرهای ایران گرمای هوا در روزهای تابستان به اندازه‌ای است که با قطع برق، هم‌وطنانمان به سختی می‌افتند. پس باید با همدلیِ گروه، از انرژی محافظت کنیم و در مصرف برق صرفه‌جویی کنیم.

وقتی دراین‌باره بیشتر تحقیق کردم، متوجه شدم بهتر یا حتی ضروری است که در ساعت‌های اوج مصرف انرژی از هر راهی که به نظرمان می‌رسد، صرفه‌جویی کنیم. استفاده‌نکردن از وسایل برقی پرمصرف، مانند اتو، ماشین لباس‌شویی و ظرف‌شویی، فر برقی و جاروبرقی در ساعت‌های 12 تا 16 و 20 تا 24 و همچنین تنظیم دمای کولرهای گازی بر روی عدد 24 یا بیشتر و استفاده از کولرهای آبی روی دور کُند، به صرفه‌جویی در مصرف برق در کشور کمک می‌کند. شاید ما در خانه از این وسایل استفاده نکنیم؛ اما می‌توانیم وقتی در کنار خانواده‌ایم و با هم گفت‌وگو می‌کنیم، از تحقیق‌ها و دانسته‌هایمان برایشان بگوییم.

ما در ایران اعضای یک خانواده‌ی بزرگ هستیم. هرچه از محیط‌زیست و منابع طبیعی و انرژی بیشتر مراقبت کنیم، وظیفه‌ی خود را به‌عنوان دوست‌دارِ محیط زیست بهتر انجام داده‌ایم.

منبع :

Menu