دام‌های آموزشی درس علوم- آزمون 29فروردین مقطع نهم

به سوالاتی که درصد بالایی از پاسخ دهندگان (بیش از 15درصد)، به جای گزینه صحیح به طور مشترک یک گزینه اشتباه را به عنوان پاسخ انتخاب می‌کنند، سوالات دام‌دار گفته می‌شود.

دام‌های آموزشی درس علوم- آزمون 29فروردین مقطع نهم

به سوالاتی که درصد بالایی از پاسخ دهندگان (بیش از 15درصد)، به جای گزینه صحیح به طور مشترک یک گزینه اشتباه را به عنوان پاسخ انتخاب می‌کنند، سوالات دام‌دار و به گزینه انتخاب شده، گزینه دام سوال گفته می‌شود.

بررسی سوالات دام‌دار و دلیل به دام افتادن دانش‌آموزان در این سوالات به شما کمک می کند از انجام یا تکرار چنین اشتباهاتی جلوگیری کنید.

در اینجا دو سوال از سوالات دام‌دار درس علوم در مقطع نهم در آزمون 29فروردین و گزینه دام آن‌ها را بررسی و تحلیل می‌کنیم.

پاسخ صحیح این سوال گزینه "3" است که 53 درصد از پاسخ‌دهندگان به این سوال به درستی آن را انتخاب کرده‌اند.

این در حالی است که 39 درصد دیگر از پاسخ‌دهندگان گزینه "2" را به عنوان پاسخ این سوال انتخاب کرده‌اند.

علت اصلی خطای دانش‌آموزان در پاسخگویی به این سوال عدم توجه به قید مطرح شده در کتاب درسی و همچنین عدم تطابق آن با قید مطرح شده در مورد "الف" این سوال بوده است. باید به این نکته توجه داشته باشید که در بدن انسان انواع مختلفی از مایعات وجود دارد. (مانند خون، ترشحات اشک و براق، شیره معده و ...) این در حالی است که تنها گروهی از این مایعات که در آنها انواع خاصی از گلبول سفید وجود دارند می‌توانند محل حضور و همچنین راه انتقال ویروس ایدز باشند. به عنوان مثال ویروس ایدز در ترشحاتی مانند اشک و براق، ادرار، شیره معده و ... وجود ندارد.

پاسخ درست این سوال گزینه "3" است که 60 درصد از پاسخ‌دهندگان به درستی آن را انتخاب کرده‌اند.

در میان پاسخ دهندگان به این سوال، 29 درصد افراد نیز گزینه "2" را انتخاب کرده‌اند.

علت اصلی انتخاب اشتباه این گروه از دانش‌آموزان عدم تسلط به متن و توضیحات کتاب درسی در خصوص پروکاریوت‌ها بوده است. باید به این نکته توجه داشته باشید که یکی از ویژگی‌های پروکاریوت‌ها داشتن دیواره سلولی است و از این نظر با یاخته‌های جانوری تفاوت دارند.

توجه به متن کتاب درسی و دسته‌بندی‌ ویژگی‌های کلی مربوط به هر کدام از سلسله‌های جانداران در پاسخ‌گویی به اینگونه سوالات به شما کمک زیادی خواهد کرد.

Menu