بررسی 3 سوال دام‌دار علوم در آزمون 1آذر سال هشتم

در پاسخگویی به این دسته از سوالات که به طور مستقیم به یک واژه و یا عبارت اشاره نمی‌کند بهتر است ابتدا فقط صورت سوال را بخوانید و خودتان کلمه و یا عبارت مربوط به صورت سوال را جلوی آن بنویسید.

بررسی 3 سوال دام‌دار علوم در آزمون 1آذر سال هشتم

در این مطلب می‌خواهیم از میان سوالات درس علوم آزمون 1آذر، 3 سوال را برای شما دانش‌اموزان عزیز تحلیل کنیم.

پاسخ نهایی : گزينه‌ي 2 که 50  درصد از پاسخ‌دهندگان به سوال به درستي آن را انتخاب کرده‌اند‌.

گزينه‌ي دام :

29 درصد از پاسخ دهندگان به اين سوال به اشتباه گزينه ي 4  را انتخاب کرده‌اند.

توضیح گزینه‌ی دام‌دار این سوال:

دانش‌آموزان در پاسخگویی به این سوال به این نکته توجه نکرده‌اند که از میان گازهای موجود در هوا، تنها وجود گاز اکسیژن برای انجام فرایند سوختن لازم است و تمام گازهای موجود در هوا را برای سوختن لازم دانسته‌اند. همچنین به همین دلیل، به رابطه‌ی میان مقدار اکسیژن لازم برای سوختن و مقدار ماده‌ی سوختنی نیز توجه نکرده‌اند.

پیشنهاد:

نمونه‌ی این سوال در کتاب درسی آورده نشده و تنها اطلاعات لازم برای حل آن به صورت تشریحی در کتاب درسی توضیح داده‌شده. لازم است که شما دانش‌آموزان با انگیزه و سخت‌کوش که علاوه بر امتحانات مدرسه در آزمون‌ها نیز شرکت می‌کنید، برای تسلط بر حل مسائل درس علوم قبل از هر آزمون نمونه سوالات موجود در آزمون غیرحضوری و کتاب‌های پرتکرار و آبی را نیز بررسی و مسائل آن‌ها را حتما حل کنید.

پاسخ نهایی : گزينه‌ي3  که 44  درصد از پاسخ‌دهندگان به سوال، به درستي آن را انتخاب کرده‌اند.

گزينه‌ي دام‌:

26  درصد از پاسخ‌دهندگان به اين سوال، به اشتباه گزينه‌ي 4 را انتخاب کرده‌اند.

توضیح گزینه‌ی دام‌دار این سوال:

در این سوال، تعداد ذرات تشکیل‌دهنده‌ی اتم (الکترون، پروتون و نوترون) به طور مستقیم مطرح نشده و هدف طراح این بوده که دانش‌آموز با دانستن تعداد یکی از این ذرات و ارتباط تعداد این ذرات با هم، بتواند معادله‌ی مربوطه را بنویسد و در نهایت تعداد هرکدام از ذرات زیراتمی را مشخص کند.

دانش‌آموزان در نوشتن این معادله و حل آن دچار مشکل شده‌اند و به این داده در صورت سوال که عدد جرمی از دوبرابر عدد اتمی 7 واحد بیشتر است، توجه نکرده‌اند.

پیشنهاد:

بهتر است در حل اینگونه مسائل ابتدا زیر داده‌ها و خواسته‌های سوال خط بکشید، سپس مسئله را برای خود خلاصه نویسی کنید و داده‌ها و خواسته‌ها را یک‌بار در کنار برگه به صورت خلاصه شده و پارامتری بنویسید و سپس شروع به پاسخگویی کنید.

پاسخ نهایی : گزينه ي  4 که 55  درصد از پاسخ دهندگان به سوال، به درستي آن را انتخاب کرده‌اند.

گزينه‌ي دام :

32 درصد از پاسخ دهندگان به اين سوال به اشتباه گزينه‌ي 3  را انتخاب کرده‌اند.

بررسی گزینه دام‌دار این سوال:

در صورت سوال هدف، پرسش در مورد نخاع بوده ولی اسم نخاع به طور مستقیم مطرح نشده، بلکه تحت عنوان یک مجهول آورده شده. ابتدا لازم بوده که دانش‌آموز با خواندن صورت سوال به این موضوع پی ببرد که باید در ارتباط با ویژگی‌های مربوط به نخاع، مورد نادرست را انتخاب کند.

با توجه به این موضوع می‌توان استنباط کرد که دانش‌آموزانی که در دام سوال افتاده‌اند، به خواسته سوال توجه نکرده‌اند و ویژگی‌های دستگاه عصبی مرکزی (مغز و نخاع) را بررسی کرده‌اند و نه ویژگی‌های خاص نخاع را.

پیشنهاد:

در پاسخگویی به این دسته از سوالات که به طور مستقیم به یک واژه و یا عبارت اشاره نمی‌کند بهتر است ابتدا فقط صورت سوال را بخوانید و خودتان کلمه و یا عبارت مربوط به صورت سوال را جلوی آن بنویسید. برای مثال در این سوال، بهتر بود روی عبارت "رابط مغز و بخش محیطی دستگاه عصبی" خط می‌کشیدید و به جای آن کلمه‌ی "نخاع" را می‌نوشتید. با این‌کار با تمرکز و دقت بیشتری گزینه‌ها را بررسی می‌کردید. همچنین سعی کنید که همیشه هر چهار گزینه را بخوانید و بعد پاسخ را انتخاب کنید. شاید اگر دانش‌آموزانی که در دام این سوال افتاده‌اند گزینه‌ی 4 را هم با دقت بررسی می‌کردند، متوجه تناقض صورت سوال با گزینه‌ی 3 می‌شدند.  


Menu