تحلیل آزمون از زبان رتبه‌های برتر (1)

تحلیل آزمون را با دریافت کارنامه و سپس دریافت کلید و پاسخ تشریحی از سایت کانون آغاز می‌کردم. بررسی سؤالات نادرست برایم در اولویت بود و پس از آن، به سراغ سؤالات دیگر می‌رفتم.

تحلیل آزمون از زبان رتبه‌های برتر (1)

علیرضا سلطانی، رتبه‌ی ۸ تجربی منطقه‌ی ۲ سال 97 از قوچان

علیرضا سلطانی، رتبه‌ی ۸ تجربی منطقه‌ی ۲ سال 97 از قوچان

تحلیل آزمون را با دریافت کارنامه و سپس دریافت کلید و پاسخ تشریحی از سایت کانون آغاز می‌کردم. بررسی سؤالات نادرست برایم در اولویت بود و پس از آن، به سراغ سؤالات دیگر می‌رفتم. گاهی در پاسخ‌های درست نکاتی وجود دارد که برای یادگیری خیلی مؤثر است. همیشه این نکات را می‌نوشتم و در پایان سال، آن‌ها را مرور می‌کردم. تحلیل سؤالات نادرست، دشمنِ توهم یادگیری است. شما با تحلیل این سؤالات متوجه می‌شوید کدام قسمت از یادگیری شما حقیقی و کدام قسمت سطحی است. تحلیل این سؤالات، عملاً به تکمیل یادگیری کمک می‌کند. (علیرضا از سوم دبیرستان به کانون آمد و در ۴۷ آزمون برنامه‌ای کانون شرکت کرد.)


مهدی کیانی، رتبه‌ی ۹ انسانی منطقه‌ی ۲ و 1 ایثاگران 5 درصد سال 97 از بیرجند

مهدی کیانی، رتبه‌ی ۹ انسانی منطقه‌ی ۲ و 1 ایثاگران 5 درصد سال 97 از بیرجند

ابتدا سؤالات را با دقت دسته‌بندی می‌کردم. این کار نقش مهمی در برنامه‌ریزی برای رفع اشکال یا مرور نقاط مثبت داشت. نوشتن نکات سؤالات، یکی دیگر از کارهایی بود که با دقت انجام می‌دادم و تأثیر این نکته‌برداری در سه ماه آخر مشهود بود. سؤالات نادرست را مرجعی مهم برای تکمیل یادگیری می‌دانستم و با دقت بیشتری تحلیل می‌کردم. در بعضی از درس‌ها، مثل منطق، سبک مطالعه را بر مبنای عیار مطالعاتی در آزمون تغییر می‌دادم. (مهدی از سوم دبیرستان به کانون آمد و در ۴۲ آزمون برنامه‌ای کانون شرکت کرد.)


فرنوش فخار، رتبه‌ی ۴ انسانی کشور سال 97 از کاشان

فرنوش فخار، رتبه‌ی ۴ انسانی کشور سال 97 از کاشان

استراحت و تحلیل آزمون تنها برنامه‌‌ی من در عصر روز‌های آزمون بود و اغلب بیش‌ از دو ساعت طول می‌کشید. وضعیت همه‌ی سؤالات را با پاسخ‌نامه مقایسه می‌کردم. شناخت سؤالاتی که با بی‌دقتی همراه بود، یکی از فواید تحلیل آزمون است. سؤالاتی را که به‌دلیل نقص یادگیری، نادرست جواب داده بودم، یادداشت می‌کردم. اشکالات علمی‌ام را در طول هفته برطرف می‌کردم. تعیین استراتژی مطالعه، یکی دیگر از فواید تحلیل آزمون است. در درس‌هایی که نمره‌ی کمتری داشتم، روش مطالعه‌ام را بررسی می‌کردم و در صورت نیاز آن را تغییر می‌دادم. (فرنوش پنجم دبستان و چهارم دبیرستان به کانون آمد و در ۳۴ آزمون برنامه‌ای کانون شرکت کرد.)


محمدامین جوادی، رتبه‌ی ۹ تجربی منطقه‌ی ۲ سال 97 از لاهیجان

محمدامین جوادی، رتبه‌ی ۹ تجربی منطقه‌ی ۲ سال 97 از لاهیجان

از ساعت سه عصر با دریافت کارنامه و بعد از دریافت پاسخ‌نامه‌ی سؤالات، تحلیل آزمون را شروع می‌کردم. بررسی سؤالات نادرست در اولویت بود. گروه بعدی، سؤالات بدون پاسخ‌ بود که آن‌ها را با دقت تحلیل می‌کردم. پاسخ‌های درست اگرچه بیان‌کننده‌ی عملکرد خوب در جلسه‌‌ی آزمون هستند، تحلیل آن‌ها در تکمیل فرایند یادگیری مؤثر است. برطرف‌کردن اشتباهات یادگیری که با تحلیل آزمون محقق می‌شود، یکی از مهم‌ترین فواید تحلیل آزمون است. (محمدامین از دوم راهنمایی به کانون آمد و در ۱۲۹ آزمون برنامه‌ای کانون شرکت کرد.)

Menu