نگاهی به دو سوال دام‌دار زیست شناسی آزمون 15آذر مقطع یازدهم

در اینجا می‌خواهیم 2 سوال از آزمون 15آذر را مجددا بررسی کنیم.

نگاهی به دو سوال دام‌دار زیست شناسی آزمون 15آذر مقطع یازدهم

در اینجا می‌خواهیم 2 سوال از آزمون 15آذر را مجددا بررسی کنیم.

پاسخ صحیح گزینه "1" است که 33  درصد از پاسخ دهندگان به سوال به درستي آن را انتخاب کرده‌اند.
گزينه‌ي دام:  
43 درصد از پاسخ دهندگان به اين سوال به اشتباه گزينه ي 3 را انتخاب کرده‌اند.


دانش‌آموزان در پاسخ‌گویی به این سوال، به قیدها توجه نداشته‌اند.

در صورت سوال واژه "بسیاری" آورده شده است و برای پاسخگویی به سوال، باید به این کلمه توجه شود. به دلیل وجود همین واژه، موارد دوم و سوم نمی‌توانند درست باشند.

همچنین در گزینه "1" قید فقط آورده شده و این گزینه، به دلیل وجود این قید نمی‌تواند درست باشد.

راهکار:

در هنگام مطالعه‌ی درس زیست‌شناسی حتما به قیدهای موجود در متن کتاب درسی دقت کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که در هنگام پاسخگویی به تست‌ها و همچنین سوالات آزمون‌ها، همیشه زیر قید به کار رفته در صورت سوال و گزینه‌ها خط بکشید.

همیشه به این موضوع توجه داشته‌باشید که سوالات شمارشی، جزو سوالات دشوار آزمون هستند و پاسخگویی به آن‌ها نیاز به تسلط بسیار بالا به متن و مفاهیم کتاب درسی و همچنین اختصاص دادن زمان کافی برای بررسی تمامی موارد دارد.

بهتر است پاسخگویی به این سوالات را به بخش انتهایی زمان پیشنهادی و یا هنگام بازگشت مجدد به سوالات زیست‌شناسی در زمان نقصانی این درس موکول کنید.

پاسخ صحيح گزینه 4است که 31 درصد از پاسخ دهندگان به سوال به درستي آن را انتخاب کرده‌اند.
گزينه‌ي دام :
39 درصد از پاسخ دهندگان به اين سوال به اشتباه گزينه‌ي 3 را انتخاب کرده‌اند.


پاسخگویی به این سوال نیازمند تسلط بر اطلاعات موجود در شکل 13صفحه 9 کتاب درسی است. احتمالا دانش‌آموزانی که در دام این سوال افتاده‌اند، به نکات موجد در این شکل توجه کافی نداشته‌اند.

به طور معمول سوالات مرتبط با شکل‌های کتاب درسی و به خصوص سوالاتی که شکل در آن‌ها آورده نشده جزو سوالات دشوار آزمون‌ها هستند. درصد پاسخگویی دانش‌آموزان در کنکور نیز این موضوع را تایید می‌کند.

راهکار:

در هنگام مطالعه‌ی درس زیست‌شناسی برای یادگیری نکات مربوط به شکل‌ها و نمودارها زمان مجزایی را درنظر بگیرید.

سعی کنید برای حل کردن تعدادی مشخص تست مرتبط با شکل‌ها نیز به طور خاص زمان در نظر بگیرید. همچنین سعی کنید نکات متن و شکل را در هر بخش به هم تعمیم داده و بین آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

با توجه به اینکه در سال‌ها اخیر و به خصوص کنکور سال 98 نظام جدید شکل‌ها اهمیت بالایی داشتند و طراحان کنکور نیز توجه خاصی به شکل‌ها داشته‌اند، تسلط بر نکات مرتبط با شکل‌ها یک راهکار برای پاسخگویی به سوالات کنکور نیز خواهد بود.

Menu