نگاهی به دو سوال دام‌دار درس علوم آزمون 1آذر در سال هفتم

بهتر است در منزل هم سوالات چهارگزینه‌ای را به صورت زمان‌دار و متناسب با زمان پیشنهادی ارائه شده در آزمون‌های خود پاسخ بدهید

نگاهی به دو سوال دام‌دار درس علوم آزمون 1آذر در سال هفتم

دراین مطلب می‌خواهیم دو سوال از آزمون 1 آذر را برای شما دانش‌آموزان عزیز بررسی و تحلیل کنیم.

پاسخ نهایی : گزينه ي  1 که 11 درصد از پاسخ دهندگان به سوال به درستي آن را انتخاب کرده اند.

گزينه ي دام :

36 درصد از پاسخ دهندگان به اين سوال به اشتباه گزينه ي 2  را انتخاب کرده اند.

38 درصد از پاسخ دهندگان به اين سوال نیز به اشتباه گزينه ي 4  را انتخاب کرده اند.

توضیح گزینه‌های دام‌دار این سوال:

در متن کتاب درسی علوم سال هفتم به اکسیژن، نیتروژن و کلر به عنوان گازهای دواتمی مطرح شده‌اند. همچنین مولکول آب به عنوان یک مولکول 3اتمی معرفی شده است.

 در بررسی موارد این سوال، گروهی از دانش‌آموزان به این نکته توجه نکرده‌اند که همواره در هوا، مقداری بخار آب وجود دارد و به همین دلیل مورد اول را که به این گاز موجود در هوا اشاره دارد در نظر نگرفته‌اند. و گروهی دیگر از دانش‌آموزان نیز با درنظر نگرفتن مولکول‌های کربن‌دی‌اکسید، به این نکته توجه نکرده‌اند که این گاز بی‌رنگ، از دو نوع اتم کربن و اکسیژن تشکیل شده‌است.

پیشنهاد:

در صورت این سوال، یک پرسش به صورت دووجهی آورده شده است. اول اینکه انواع گازهای موجود در هوا را نام ببرید و سپس ویژگی‌های آن‌ها را بررسی کنید. بهتر بود که در ابتدا دانش‌آموزان گازهای تشکیل دهنده‌ی هوا را در کنار صورت سوال یادداشت کنند و سپس با توجه به موارد مطرح شده بررسی کنند که آیا این ویژگی‌ها در مورد آن‌ها صدق می‌کند یا نه.

پاسخ نهایی : گزينه ي  4 که 26 درصد از پاسخ دهندگان به سوال به درستي آن را انتخاب کرده اند.

گزينه ي دام :

26 درصد از پاسخ دهندگان به اين سوال به اشتباه گزينه ي 2  را انتخاب کرده اند.

توضیح گزینه‌ی دام‌دار این سوال:

دانش‌آموزانی که در دام این سوال افتاده‌اند صورت سوال را دقیق نخوانده‌اند و تعداد اتم‌های یک مولکول آب را با تعداد پروتون‌های یک مولکول کربن‌دی‌اکسید مقایسه کرده‌اند.

پیشنهاد:

بهتر است در منزل هم سوالات چهارگزینه‌ای را به صورت زمان‌دار و متناسب با زمان پیشنهادی ارائه شده در آزمون‌های خود پاسخ بدهید تا به دلیل کمبود وقت در خواندن سوالات و یا نوشتن راه حل، بی‌دقتی نکنید. همچنین سعی کنید که در زمان پاسخگویی به سوالات آزمون حتما زیر داده و خواسته‌ی سوال خط بکشید تا در زمان انتخاب گزینه جواب توجهتان مجددا به این اطلاعات جلب شود.

Menu