قهرمان پیشرفت: علیمحمد اشرفیان از مراغه
از رتبهی ۱۴۶۹۹ سال ۹۶ تا رتبهی ۱۶۲۶ سال ۹۸
علیمحمد اشرفیان در یک نگاه
شهر: مراغه (استان آذربایجان شرقی)
سالهای حضور در کانون: از اول دبیرستان و دو سال فارغالتحصیل بهمدت ۶ سال
رتبهی سال ۹۶: ۱۴۶۹۹
رتبهی سال ۹۷: ۴۳۴۰
رتبهی سال ۹۸: ۱۶۲۶
میانگین تراز 3آزمون اول: 6314
میانگین تراز 3 آزمون آخر: 6417
میانگین تراز کل: 6514
میانگین تراز سال قبل: 6106
رشتهی قبولی: دندانپزشکی دانشگاه علومپزشکی ارتش جمهوریاسلامیایران
تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی مهندسی کامپیوتر، مدرس کامپیوتر
تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی زبان انگلیسی، مدرس زبان انگلیسی
دلیل حضور شما از سالهای پایه در آزمونهای برنامهای چه بود؟
در سالهای پایه بیشتر به تشویق والدینم شرکت میکردم.
در سالهای پایه از چه ترازی شروع کردید و چقدر پیشرفت کردید؟
ترازم در طول دبیرستان بین ۵۷۰۰ تا ۶۲۰۰ بود و بین این دو نوسان داشت.
دلیل شما برای تغییر رشته چه بود؟
بیشتر به دلایل اجتماعی و اقتصادی از رشتهی ریاضی به تجربی تغییر رشته دادم.
مهمترین ویژگی آزمونهای برنامهای را چه میدانید؟
بهترین ویژگی آزمونها داشتن برنامه است.
کدام درسها نقطهقوت شما در آزمونها بود و چه روشی برای آنها داشتید؟
درس زیستشناسی و زبان انگلیسی از نقاط قوتم بود. از کودکی با تماشای فیلم و خواندن کتاب در زبان قوی شده بودم. در زیستشناسی روشم به این صورت بود که اول مبحث را میخواندم و سعی میکردم آن را با استفاده از متن کتاب درسی متوجه شوم. در مرحلهی بعدی، با فاصلهی دو روز، تستهای خطبهخط آن متن را کار میکردم. این کار را بهطور موازی برای همهی مبحثها میکردم. هر روز هم مبحث جدید میخواندم و هم تست قبلیها را کار میکردم. با تستهای جزءبهجزء، مطلب برایم جا میافتاد. در این مرحله رفتن به سراغ تستهای مفهومی کار اشتباهی است و فقط باعث ناامیدی از فهم درس میشود. وقتی چند فصل را خطبهخط بررسی میکردم، به سراغ تستهای مفهومی و مقایسهی آنها میرفتم. تست میزدم تا یاد بگیرم، نه اینکه یاد بگیرم و بعد تست بزنم. همهی نکتهها را مینوشتم و این یادداشتها را هم مرور میکردم. این روش را حدود ۹ ماه اجرا کردم و به نتیجه رسیدم.
از کدامیک از کتابهای کانون استفاده میکردید؟ مزیت این کتابها چه بود؟
از کتاب آبی عربی استفاده کردم. تعداد تستهایش معقول بود. نه خیلی زیاد بود که وقت کم بیاورم و نه خیلی کم بود که مطالب را پوشش ندهد.
آیا دفتر برنامهریزی هم داشتید؟
بله. خیلی دقیق و جدی آن را مینوشتم. در طول نیمسال برای برنامهریزی، دید کلی از تواناییهایم به من میداد. ویژگی برتر آن این بود که در دوران جمعبندی و مواقعی که ناامید میشدم و احساس میکردم که تلاشم کافی نبوده است، آن را ورق میزدم. همین که میدیدم در طول سال چقدر تلاش کردهام امیدوار میشدم و به مسیرم ادامه میدادم.
مهمترین ویژگی آموزشی شما چیست؟
اگر هدفی در ذهنم باشد، ناامید نمیشوم و هر چند بار هم زمین بخوریم، باز از جایم بلند میشوم.
پدر و مادرتان چگونه با شما همراهی کردند؟
نمرهها و ترازم را پیگیری میکردند. همیشه حواسشان به روحیهام بود و سعی میکردند به من امید بدهند.
نمرههای خود را در سالهایی که کنکور دادید، با هم مقایسه میکنید؟
اولین بار سال ۹۶ کنکور دادم. در مقایسه با ۹۸ درصدهایم بهترتیب به این صورت شد: ادبیات ۲۴ و ۴۸، عربی ۲۹ و ۸۱، دینوزندگی ۱۲ و ۷۰، زبان انگلیسی ۸۵ و ۸۹، ریاضی ۲۶ و ۶۶، زیستشناسی ۴۴ و ۸۹، فیزیک ۴۲ و ۵۶، شیمی ۳۷ و ۶۴.
آزمون را تحلیل هم میکردید؟
عصر بعد از آزمون اشتباهاتم را از کارنامه پیدا میکردم و آنها را بررسی میکردم و علت آنها را در دفترچهای مینوشتم تا بعداً مرور کنم. برایم اهمیت داشت که میتوانستم وضعیتم را در هر درس با همترازهایم مقایسه کنم. نکات را هر چند هفته یک بار مرور میکردم. چون سرعت مطالعهام کم بود و با دقت میخواندم، معمولاً فقط به بررسی غلطهایم اکتفا میکردم؛ ولی اگر فرصت باقی میماند، به سراغ سؤالاتی میرفتم که در جلسهی آزمون علامت زده بودم.
نحوهی مطالعهی شما در دوران جمعبندی چگونه بود؟ از کدام منبع استفاده میکردید؟
در دوران جمعبندی تصمیم گرفتم اشتباههای سالهای قبل را تکرار نکنم. روش سهروزیکبار را با کمی تغییر بهطور جدی اجرا کردم. کنکورهای قبلی را از خودم آزمون میگرفتم و تکتک گزینههای آنها را بررسی میکردم و نکتههایشان را مینوشتم. هفتهی آخر، این نکتهها را مرور کردم. خیلی از نکتههای کنکور ۹۸ همان چیزهایی بود که در دفترچهی نکاتم نوشته بودم.
در روز چقدر مطالعه میکردید؟
بهطور میانگین هر روز بین ۹ تا ۱۰ ساعت، مفید درس میخواندم.
تعادل مطالعاتی هم داشتید؟
سعی میکردم روی نقاط قوتم بیشتر تمرکز کنم و در کنار آن، چند درس را که به آنها علاقه داشتم، قویتر کنم. برای درسهایی هم که کمی با آنها مشکل داشتم، مثل فیزیک، سعی کردم در همان حدی که بلد بودم، نگه دارم تا افت نکند.
کانون چه دستاوردهای مهمی برایتان داشت؟
فهمیدم که پشتکار مهمترین عامل موفقیت است.
از مجلهی آزمون هم استفاده کردید؟
عصر بعد از آزمون، اول از همه، قسمت مصاحبه با قهرمان پیشرفت را مطالعه میکردم. آشناشدن با افرادی مثل خودم که از پایه ضعیف بودند، ولی به نتایج درخشانی رسیده بودند، خیلی برایم امیدبخش بود.
کسی از افراد خانواده یا فامیل شما کانونی بود؟
پسرعمه و دخترعمههایم در آزمونها شرکت کرده بودند.
روز قبل از کنکور چهکار کردید؟
از صبح تا ظهر، شکلها و مطالب فرّار را که از قبل مشخص کرده بودم، مرور کردم. عصر هم تا ساعت ۶ به بررسی سؤالات کنکور ریاضی پرداختم. بعد از آن استراحت کردم و بیرون رفتم.
روز کنکور چگونه گذشت؟
صبح زود بیدار شدم. صبحانهی معمولی و همیشگیام را خوردم و به جلسه رفتم. سعی کردم روز کنکور، کار عجیب و غریب و جدیدی انجام ندهم.
توصیهی شما به دانشآموزان کنکوری چیست؟
خود را با دیگران مقایسه نکنند. اگر بهاندازهی کافی و به روش درست درس بخوانند، حتماً موفق میشوند.
چه شد که دندانپزشکی را انتخاب کردید؟
برای انتخابرشته دو هفته تحقیق کردم. رشتهی دندانپزشکی را از قبل انتخاب کرده بود؛ ولی دانشگاه را با مشورت چند نفر از دوستانم و همچنین بررسی وضعیت و اهدافی که داشتم، انتخاب کردم.